Alimente sănătoase care sunt bogate în iod

Luptele din Ucraina în jurul centralelor nucleare de la Cernobîl și Zaporizhzhia alimentează teama de a reveni în 1986 când, după dezastrul din 26 aprilie, un nor toxic radioactiv a cuprins Europa, inclusiv România. În unele țări europene s-a declanșat graba de a cumpăra pastile pe bază de iod, oamenii dorind să se protejeze de daunele cauzate de radiații. Potrivit specialiștilor, achiziția acestora nu are sens, deoarece nu au efect preventiv.

Ceea ce putem face, în schimb, este să acordăm atenție la alimentația noastră. Iodul este un mineral esențial pe care trebuie să-l luăm din dietă. Doza zilnică recomandată este de 150 mcg pe zi pentru majoritatea adulților. Pentru femeile însărcinate sau care alăptează, cerințele sunt mai mari.

De fapt, o treime din populație este expusă riscului de deficiență, în special cei care trăiesc în zone care au doar o cantitate mică de iod în sol, inclusiv țările europene. Deficitul poate duce la umflarea glandei tiroide, cunoscută sub numele de gușă, și hipotiroidism, care poate provoca oboseală, slăbiciune musculară și creștere în greutate.

Alimente sănătoase care sunt bogate în iod

Algele marine sunt o sursă bună de antioxidanți, vitamine și minerale. De asemenea, au un conținut scăzut de calorii.

Algele marine sunt una dintre cele mai bune surse naturale de iod. Cu toate acestea, cantitatea poate varia semnificativ în funcție de tipul de alge marine, de regiunea în care a crescut și de prepararea acesteia. Kombu kelp oferă cea mai mare cantitate de iod, unele soiuri conținând aproape 2.000% din valoarea zilnică într-un gram.

Codul este un pește alb versatil, cu textură delicată și cu o aromă blândă. Are un conținut relativ scăzut de grăsimi și calorii, dar oferă o mare varietate de minerale și nutrienți, inclusiv iod. Cantitatea din cod poate varia ușor, în funcție locul în care a fost crescut peștele, precum și de regiunea în care a fost prins.

Produsele lactate sunt surse majore de iod. Cantitatea din lapte și produse lactate diferă foarte mult în funcție de conținutul de iod din hrana bovinelor și de utilizarea dezinfectanților care conțin iod în timpul mulsului. Iaurtul este, de asemenea, o sursă bună.

O cană de iaurt simplu oferă aproximativ jumătate din cantitatea zilnică recomandată. Cantitatea de iod din brânză variază în funcție de tipul acesteia. De exemplu, brânza de vaci este una dintre cele mai bune surse de iod.

În prezent, atât sarea iodată cât și cea neiodată sunt vândute în România. Există aproximativ 71 mcg de iod în 1/4 linguriță de sare iodată, ceea ce reprezintă 47% din doza zilnică recomandată. Cu toate acestea, sarea conține și sodiu. Consumul a 1/2 linguriță de sare iodată pe zi oferă suficient iod pentru a preveni o deficiență.

Creveții sunt fructe de mare cu conținut scăzut de calorii, bogate în proteine, care sunt o sursă foarte bună de iod. În plus, creveții oferă nutrienți cheie, cum ar fi vitamina B12, seleniu și fosfor. Aceștia și alte fructe de mare sunt surse bune de iod, deoarece absorb o parte din iodul care este prezent în mod natural în apa de mare.

Tonul este, de asemenea, un aliment cu conținut scăzut de calorii, bogat în proteine ​​și bogat în iod. În plus, este o sursă bună de potasiu, fier, vitamine B și o sursă bună de acizi grași omega-3.

Alte alimente bogate în iod sunt ouăle. Pentru mai puțin de 100 de calorii, un ou întreg oferă o sursă slabă de proteine, grăsimi sănătoase și o gamă largă de vitamine și minerale. Cu toate acestea, majoritatea acestor nutrienți, inclusiv iodul, provin din gălbenuș.

Gălbenușurile de ou sunt o sursă bună de iod, deoarece se adaugă în hrana puilor. Cu toate acestea, deoarece conținutul de iod din hrana pentru pui poate varia, cantitatea găsită în ouă poate, de asemenea, să fluctueze.

Iodul este un mineral important, deși puține surse de alimente sunt bogate în el. Acesta este motivul pentru care mulți oameni din întreaga lume sunt expuși riscului de a dezvolta o deficiență, scrie Health Line.

Foto: 123RF

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Sanatate