Puterea obișnuinței: 3 sfaturi care te vor ajuta să îți controlezi obiceiurile

Puterea obișnuinței

Obiceiurile noastre sunt printre cele mai importante lucruri care ne definesc ca persoane, în mijlocul unei societăți care preferă să tragă concluzii în funcție de ceea ce facem.

Fără să te implici, dacă privești detașat o prietenă sau un coleg vei trage câteva concluzii decisive despre acea persoană și despre felul ei de-a fi. Are ticuri, are obiceiuri. Își curăță biroul cu două feluri de spirt și unul de soluție antibacteriană, stă cu telefonul în mână deși nu așteaptă niciun apel important, promite că merge la film apoi renunță în ultima clipă.

Obiceiurile de mai sus au în comun un singur lucru: puterea obișnuinței.

Obișnuința ne poate dicta multe, inclusiv când să zâmbim sau când să ne simțim în apele noastre. Și tot obișnuința este unul dintre principalele motive pentru care nu reușim să evoluăm.

De multe ori plecăm de la ideea că un obicei trebuie eliminat complet din viața noastră. Schimbarea nu înseamnă, însă, renunțare. Ai nevoie doar de perseverență: repetiția este mama învățăturii, așa cum arată un studiu publicat în European journal of Social Psychology.

Toate obiceiurile pe care le avem, fie că e vorba despre obiceiuri de alimentație sau simple ticuri nervoase, au la bază trei lucruri: un factor declanșator, un gest și satisfacția acelui gest. Unele sunt înlocuite din oficiu cu altele, pentru că altfel nu funcționează: dacă te-ai obișnuit să petreci prea mult timp acasă, singura alternativă este să ieși pe ușă.

Întâlnește-te cu prietenii.

Mergi la plimbare.

Vizitează un muzeu.

Repetă.

Dacă nu funcționează, e un moment bun să te străduiești mai mult. Uite trei sfaturi care te pot ajuta să-ți controlezi obiceiurile în așa fel încât să alegi tu ceea ce vrei să schimbi la tine.

1. Fă o listă cu obiceiurile pe care vrei să le schimbi

Multe dintre obiceiurile de consum deja le percepem drept obișnuințe și le facem fără să ne dăm seama.

De exemplu, dacă te-ai obișnuit să îți cumperi în fiecare dimineață, în drum spre serviciu, o ciocolată („să avem ceva dulce acolo”) sau o cutie de suc („cafea beau în fiecare zi”), încearcă să pui pe foaie toate răspunsurile la întrebările de mai jos.

  • ce obicei am și când se întâmplă?
  • de câte ori pe zi sau pe săptămână se întâmplă?
  • unde și cu cine sunt?
  • care e declanșatorul?

Odată ce ai răspunsurile la aceste întrebări, îți vei da seama mult mai ușor ce trebuie să schimbi. Când ştii că ai obiceiul să spui mereu „nu”, e mai ușor să spui „da”.

2. Respectă-ți promisiunile

De câte ori nu ți s-a întâmplat să faci o promisiune sub impulsul momentului, doar ca să o încalci mai târziu? Puterea obișnuinței este uneori mai puternică decât voința noastră. Așa se întâmplă să promitem cuiva că mergem la film, ca mai apoi să renunțăm pentru simplul motiv că nu avem chef și că ne simțim mai bine acasă.

Nu există motive care să susțină acest sfat, pentru că promisiunile nu au nevoie de motive. Dacă ai făcut o promisiune, trebuie să o respecți. Și dacă ți-a fost greu să o îndeplinești, data viitoare nu vei mai face promisiuni așa ușor.

Dacă fumezi, nu promite că vei renunța atunci când tu vrei doar o schimbare. Înlocuiește țigările clasice cu un dispozitiv IQOS care nu arde tutunul, ci îl încălzește. Asta înseamnă că ai scăpat de fumul neplăcut și de scrum. Și prima dintre promisiunile IQOS este faptul că reduce cu cel puțin 90% substanțele nocive, iar studiile clinice finalizate chiar asta arată.

3. Elimină factorii declanșatori

Una dintre cele mai mari provocări cărora trebuie să le facem față atunci când vorbim despre puterea obișnuinței este mediul în care trăim. Prin intermediul lui am ajuns la cele mai multe dintre obiceiurile pe care vrem să le schimbăm.

  • Dacă primul lucru pe care îl faci atunci când te așezi pe canapea este să iei telecomanda și să pornești televizorul, nu te mai așeza pe canapea. Sau aruncă bateriile telecomenzii.
  • Dacă preferi să ieși în oraș cu prietenii în loc să iei masa cu familia, replanifică una dintre ieșiri sau anuleaz-o pe cea la care participi mai des.

Atunci când știi ce vrei să schimbi, tot ceea ce trebuie să faci este să treci peste primul impuls. Și chiar dacă nu îți este chiar ușor, totul ține de voință și de luarea unei decizii opuse la momentul oportun.

Sursa foto: Shutterstock

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie