Repere esenţiale pentru alimentaţia bebeluşului

Repere esenţiale pentru alimentaţia bebeluşului

Woman baby meal

Primele alimente solide in meniul celui mic reprezinta o experienta noua si ciudata, atat pentru bebelus, cat si pentru parintii lui. Apare un instrument nou – lingurita – si primele preferintele culinare…

Copilul poate incepe sa manance alimente solide la patru, cinci sau sase luni. Indiferent de momentul in care se intampla asta, in lunile urmatoare, cea mai mare parte a alimentatiei sale va continua sa fie reprezentata de laptele de mama si de laptele praf.
Bebelus
La inceput, alimentele solide reprezinta numai un supliment in cadrul alimentatiei predominant lichida a bebelusului. Treptat, apar preferintele pentru cereale si alte produse de acest tip. In jurul varstei de un an, dieta copilului ar trebui sa contina in principal alimente solide. Nu este necesar sa modifici modul de pregatire a laptelui praf numai pentru faptul ca cel mic mananca si alimente solide.

Respecta in continuare indicatiile precizate pe eticheta produsului sau pe cele ale medicului pediatru. Cresterea concentratiei la prepararea laptelui praf poate duce la suprasolicitarea rinichilor copilului sau dimpotriva, diluarea – la o lipsa a elementelor nutritive de care are nevoie pentru crestere si dezvoltare.

Sfat
Daca il alaptezi in continuare, ai grija sa ma-nanci suficient, sa te odihnesti si sa bei multe lichide, pentru ca micutul sa primeasca nutrientii necesari.

Vitaminele si mineralele esentiale din hrana bebelusului

  • Vitamina A are rol in mentinerea acuitatii vizuale, dar si a sistemului imunitar, in functionarea buna a celulelor si tesuturilor. Vitamina A se gaseste mai ales in organe, dar si in lapte praf si anumite tipuri de cereale. Cum este putin probabil ca micutul sa se indoape cu ficat sau rinichi, poate sa-si ia necesarul de vitamina A din: cartofi dulci, morcovi, dovleac, pepene galben, lapte si cereale imbogatite.
  • Vitamina D ajuta la absorbtia calciului din alimente si la depunerea lui in oase. Previne rahitismul la copii (oase moi si deformate). Lumina soarelui in timpul verii initiaza producerea vitaminei D la nivelul pielii, iar organismul o depoziteaza, pentru a o folosi mai tarziu. Laptele praf pentru sugari furnizeaza suficienta vitamina D, dar sugarii alimentati la san au nevoie de suplimentarea acestei vitamine. Academia Americana de Pediatrie recomanda ca bebelusii alimentati natural sa primeasca, incepand cu varsta de doua luni, cate 200 UI de vitamina D pe zi. Surse: lapte imbogatit, cereale, paine, suc de portocale, galbenus de ou.
  • Vitamina E previne agresiunea radicalilor liberi, o forma de anemie si afectarea tesutului nervos. Se gaseste in uleiul de masline, porumb si floarea soarelui (presate la rece), cerealele imbogatite, avocado.
  • Vitamina K contribuie la mentinerea sanatatii oaselor. Vitamina K este produsa in organism de bacteriile benefice din tubul digestiv. Surse de vitamina K: salata verde, broccoli, spanac, galbenus de ou.
  • Vitaminele B actioneaza impreuna. Vitamina B2 sustine metabolismul, vederea si pielea. Surse: lactate, cereale integrale imbogatite, oua si broccoli. Vitamina B6 asigura functionarea celulelor nervoase si prevenirea anemiei, intarirea imu-nitatii. Se gaseste in carnea rosie, de pui, peste, banane, soia. Folatii (acidul folic) – in sucul de portocale, legume, spanac, capsune, mazare, cereale imbogatite, paine, orez, paste. Tiamina – in legume, cereale integrale imbogatite, paine. Acidul pantotenic sustine productia de aminoacizi si hormoni si se gaseste in cartofi, rosii, cereale integrale, galbenus si carnea de pui. Vitamina B3 (niacina): lapte, peste, carne, cartofi, porumb, cereale, legume.
  • Vitamina C sustine imunitatea, productia de colagen, absorbtia fierului si vindecarea ranilor. Se gaseste in: citrice, rosii, piersici, mango, ardei gras, broccoli si kiwi.

Stiai ca… ?
Vitamina B12 sustine formarea globulelor rosii si sistemul nervos. Se gaseste in produsele de origine animala, cereale imbogatite si drojdia de bere.

Woman baby meal

Minerale

Pentru o sanatate optima, micutul are nevoie de cel putin 22 de minerale. Iata patru dintre acestea:

  • Calciul este mineralul care se gaseste din abundenta in organismul copilului. Calciul ajuta la formarea oaselor si a dintilor. Organismul acumuleaza calciu inca din copilarie, pentru a-si mentine un sistem osos puternic. Oasele constituie si o rezerva de calciu pentru functionarea inimii, coagularea normala a sangelui, activitatea musculara. Cele mai importante surse naturale de calciu sunt, fireste, lactatele (lapte, branza, iaurt), dar calciu se mai gaseste in cerealele imbogatite si legume.
  • Fluorul protejeaza dintii. Dupa ce au aparut dintii de lapte, fluorul intareste smaltul impotriva bacteriilor care produc carii. Apa potabila contine foarte putin fluor. Laptele praf pentru copii poate fi imbogatit cu fluor daca la prepararea lui se foloseste apa fluorurata. Citeste cu atentie eticheta de pe sticla de apa. Concentratia optima in fluor a apei de baut este cuprinsa intre 0,7 si 1,2 parti la un milion (ppm).
  • Fierul are un rol esential in cresterea si dezvoltarea copilului. Deficienta de fier e una dintre cele mai raspandite, afectand deopotriva sugarii, copiii mici si femeile gravide. Pentru ca au un ritm de crestere rapid, bebelusii si copiii mici au si cel mai mare risc de deficit. Copiii nascuti prematur, care nu se dezvolta bine in timpul sarcinii si nascuti din mame cu diabet, sunt supusi unui risc crescut de aparitie a deficientei de fier, respectiv a anemiei prin deficit de fier. Laptele de mama si cel praf imbogatit furnizeaza cantitati suplimentare de fier. La fel, cerealele imbogatite si carnea, care contine fier hemic, cel mai bine absorbit.
  • Zincul participa la formarea ADN-ului, regleaza nivelul de glucoza din sange, ajuta la cresterea imunitatii. Se gaseste in carne, iaurt simplu, lapte, cereale imbogatite, legume si tofu.

Sfat
Bebelusii hraniti natural nu au nevoie de suplimente cu fluor in primele luni de viata, dar au nevoie mai tarziu, dupa aparitia dintilor de lapte.

Lapte de la frigider? Poti sa pastrezi laptele celui mic la frigider, timp de 48 de ore. Daca ai revenit la serviciu, probabil ca ai grija sa ii pastrezi laptele la frigider pentru mesele la care nu esti acasa. Studii recente sugereaza ca nivelul de antioxidanti din lapte scad proportional cu intervalul de timp in care laptele este tinut la frigider. Dar nu-ti face griji, intrucat laptele de mama, chiar pastrat la rece, s-a dovedit superior multor formule in ce priveste continutul de antioxidanti. Poti pastra laptele propriu la frigider un interval de pana la doua zile, iar in congelatpr pana la 6 luni, dar pentru bebelus laptele proaspat e cel mai bun.

Extrase din „Alimentatia sugarului si a copilului mic, de Elizabeth M. Ward, Editura BIC ALL, un adevarat ghid pentru noii parinti. Cartea contine retete delicioase si sanatoase pentru cel mic, sfaturi practice pentru hranirea copiilor mof-turosi, ultimele informatii, recomandari in functie de varsta, tipuri de lapte si cum sa faci cea mai buna alegere pentru copilasul tau; informatii despre alergiile alimentare si suplimentele pentru copii.

Sfat
Bebelusii hraniti natural nu au nevoie de suplimente cu fluor in primele luni de viata, dar au nevoie mai tarziu, dupa aparitia dintilor de lapte.

Mihaela Doina Radulescu; foto: Shutterstock.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
ziareonline.ro
Libertatea
CSID
Descopera.ro
Life.ro
Retete
Baby
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Mai multe din Mama si copilul