Kitsch-ul, pseudoarta si falsa distinctie

Kitsch-ul, pseudoarta si falsa distinctie

Nou in lumea kitsch

Orice forma de exprimare poate fi denaturata, falsificata, stricata, in ultima instanta. De la patinajul artistic pana la ID-ul de messenger (gianny versatu) sau numarul de la masina (B 69 SEX).



“Domeniul in care kitsch-ul atinge dimensiuni catastrofale este cel al noilor vile: fistichii, disproportionate, adevarate monumente ale pretentiilor exagerate. Ele arata lipsa de educatie si grosolania proprietarilor. Sunt cartiere noi, adevarate muzee ale kitsch-ului.” (Cristian Corvin, arhitect)



O alta manifestare periculoasa a kitsch-ului sunt interventiile asupra unor cladiri valoroase din Bucuresti; acestea sunt pur si simplu macelarite de amatorii de kitsch: ferestre de termopan alb in ancadramente neo-romanesti, mansardari care strica proportiile etc.


Daca pana mai ieri haina facea sau nu facea pe om, astazi mai poti cunoaste omul si dupa… telefon. Telefonul negru, care arata ca un telefon si suna ca un telefon, tinde sa devina o raritate. Sonerii, accesorii, fete si logo-uri completeaza cu succes portretul omului kitsch.



Avem de-a face peste tot, din piata pana in consiliile de administratie ale marilor companii, cu fel de fel de personalizari ale telefoanelor: sonerie din desene animate si logo cu caricaturi ale vedetelor, cu “macho” si sonerie tip geamat, plus logo cu blonde generos decoltate, cu “doamne bine”, cu soneria inspirata de Mozart si logo cu trandafiri… lista e, din pacate, nesfarsita.



Moda si “bling-bling”

Cu cat disperarea de “a parea” intr-un fel e mai mare, cu atat artificiile si falsurile sunt mai multe. Acum cativa ani, ghivecele de plastic si imitatiile de cristal mimau bunastarea si apartenenta la inalta societate.


Acum, traim epoca produselor “de firma”. Iar kitsch-ul vinde foarte bine. Cópii ale creatiilor marilor case de moda, cu logo-uri exagerate si accesorii pretioase au devenit obligatorii pentru oricine vrea sa arate ca are bani si ca nu-i pasa de ei.


In Marea Britanie, un stat cu un sistem social mult mai bine sedimentat decat al nostru, lumea buna nu va purta niciodata un articol de moda cu logo-ul la vedere. Acesta e un comportament rezervat celor din zona saraca, imbogatitilor sau rapperilor care folosesc ochelarii cu semnaturi celebre ca pe un “status simbol”. Aceste tinute sunt numite ironic “bling-bling”.


La noi nu exista inca o opinie publica sanatoasa destul de puternica incat sa poata combate eficient manifestarile estetice deplasate. Deocamdata mass-media rezoneaza la tendintele actuale; uneori, prin intermediul ei, publicul larg este educat in sensul ca “scump = stil, lux, eleganta”.


Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Psychologies
Mai multe din Psihologie