7 lucruri pe care să nu i le spui niciodată unei persoane care suferă de anxietate

femeie depresiva

Palmele se umezesc, inima o ia la galop, totul în jur se învârte… Nu se poate, îți șoptești, un alt atac de panică! Îți aduci aminte să respiri adânc și regulat, dar o stare de rău general te învăluie în tot corpul. Stomacul se revoltă și ai impresia că toată lumea se holbează efectiv la tine. Calmează-te… ești la supermarket, stai cuminte la coadă la casă, aștepți să plătești și nimeni, dar absolut nimeni nu știe cum te simți.

Dar adevărata problemă nu e asta. Ci faptul că o acțiune simplă, cum este cumpăratul unei cutii de lapte, poate deveni un fapt copleșitor pentru tine: dacă nu ai destui bani cash, dacă nu sunt bani pe card, dacă laptele este contaminat cu cine știe ce bacterie, dacă un angajat din supermarket sau chiar casiera are chef de conversație și te ia la întrebări?!

Un milion de griji își fac cuib în mintea ta și, indiferent cum reacționezi, toată lumea o să creadă că ești de-a dreptul idioată. În plus, tot ceea ce ar putea să meargă rău va merge sigur rău! Cam așa este viața unei persoane care suferă de sindromul anxios depresiv.

Suferința este multiplă și se dezvoltă pe mai multe planuri. Pentru că, în acest caz, nu este afectată doar persoana în cauză, ci toți cei dragi, familia și prietenii apropiați, care nu știu exact ce se întâmplă și cum să intervină. În general, oamenii vor să ajute, dar dacă nu au experimentat niciodată astfel de trăiri, nu știu concret cum să facă acest lucru, iar riscul de a da un sfat total greșit este mare.

Cuvinte potrivite

În România, tulburările de natură anxioasă sunt în continuă creștere și afectează deopotrivă adulți și copii. De curând, Organizația Mondială a Sănătății a anunțat că unul din trei adulți suferă în timpul vieții de cel puțin un episod depresiv-anxios, ceea ce înseamnă că mulți dintre noi ori știm despre ce este vorba, ori cunoaștem pe cineva afectat. Și dacă vrem să ajutăm și să nu greșim spunând fix ceea ce nu trebuie în mijlocul unui atac
de panică sau criză anxioasă, iată câteva sintagme pe care nu este recomandat să le pronunți:

  1. „Hai, ieși din starea asta!”

Cei mai mulți dintre noi cred că un șuvoi de cuvinte de genul „duș cu apă rece’’ este metoda cea mai bună de a înzdrăveni un om aflat în toiul unui episod axios. Fără să știe că acesta simte că nu poate respira, că nu are aer, că o teamă cumplită și o frică generalizată îi paralizează orice mișcare. Cum ar putea să-și vină în fire când el simte totul atât de monstruos? Este ca și cum i-ai spus unui astmatic: Respiră… Este imposibil, crud, greu de realizat.

2. „În nici un caz nu suferi de anxietate. Ești mereu activă și faci o mulțime de lucruri…”

Este fraza cel mai des întâlnită. Pentru că oamenii își închipuie că dacă nu te închizi în casă cu draperiile trase, nu ai nici o problemă de acest gen. Doar că această afecțiune are suișuri și coborâșuri și sunt o mulțime de zile în care te comporți absolut normal, socializezi și te simți bine în pielea ta.

Dar sunt și zile în care doar gândul că ar putea suna cineva la ușă te îngrozește. Anxietatea este o boală parșivă, imprevizibilă, schimbătoare. De aceea este dificil de trăit cu ea.

3. „Calmează-te!”

Atunci când îi spui unei persoane prinse în ghearele depresiei anxioase să se calmeze, se pot întâmpla două lucruri: fie își pierde complet controlul în încercarea disperată de a se autocalma, fie își înăbușă cât mai adânc, în sertarele sufletului, tot ceea ce simte.

Și dacă îți închipui că ăsta e un lucru bun, te înșeli. Toate sentimentele și trăirile negative trebuie scoase afară, nu dosite în interior. Gândește-te la o sticlă cu băutură acidulată pe care o agiți temeinic. Apoi o așezi pe masă și o deschizi. La fel se întâmplă în mintea unui suferind când îi spui să se calmeze…

Citește continuarea pe pagina următoare

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Loading...
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie