Ce mănânci dacă ai colon iritabil

Ce mănânci dacă ai colon iritabil? Boala inflamatorie intestinală (IBD) este o afecțiune care se dezvoltă în interiorul sistemului digestiv al unei persoane. Afectează un număr din ce în ce mai mare de oameni și se poate instala la orice grupă de vârstă. Deși boala poate debuta încă din copilăria timpurie, cel mai frecvent apare între 15-30 de ani.

Medicii disting între două tipuri de IBD: boala Crohn și colita ulceroasă. Ambele boli inflamatorii intestinale pot varia de la extrem de ușoare până la foarte severe. Așa cum este posibil ca o persoană să aibă perioade lungi fără disconfort intestinal, urmate de episoade de apariție a simptomelor.
Boala Crohn și colita ulceroasă sunt boli inflamatorii intestinale cu simptome foarte asemănătoare. În boala Crohn, zona cel mai frecvent implicată este intestinul subțire, dar această afecțiune poate implica orice zonă a sistemului digestiv: gura, esofagul, stomacul, colonul sau anusul.
Persoanele cu boala Crohn par să aibă și alte probleme cu sistemul lor imunitar, cum ar fi alergiile alimentare și respiratorii, astfel că reacțiile alergice pot juca și ele un rol în această boală. De asemenea, persoanele depresive sau anxioase, sunt mai predispuse la această afecțiune, iar numărul femeilor care suferă de IBD este de două ori mai mare decât cel al bărbaților.
Simptomele asociate cu IBD, care pot varia foarte mult de la o persoană la alta, sunt: diaree, dureri abdominale inferioare recurente, sânge în scaun, pierdere în greutate, oboseală, reticența de a mânca și, evident, deficiențe nutriționale.
Deși, până în prezent, IBD nu poate să fie complet vindecată, poate fi tratată astfel încât să putem duce o viață normală. Este foarte important tratamentul antiinflamator prescris de către medicul specialist, după ce a stabilit diagnosticul. În același timp ne putem susține sănătatea intestinală prin dietă adecvată și alegerile din stilul nostru de viață: gestionarea stresului, sportul, relaxarea, somnul.

Ce mănânci dacă ai colon iritabil

În ceea ce privește dieta, planificarea meselor (mici și dese) și notarea în jurnalul alimentar zilnic a alimentelor consumate, inclusiv cum ne simțim după ce le consumăm, sunt primele schimbări pe care trebuie să le facem în stilul nostru de viață.
Alimentele tolerate mai bine sau mai puțin bine pot varia de la o persoană la alta, în funcție de modul de preparare, de viteza cu care au fost consumate sau în ce cantitate. De aceea este foarte important să avem un jurnal alimentar zilnic.
Alimente de evitat: alimentele grase (alimente prăjite, chipsuri), ciocolata, guma de mestecat, cafeaua, alcoolul, ceaiul verde, sucurile fresh și băuturi carbogazoase.
Printre alimentele care favorizează simptomele sunt: lactatele crude, dulciurile concentrate, alimentele procesate, alimentele cu amidon rezistent (porumbul dulce, bananele verzi, cartofii nefierți corect sau reîncălziți, alimentele gata preparate, pastele).
Trebuie limitat aportul de fibre insolubile din pâine integrală, cereale, nuci, semințe dar și cantitatea de fructe crude consumate (nu sunt recomandate mesele compuse exclusiv din fructe).
Alimente recomandate: începeți prin a consuma legumele și fructele fierte la aburi sau coapte și treptat treceți la consumul lor în stare crudă, în funcție de toleranță.
De asemenea, se recomandă: pâine albă prăjită, orez fiert, paste, griș, porumb, carne slabă de vită, carne de pasăre (pui, curcan) fără piele, pește, ouă fierte, brânzeturi uscate, supe de zarzavat, morcovi și cartofi fierți preparați piure.
Soteurile de legume sunt o altă variantă care vă poate ajuta: morcovi, dovlecei, fasole verde cu unt sau ulei de măsline.
Fructele precum caise, piersici, prune, mere dulci pot fi consumate bine coapte la cuptor, făcute compot, în prăjituri sau piureuri. Puteți alege și dulciuri făcute în casă, tip pandișpan, cu fructe de sezon.
Ceaiurile neîndulcite cu efect calmant (tei, valeriană) și tehnicile de relaxare sau de respirație, sportul în aer liber (mers pe jos, pe bicicletă) pot fi de ajutor.
Articol realizat de Maria Martac este biolog, tehnician nutriționist, health coach
https://www.mariamartac.ro/

Micșorarea stomacului fără operație

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Kudika
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Sanatate