Foloseşti uleiul potrivit pentru prăjit?

cel mai bun ulei pentru prajit

Aparent, orice tip de ulei poate fi folosit atât pentru pregătirea salatelor, cât şi pentru prăjit. Însă nu este chiar aşa – unele uleiuri reacţionează bine la temperaturi înalte, în timp ce altele, dimpotrivă, e bine să fie folosite exclusiv pentru salate.
Află dacă tu foloseşti uleiurile potrivite pentru mâncăruri reci şi prăjite. 

Ştim cu toţii că alimentele prăjite sunt un mare “nu”, mai ales pentru persoanele care vor să urmeze un stil de viaţă sănătos. Cu toate acestea, există numeroase reţete savuroase în cadrul cărora trebuie să prăjeşti sau să coci la temperaturi înalte, fără ca acest lucru să transforme mâncarea într-una complet nesănătoasă. Îţi recomand să foloseşti uleiurile potrivite pentru prăjit şi pentru mâncăruri reci, astfel încât să poţi mânca sănătos şi gustos.

La ce temperatură prăjeşti uleiul?

Dincolo de tipul de ulei ales, un alt aspect important este temperatura la care se prăjeşte mâncarea. Temperatura ideală este între 176 şi 190 de grade Celsius. Suprafaţa alimentelor se găteşte perfect, nelăsând astfel loc grăsimii să pătrundă în mâncare.

La aceeaşi temperatură, apa din alimente se transformă în aburi care ajută la gătirea interiorului alimentelor. Când temperatura este mai mică de aceste valori, alimentele se îmbibă de ulei şi devin neplăcute la gust, iar când este prea mare, uleiul se oxidează, iar mâncarea se usucă.

Moderaţia e cheia

Chiar şi aşa, asta nu înseamnă că e sănătos să consumi zilnic alimente prăjite. Iată de ce: nutriţioniştii recomandă folosirea uleiurilor care conţin acizi graşi polinesaturaţi. Sunt cele mai sănătoase.

Însă nu sunt sănătoase atunci când sunt supuse unor temperaturi mari pentru că, în contact cu oxigenul, duc la eliberarea unor compuşi chimici periculoşi.

Uleiurile care rezistă la temperaturi înalte sunt şi cele care conţin o cantitate mare de acizi saturaţi şi mononesaturaţi pe care e bine să îi consumăm cu moderaţie.

Cele mai potrivite tipuri de ulei

Uleiul de avocado este una dintre cele mai bune variante: în compoziţia sa predomină grăsimile mononesaturate şi are şi un punct de prăjire foarte înalt, ceea ce permite folosirea lui la preparatele prăjite sau pregătite la cuptor.

Uleiul de cocos este printre cele mai recomandate tipuri de ulei pe care să-l foloseşti la temperaturi înalte – peste 90% din cantitatea de acizi graşi sunt saturaţi, deci uleiul nu-şi pierde din proprietăţi şi nu influenţează negativ alimentele.

Uleiul de măsline Pentru salate cel mai bine este să foloseşti ulei de măsline extra virgin, datorită cantităţii mari de acizi graşi polinesaturaţi. Pentru prăjit poţi apela la uleiul virgin sau cel din pulpă de măsline care rezistă la temperaturi mari. Iată aici de ce.

Uleiul de floarea-soarelui este, de regulă, procesat, ceea ce înseamnă că rezistă la temperaturi înalte. Este recomandat însă să nu foloseşti acelaşi ulei de mai multe ori.

Uleiul de palmier are o stabilitate oxidativă ridicată, deci poate fi folosit la temperaturi ridicate. Se foloseşte la gătitul industrial, însă, acasă, e bine să se utilizeze cu moderaţie. Conţine substanţe benefice precum vitamina E şi carotenoide, însă şi grăsimi saturate, care pot duce la creşterea colesterolului rău.

Citeşte şi:
Cum pregăteşti avocado să le placă şi copiilor?

Cinci lucruri pe care nu le ştiai despre uleiul de cocos

Cătălina Chiricheş
Foto: Shutterstock

 

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Psychologies
Mai multe din Sanatate