Cum sa tii grijile si temerile sub control

Cum sa tii grijile si temerile sub control

grijiCu totii ne facem griji, e ceva normal. Ne ingrijoram in privinta celor dragi (Copiii mei sunt in siguranta afara, la joaca? Oare mama mea se descurca acum, ca locuieste singura?) si in privinta noastra (De ce am constant dureri de cap? Jobul meu e unul sigur?).

Nu numai ca e normal sa te stresezi, dar e si necesar. Partea buna ar fi ca stresul te determina sa reactionezi cand esti in pericol, partea rea e ca iti consuma din energie si nu te lasa sa te concentrezi. Te poti trezi, la un moment dat, paralizata de frica, din cauza stresului si a grijilor. Si, sa recunoastem, o femeie are foarte multe motive de igrijorare in secolul 21.

Unul dintre acestea este lipsa de timp – pentru familie, pentru excursii, pentru tine insati. Goana dupa un trai mai confortabil aduce cu sine cheltuieli mai mari, dar si grija de a achita la timp creditul facut la banca. Traficul tot mai aglomerat iti mananca minim 2 ore pe zi, acasa te asteapta copiii cu temele nefacute, parintii au si ei nevoie de sprijinul tau, cu prietenele nu te-ai mai vazut de cateva luni. Cum sa nu te copleseasca grijile?

Pe strazi si in autobuze umbla destui hoti care abia asteapta sa te prinda un pic neatenta. Din cauza programului supraincarcat de la serviciu, nu te hranesti corespunzator, nu consumi destule lichide si nu te odihnesti destul. Copiii tai mananca prea multe dulciuri, nu fac mai deloc exercitii fizice si cei din jur te acuza ca petreci prea putin timp cu ei.

Deci, de ce ne stresam atat de mult? Oare din cauza vitezei cu care se petrec lucrurile in prezent? Specialistii spun ca nu. Ei sunt de parere ca nu avem mai multe motive de ingrijorare decat generatiile anterioare. Ba viata era mai grea din multe puncte de vedere pe vremea bunicilor. Dar in zilele noastre devenim din ce in ce mai constienti de pericole din cauza televiziunii si internetului, care pun pe tapet diverse probleme.

De asemenea, discutam mai deschis despre sentimente decat bunicii nostri, asa ca devenim mai constienti de temerile noastre, dar si de ale altora. Dar chiar daca ne stresam mai mult, acesta nu este neaparat un lucru rau. "Stresul bun" aduce anumite beneficii. Ne determina sa studiem o problema, sa ne imaginam diverse solutii si sa o alegem pe cea buna. Iar daca temerea noastra se materializeaza, atunci avem o solutie de-a gata.

Cat despre "stresul rau", acesta nu ne duce nicaieri. Ne rapeste timp pretios, pe care l-am putea petrece altfel: nu ne lasa sa dormim si ne face super-anxiosi, ducand adesea la lipsa poftei de mancare, concentrare scazuta si la alte probleme de sanatate. Persoanele care sufera de stres cronic pot avea dureri in piept asemanatoare cu cele ale unui atac de cord. Si mai sunt si efectele pe termen lung ale stresului: un studiu realizat in SUA a relevat faptul ca persoanele care sunt super-stresate au un risc crescut de a dezvolta maladia Alzheimer.

Daca vrei sa scapi de griji, solutia este sa inveti sa transformi "stresul rau" in "stres bun".
Pentru asta, iti propunem o strategie in trei pasi:

1. Noteaza tot
Transfera pe hartie problema pe care o ai in minte. Vazand grijile pe hartie, negru pe alb, iti vor parea mai usor de rezolvat.
2. Fii concisa
Nu gandi: "Furturile se inmultesc din ce in ce mai mult. Ceva ingrozitor mi se va intampla si mie in curand." Depisteaza, concret, ceea ce te supara: "Mi-e teama sa nu-mi sparga hotii casa si sa-mi fure obiectele de valoare." Astfel, va fi mai simplu sa gasesti o cale de a depasi grijile.
3. Actioneaza
Nu te mai gandi la probleme, ci treci la fapte. Odata ce ti-ai dat seama ce anume te streseaza, poti gasi si solutii: iti asiguri casa, deschizi un cont de economii la banca, gasesti o bona pentru copii, te inscrii la sala de fitness, mergi la medic pentru un control etc.
 

Ma ingrijorez constant pentru aceleasi lucruri
Doua cititoare au aplicat strategia in trei pasi descrisa mai sus, ca sa scape de stres.

Ana, 24 ani, Bucuresti, e manechin si-si face griji constant in legatura cu aspectul fizic. "Chiar daca nu as fi fost model, tot m-as fi stresat ca sunt prea grasa sau ca am riduri. In zilele noastre femeile trebuie sa arate bine, exigentele sunt mari, competitia la fel. Desi partenerul meu imi spune ca sunt frumoasa, eu ma tot gandesc ca sunt cam plinuta. Prietenele mele discuta despre operatii estetice si ma gandesc uneori ca mi-as face si eu. Cea mai mare temere a mea este ca imi vor aparea riduri, tenul va imbatrani si nu-mi voi mai gasi de lucru. Raman treaza noaptea gandindu-ma cum sa rezolv problema."

1. Noteaza tot
Ana a scris: Joburile se vor imputina pe masura ce voi inainta in varsta.
2. Fii concisa
Ana a scris: Cand voi imbatrani, nu voi mai putea sa apar pe podium si nici pe vreo coperta sau in vreo reclama.
3. Actioneaza
Solutia Anei: Sa gasesc un job legat de modeling, care sa nu aiba legatura cu aspectul fizic; as putea sa-mi deschid propria agentie de fotomodele, sa devin designer sau sa ma ocup de organizarea prezentarilor de moda.

Lisa, 38 de ani, Bucuresti, e divortata si are doi copii, de 4 si 6 ani. Este profesoara si isi face griji in legatura cu situatia ei financiara. "Apartamentul in care locuiesc l-am cumparat in rate si a crescut dobanda la banca unde am facut imprumutul. Nu am datorii, dar nu am nici economii. Ma gandesc ce se va intampla daca mi se strica masina sau daca se strica ceva in casa si nu am bani sa platesc reparatiile. In trecut am avut datorii si era groaznic. Am fost nevoita sa-mi vand casa ca sa le acopar si m-am mutat intr-un apartament mai mic. De aici nu am unde sa ma mai duc. Ma stresez din cauza asta incontinuu."

1. Noteaza tot
Lisa a scris: Imi fac griji fiindca nu am bani si mi-e teama sa nu acumulez iar datorii.
2. Fii concisa
Lisa a scris: Nu am economii si as vrea sa pun bani deoparte, ca sa ma simt in siguranta.
3. Actioneaza
Solutia Lisei: Trebuie sa renunt la unele lucruri, cum ar fi revistele mele preferate, ca sa pot incepe sa strang bani, cate putin in fiecare luna.


Cum poti afla daca stresul tau e "bun" sau "rau"?

"Stresul rau"…
– Te face sa exagerezi
Intreaba-te: "Sunt justificate temerile mele? Daca prietena mea s-ar ingrijora cum fac eu, as crede oare ca exagereaza?"

– Te tine treaza noaptea
Stresul s-a transformat in anxietate cronica. Lipsa somnului e un semnal clar.

– Ii irita pe ceilalti
Daca familia si prietenii iti reproseaza ca ii stresezi si pe ei cu grijile tale constante sau fac glume pe seama faptului ca esti foarte stresata, atunci e cazul sa iei masuri.

"Stresul bun"…
– E concret
Te concentrezi asupra unei probleme din viitorul apropiat asupra careia ai un oarecare control. Indiferent cat de mult te-ar stresa gandul ca e posibil ca avionul cu care zbori sa se prabuseasca, nu poti face nimic in privinta asta.

– E inteles de ceilalti
Daca familia, prietenii, colegii nu iau in serios grijile tale, atunci e foarte posibil ca pe tine sa te streseze niste probleme care de fapt nu exista.

– iti da impulsul de a actiona
E in regula sa te concentrezi exact pe ceea ce nu merge bine si sa gasesti o solutie. Cu alte cuvinte, "stresul bun" te determina sa actionezi.

Malina Sterea; foto: Shutterstock.
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Shtiu.ro
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie