Cum menții sănătatea oaselor copilului

Cum menții sănătatea oaselor copilului

În perioada copilăriei, oasele se dezvoltă cel mai mult, iar modul în care are loc acest proces are impact major asupra întregii vieți și este esențial pentru întregul organism. În mod normal, copiii cresc în înălțime aproximativ 6 cm anual, așa că este nevoie de o nutriție corespunzătoare pentru a forma oase puternice și sănătoase și pentru a fi protejați de apariția în viitor a osteoporozei. Factorii genetici sunt cei care influențează densitatea și dezvoltarea oaselor, însă este de asemenea important ca în stilul de viață al celui mic să fie introduse exercițiile fizice regulate și alimentația sănătoasă.

Oasele se dezvoltă pe întreaga perioadă a copilăriei și este un proces care are loc mai rapid în primii ani de viață și apoi când copiii intră la pubertate. În jurul vârstei de 9 ani, apare un puseu de creștere care durează până la 14-15 ani. După vârsta de 25 de ani, cu cât oasele noastre sunt mai dense, cu atât sunt mai pregătite pentru a proteja împotriva osteoporozei și a altor afecțiuni grave.

Afecțiuni ale sistemului osos la copii 

La naștere, piciorul nou-născutului se poate afla în diferite poziții. Aceste situații se pot rezolva spontan, pe măsură ce copilul crește, iar altele pot indica malformații, hipoplazii, hiperplazii de diferite segmente.

Displazia de șold este o afecțiune congenitală, caracterizată prin poziția anormală a capului femural în articulația șoldului. Printre primele semne care pot indica o displazie de șold la nou-născuți și sugari se numără existența mai multor pliuri tegumentare decât normal, la nivelul coapsei, pe partea internă și subfesier. Diagnosticul acestei afecțiuni se stabilește prin examen clinic și ecografic. Ecografia este o metodă neinvazivă, cu acuratețe ridicată, care nu necesită sedare sau substanțe de contrast. În cadrul clinicii Nativia, Dr. Catalin Nahoi, medic specialist în ortopedie pediatrică, efectuează investigații ecografice de șold, proceduri recomandate nou-născuților.

În general, complicațiile care apar la nivelul sistemului osos sunt cauzate de alimentația cu surplus de zahăr sau sare. În cazul în care este consumată în exces, sarea poate duce la excreția calciului, respectiv la eliminarea acestuia din organism, iar zahărul, în special sucurile, determină corpul să nu asimileze calciul. Consumul excesiv de zahăr duce la densitate redusă a oaselor. Este bine de știut că nu toate zaharurile au aceleași efecte asupra corpului. De exemplu, lactoza, care este prezentă în mod natural în lapte, ajută la asimilarea calciului, însă nu poate fi digerată de toate persoanele.

Un alt risc pentru sănătatea sistemului osos este reprezentat de boala celiacă netratată (care este cauzată de intoleranța la gluten). În cazul acestei afecțiuni, la nivelul mucoasei intestinale apare o inflamație însoțită de sângerare, iar boala cauzează o asimilare scăzută a nutrienților, inclusiv a vitaminei K și a vitaminei C.

Sindromul de intestin iritabil presupune o inflamație care scade asimilarea adecvată a substanțelor benefice pentru organism, printre care și a calciului. 

Ce poți face pentru a contribui la sănătatea oaselor copiilor 

Pentru consolidarea sistemului osos, nutrienții sunt extrem de importanți. Calciul contribuie la duritatea oaselor, iar cele mai mari rezerve sunt acumulate de organism în timpul copilăriei și adolescenței. Calciul se regăsește în alimente precum produsele lactate, legumele frunzoase, mazărea, nucile, semințele și orice aliment îmbogățit cu calciu (lapte de soia, lapte de migdale, unele cereale).

Vitamina D este de asemenea importantă, pentru că are rolul de a fixa calciul în oase. Expunerea controlată la soare ajută la asimilarea calciului, însă se poate obține și prin consumul unor alimente precum ouăle sau peștele gras. Consultă medicul pediatru cu privire la administrarea de suplimente de calciu și vitamina D pentru a contribui la fortificarea oaselor copilului.

Magneziul este un mineral esențial pentru asimilarea și metabolizarea calciului și a vitaminei D. Magneziul are rolul de a converti vitamina D în forma sa activă, pentru a putea susține asimilarea calciului. Aceasta stimulează un hormon, calcitonina, care ajută la păstrarea structurii osoase și extrage calciul din țesuturile moi și din sânge, transmițându-l în oase pentru a preveni apariția osteoporozei.

Activitatea fizică este importantă pentru formarea unor oase puternice. Perioadele îndelungate de sedentarism pot afecta în mod negativ formarea sistemului osos. În funcție de vârsta copilului, este recomandată includerea de activități sportive de 2-3 ori pe săptămână, tenis, alergare ușoară, salturi sau sărituri, karate, baschet, fotbal sau volei. 

Sistemul osos se dezvoltă în copilărie, iar cele mai mari schimbări și dezvoltări ale structurii osoase au loc în perioada în care copilul începe să meargă și în adolescență. Felul în care cresc și se dezvoltă oasele va avea un impact major asupra întregii vieți. De aceea, este important să avem grijă de sănătatea sistemului osos al copilului încă de la naștere și să mergem la medicul ortoped pediatru la primele semne că ceva nu este în regulă.

Sursa foto: Unsplash

(P) Material publicitar realizat în colaborare cu Nativia

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Publicitate
ziareonline.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Sanatate