De ce apar problemele de comunicare și cum le putem depăși

De ce apar problemele de comunicare (2)

Secolul vitezei. Așa este caracterizată lumea în care trăim în prezent, cu multe canale de comunicare, cu interactivitate, cu milioane de informații, dar cu un grad crescut de conflict, relații lipsite de autenticitate, și cu probleme de comunicare', o sintagmă pe cât de promovată, pe atât de neînțeleasă.

Problemele de comunicare creează rupturi în relatii, pierderea de resurse semnificative, dezmembrarea echipelor, lipsa rezultatelor, încheierea relațiilor. Deși toate cele enumerate sunt aspecte grave, sintagama “probleme de comunicare” devine atât de uzuală și de lipsită de sens, încât adesea este doar un drum ce se încheie cu o fundatură. O explicație pusă adesea pe seama unui eșec.

Comunicarea este un liant, un atu pe care îl putem folosi atât în plan personal, cât și în plan profesional. O comunicare eficientă creeează, în primul rând, sens comun între interlocutori, altfel zis oamenii se înțeleg și relaționează sănătos, astfel încât își pot conecta și folosi resursele într-un mod constuctiv. În sens contrar, oamenii vorbesc mult și se înțeleg din ce în ce mai puțin, iar în momentul în care este nevoie de rezultate, oricare ar fi acestea – rezultate livrate la timp de o echipă sudată, un tratament eficient realizat de un doctor, alegerea unei vacanțe și nu numai, orice subiect poate deveni un conflict dens ce produce pierderi de resurse, stres, adesea rupturi definitive', explică Phd. Elena Prodan, expert comunicare și promovare.

Există trei straturi în care noi, oamenii ca specie, comunicam, respectiv comunicarea verbală legată de conștient, ce reprezintă transmiterea de informații între două sau mai multe persoane, și deși tendința este de a crede că aceasta este cea mai folosită modalitate de comunicare, reprezintă doar 5%.

Următorul nivel este comunicarea non verbală, folosită într-un procent de până la 55% și reprezintă gesturile, mimică, postură, distanță. Este important de înțeles, precizează Elena Prodan, că acest nivel nonverbal este legat direct de subconștient și astfel se explică de ce vorbele transmit o informație și ochii sau gesturile realizate prin mâini contrazic totul, practic vorbim de miciună și de o modalitate eficientă de decodificare a ei.

Însă, continuă Elena Prodan, ceea ce este cel mai important este, de fapt, nivel al treilea- metacomunicarea – și felul prin care fiecare dintre noi creăm sensul unei comunicări. Metacomunicarea reprezintă modalitatea specifică prin care fiecare dintre noi dă sens informațiilor care vin spre el, indiferent de formă – direct, mesaje scrise, video etc. Dacă nu există o competență gestionată prin care cei antrenați într-o comunicare creează un sens comun, subiecte foarte simple pot crea abuzuri și conflicte pentru că fiecare vorbește pe limba lui' ca și cum un om vorbește chineza și celălalt olandeza.

Vestea bună este că tehnicile de comunicare se pot asimila prin antrenament, astfel încât să fim performanți și să construim punți solide  în viata noastră și nu conflicte.

De ce apar problemele de comunicare

Elena Prodan, expert comunicare și promovare

Elena Prodan este fondator Communication Angels. Are o experienţă de peste 13 ani în domeniul promovării (a condus departamentul de PR și comunicare Antena 1 timp de 4 ani și alți 4 ani i-a petrecut în departamentul de PR & Promo Realitatea TV). A lucrat cu cele mai importante persoane publice din ţară şi a dezvoltat campanii de promovare de anvergură. A urmat cursurile școlii doctorale în știintele comunicării la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicarii, Universitatea București. În prezent, dezvoltă și implementează sisteme de comunicare și de promovare pentru antreprenorii români și realizează proiecte speciale de promovare pentru brandurile internaționale. Susține  sesiuni de coaching în competența de comunicare.

Surse foto: shutterstock, PR

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Diverse