Sarcina și munca. Ce trebuie să știi și cum să te organizezi

Când plănuiești să rămâi însărcinată și să continui să lucrezi, vei avea de ținut cont de câteva aspecte importante legate atât de felul în care poți face față zilelor mai grele la birou, cât și de beneficiile legale de care te vei bucura. Iată câteva sfaturi și informații:

Concedii și indemnizații

Concediile de care poți beneficia după ce ai rămas însărcinată și după naștere sunt de mai multe feluri. Concediul de risc maternal se acordă dacă lucrezi într-un mediu care poate fi periculos pentru sarcină. De acesta nu vei putea beneficia concomitent cu alte concedii. Dacă lucrezi și ai cotizat cel puțin jumătate de an la contribuția de concedii și indemnizații, ai dreptul la concediu maternal pe o perioadă totală de 126 de zile. Acesta este compus din concediul pentru sarcină dinainte de a naște și concediul de lăuzie de după naștere.

Cele două au o durată de 63 de zile fiecare și pot fi cerute în funcție de recomandarea medicului, cu condiția ca cel de lăuzie să aibă minimum 42 de zile. Concediul pentru creșterea copilului se poate acorda atât mamei, cât și tatălui, pentru copiii de până la doi ani. Părintele care rămâne acasă pentru a crește copilul beneficiază de indemnizație în acest scop dacă îndeplinește anumite condiții. Află cat este indemnizatia de crestere copil și cum o poți primi. 

Cum să te simți confortabil la locul de muncă

În perioada sarcinii trebuie să eviți hainele foarte strâmte, tocurile înalte și activitățile fizice solicitante, precum căratul greutăților. Alege o pernă pentru protecție lombară pentru scaun și fă exerciții de stretching cât mai des, chiar și dacă stai jos. Este important să petreci cât mai puțin timp în picioare, iar atunci când stai pe scaun așază-ți picioarele mai sus, pe o cutie sau un bloc de yoga.

Când să ceri un program flexibil sau redus

Legea spune că, după ce rămâi însărcinată, poți cere angajatorului să treci la un program de lucru mai scurt. Poți apela la această măsură cu recomandarea medicului, fără a suferi vreo schimbare la salariu. Orele de muncă se scurtează astfel de la opt la șase și poți intra în această perioadă încă de la începutul sarcinii, dacă primești undă verde de la medic. Pauzele dese sunt, de asemenea, foarte importante atunci când ești însărcinată. După fiecare oră petrecută pe scaun, plimbă-te măcar zece minute.

Cum să faci față oboselii

Oboseala poate fi atenuată printr-o alimentație potrivită. Aceasta trebuie să fie bogată în proteine și fier. Optează pentru preparate cu carne roșie, legume cu frunze verzi, cereale cu adaos de fier și boabe de fasole. Activitatea fizică zilnică nu trebuie să lipsească din programul de după muncă. Exercițiile ușoare și plimbările sunt potrivite pentru energizare, iar sesiunile de yoga speciale pentru femei însărcinate vor avea un efect benefic pentru somn. Asigură-te că te bucuri de un somn sănătos de minimum opt ore în fiecare noapte. 

Alege cele mai bune variante pentru tine și familia ta atunci când aștepți un bebeluș. Profită de concediile de care beneficiezi prin lege și respectă toate indicațiile medicului. Nu uita să pui pe primul loc controalele regulate și să nu le amâni, chiar dacă înseamnă să lipsești de la muncă.

Material realizat cu sprijinul colorful.hr

Sursa foto: pexels.com

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Diverse