Bau-baul temelor pentru acasa
Sa recunoastem: pentru multi dintre noi, scoala copilului este mai mereu legata de un „trebuie. Trebuie sa ia note maxime, trebuie sa faca temele perfect… Noi suntem plini de intentii bune, fireste, dar aproape niciodata nu-l intrebam si pe cel mic daca materia respectiva ii starneste interesul ori daca a inteles noile notiuni sau nu.
Si, iarasi sa recunoastem, chiar daca nu il batem la cap cu „sa iei numai zece si cu „dar cutarica cum a putut sa invete mai bine?, ne cam suparam daca vine acasa cu un opt. Si atunci intram in panica: gata, trebuie ajutat! Ne reamintim ce stiam din scoala si fie facem noi ce pare mai greu, probleme, compuneri si lucrari practice, fie recurgem la un meditator.
Prea mult strica
Doar ca acest lucru se va transforma pe nesimtite intr-un cerc vicios: micul scolar va deveni dependent de ajutorul tau si nu va mai face nimic fara sa-i arati cum este bine sau chiar sa faci temele pentru el. Psihopedagogii sunt de parere ca, exagerand acest ajutor acordat la teme, parintele isi ascunde de fapt propriile temeri: daca nu se va descurca singur, daca va lua o nota sau un calificativ mai slab? Și poate ca este vorba, de fapt, de necunoasterea capacitatilor reale ale celui mic.
Un ajutor exagerat si nedirectionat, spun pedagogii, risca sa-l incurce, caci copilul percepe situatia sa altfel decat un adult, vede ca de fapt mami si tati sunt mai interesati de teme decat el si lasa situatia asa cum este. Asa e bine sa fie, isi spune, fara sa se mai oboseasca sa afle daca ii place materia respectiva, cat stie exact si ce poate sa faca singur.
Arata-i incredere
Asadar nu te repezi sa platesti ore de meditatii sau sa ii faci tu temele pana ce nu afli daca are nevoie reala de ajutor. Este foarte posibil ca temele sa nu fie nici pe departe atat de grele si de plictisitoare, ci doar situatia de a sta pironit pe un scaun si obligativitatea in sine de a le face. Cel mai bine este sa incerci intai sa-i explici ca este necesar sa faca si sarcini mai putin placute fiindca va afla lucruri noi si va invata si din cele care la inceput i se par neinteresante sau dificile.
Poti gasi cateva modalitati de a-i „stimula orgoliul, aratandu-i ca ai incredere in el si in capacitatile lui si facandu-l astfel sa-si doreasca sa arate ce poate. O alta varianta de abordat ar fi sa il lasi sa faca temele impreuna cu alt copil, preferabil din aceeasi clasa, fiindca in acest fel monotonia va disparea in fata ajutorului pe care si-l vor da unul altuia si a intrebarilor la care isi vor raspunde ei insisi.
Concentrare limitata
Se poate spune, fara teama de a gresi ca, numai in cazuri foarte rare, un scolar de varsta frageda are nevoie de meditatii la diferite materii. Aceasta este in general o prejudecata care se transmite peste generatii de catre parinti. Copilul are desigur nevoie de ajutorul tau la teme, dar intr-o masura normala, limitata, colocviala si prieteneasca, aproape ca un joc si in nici un caz exagerat si constant.
Pentru a putea decide corect daca copilul are nevoie sau nu de meditatii, trebuie sa fii convinsa de doua lucruri:
◆ Nu trebuie sa faci o tragedie din obtinerea notelor. Acestea indica, mai ales in primii ani de scoala, doar interesul micutului pentru informatiile uneia sau alteia dintre materii. Nu arata nici cat este copilul de bun, de atent, de cuminte ori de inteligent, si nici cat de preocupat sau de competent esti tu ca parinte.
◆ Motivul pentru care micul scolar nu se poate concentra prea mult la teme sau chiar la scoala nu inseamna ca nu vrea, ca este obraznic sau ca are vreo problema psihologica. Este pur si simplu copil, iar capacitatea sa de concentrare este limitata functional. Studiile medicale confirma faptul ca, de exemplu, un copil de opt ani se poate concentra serios doar zece minute, peste acest timp fiind nevoie sa-i captezi atentia cu diferite schimbari, sa-i lasi o pauza sau sa faca un efort special de vointa.
Mic ghid de management al temelor
Asadar, atunci cand copilul tau greseste sau „viseaza in fata caietului de teme, nu te grabi sa-l apostrofezi, sa-i rupi foaia sau sa cauti o oferta de meditatii. Foloseste pur si simplu cateva solutii la indemana de a-l ajuta:
Hotarati impreuna ordinea in care va face temele si asezati caietele ordonat dupa aceasta logica, in functie de dificultate ori de interesul copilului pentru o materie sau alta.
Lasa-l sa participe activ, cu deciziile lui, la ordinea in care va aborda temele. Asta il va responsabiliza, ii va crea sentimentul de incredere si il va invata sa fie organizat cu munca lui.
Incearca sa faci temele cat mai interesante pentru el si, de cate ori se poate, leaga-le de elemente vizuale, grafice, concrete. Explica-i cerintele unei probleme folosind de pilda, in loc de numere, pisoi, ratuste sau orice altceva stii ca ii place.
Lauda-l pentru orice mica realizare, chiar daca a tinut minte ordinea unor silabe sau trei versuri dintr-o poezie. Pentru el este o realizare si va capata incredere in fortele lui.
Nu uita ca tu esti, cel putin cat este micut, persoana cea mai importanta din viata lui si aprecierea ta conteaza enorm pentru el.
Nu ii impune imediat si fara discutie momentul in care va merge la teme. Tine seama de temperamentul lui si mai negociaza cu el, dar fara exagerari, daca vrea sa se uite la desene animate sau sa manance ceva inainte sa se apuce de scris si de invatat. Dar odata ora stabilita, pastreaz-o zilnic, cat de constant posibil.
Daca vezi ca s-a plictisit de o tema lunga sau dificila, lasa-l sa ia o pauza. Nu insista dictatorial sa termine tot ce are de facut, fara oprire si chiar atunci pe loc. Discuta cu el despre cu totul altceva sau lasa-l sa se joace putin, chiar daca va depasi ora la care ati stabilit ca vor fi gata temele.
Daca ai mai multi copii, incearca sa stabilesti aceeasi ora pentru ca toti sa-si faca temele ca sa nu isi distraga atentia unul altuia.
Instituie regula ca nimeni din familie sa nu deschida televizorul sau vreun joc video cat timp copilul face temele.
Ajuta-l, da-i indicatii, explica-i cerintele mai clar si verifica sa nu fi gresit, dar nu face tu tema in locul lui.
Nu ii impune copilului sa fie perfectionist pana in panzele albe si nu-l obliga sa stea ore intregi la o tema dificila. Aminteste-ti ca este totusi copil, ca are nevoie si de relaxare. Lasa-l sa stie ca tu il iubesti indiferent de notele pe care le obtine.
Adrian Ciltan, foto: shutterstock