Cele mai bune metode prin care te poți feri de gripă

Cele mai bune metode prin care te poți feri de gripă

Deși sunt deseori confundate, gripa și răceala sunt două lucruri diferite. Cu toate că se întâmplă ca unele simptome să fie comune celor două în faza inițială, ulterior, diferențele devin tot mai evidente. De exemplu, simptomele răcelii apar gradual și sunt mai blânde, în timp ce simptomele de gripă apar de regulă brusc, sunt intense și pot duce la complicații precum pneumonia sau infecțiile bacteriene și pot necesita spitalizare.

Unele categorii de oameni, precum copiii, cei cu vârste peste 65 de ani, femeile însărcinate și persoanele care suferă de afecțiuni cronice sunt mai expuse acestor complicații.

În ciuda faptului că nu există o metodă de protecție 100% eficientă contra gripei, întărirea sistemului imunitar și reducerea expunerii la virusul gripal pot scădea riscurile îmbolnăvirii. Iată care sunt cele mai eficiente metode de prevenție a gripei, care scad riscurile și care te pot ajuta să treci cu bine peste sezonul gripal:

Protejează-te cu ajutorul vaccinului antigripal

Vaccinurile antigripale sunt create pentru a ne proteja contra virusurilor sezoniere considerate a fi cele mai frecvente în timpul sezonului gripal. Vaccinul stimulează organismul să producă anticorpi, de regulă în decurs de două săptămâni de la administrare. Potrivit Medical News Today, se estimează că vaccinul antigripal a salvat aproximativ 40.000 de vieți în SUA, între anii 2005 și 2014 și poate scădea inclusiv riscul aparițiilor complicațiilor, atunci când gripa nu poate fi prevenită. 

Respectă regulile de igienă

Gripa este extrem de contagioasă și se răspândește rapid de la o persoană la alta. Virusul se transmite atunci când o persoană bolnavă strănută, tușește, vorbește sau atinge obiecte folosite la comun. Mai mult, un studiu realizat de Universitatea Maryland din Baltimore a descoperit că cei bolnavi de gripă pot contamina aerul chiar și atunci când doar respiră. Iar alte cercetări au arătat că o singură clanță de ușă contaminată poate contribui la îmbolnăvirea a 40-60 de persoane, în decurs de 2-4 ore. 

De aceea, este extrem de important să respectăm cât mai strict regulile de igienă și să reducem, pe cât posibil, contactul cu persoanele bolnave. Printre măsurile eficiente în această situație se numără:

  1. Spălarea frecventă a mâinilor cu apă și săpun sau cu dezinfectant.
  2. Dezinfectarea suprafețelor sau a obiectelor folosite în comun cu persoane bolnave.
  3. Persoanele care prezintă simptome de gripă ar trebui să nu meargă la școală sau la serviciu, ci să rămână acasă pentru cel puțin 24 de ore după ce febra a încetat. 
  4. Evită contactul direct cu persoanele bolnave de gripă. 
  5. Folosește un șervețel de unică folosință pentru a-ți acoperi gura și nasul atunci când tușești sau strănuți.

Nu îți prescrie singur tratamentul

Medicamentele antivirale pot ajuta la ameliorarea simptomelor și la prevenirea complicațiilor, luptând cu virusul din organism și prevenind multiplicarea acestuia. Medicamentele pot contribui la reducerea febrei, la ușurarea expectorației sau la ameliorarea congestiei nazale, însă, este important ca tratamentul să îți fie prescris de un medic. În fiecare sezon de gripă, virusurile care o cauzează pot fi diferite față de cele din anii trecuți, iar doctorii știu mai bine care medicamente sunt cele mai eficiente pentru a combate tulpinile respective de virusuri. În plus, este important să știi că antibioticele nu au niciun efect în cazul gripei, care este o afecțiune cauzată de virusuri, nu de bacterii. 

Întărește-ți sistemul imunitar

De obicei, sistemul imunitar se autoreglează și funcționează în mod normal, fără ajutor. Însă, pentru persoanele care suferă de alte afecțiuni, precum alergii, astm sau boli autoimune, ori pentru cei care iau anumite medicamente, imunitatea poate fi mai redusă decât de obicei. Întărirea sistemului imunitar nu se poate face de pe o zi pe alta, ci este, mai degrabă, un proces pe termen lung. 

Pentru sporirea imunității se recomandă o dietă bogată în fructe și legume, un stil de viață cât mai activ, o greutate normală, odihnă și cât mai puțin stres. Studiile au mai descoperit și alte lucruri interesante despre sistemul nostru imunitar:

  • Suplimentele cu vitamina D pot reduce la jumătate riscul apariției infecțiilor respiratorii. 
  • Lactobacillus brevis, un tip de bacterie din acidul lactic ne poate proteja de infecții prin activarea sistemului imunitar.
  • Flavonoizii, antioxidanți pe care îî regăsim în vinul roșu, în fructele de pădure sau în ceaiul negru ne pot proteja de infecțiile severe, reglând și controlând răspunsul sistemului imunitar în aceste situații. 
  • Exercițiile fizice regulate, dar moderate pot reduce cu o treime riscul infecțiilor respiratorii, în timp ce efortul fizic epuizant poate crește riscurile de două ori. 

Material realizat cu sprijinul sfaturimedicale.ro

Sursa foto: Pixabay from Pexels

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Huff
VIVA!
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate