5 sfaturi pentru a-ți ajuta organismul să se adapteze la schimbarea orei

Odată cu schimbarea orei de toamnă vin diminețile mai timpurii și lumina mai scurtă a serii. Iată 5 sfaturi pentru a face ca trecerea la ora de vară să decurgă mai ușor!

Pentru cei mai mulți dintre noi, ceasurile se schimbă de două ori pe an, „scăzând” o oră înapoi la începutul lunii noiembrie și „crescând” cu o oră la primăvară. Majoritatea românilor nu agreează această resetare de două ori pe an a orei. Înainte de pandemie s-a cerut ca ora de vară să devină permanentă, însă nu s-a luat nicio hotărâre până acum.

Chiar și o ajustare modestă a orei poate necesita o perioadă de acomodare, deoarece corpul nostru funcționează după un ceas intern, nu după un ceas artificial, mai ales când zilele par mai scurte și mai întunecate odată cu sosirea vremii reci. Chiar și o oră în plus de întuneric poate părea semnificativă pentru unii oameni care se simt lipsiți de energie în timpul anotimpurilor cu lumină slabă de toamnă și iarnă.

Ne afectează sănătatea această schimbare

Pe mulți dintre noi nu ne afectează această schimbare. Unii oameni abia dacă sunt conștienți de adaptarea organismului lor și s-ar putea simți pur și simplu puțin obosiți și iritați.

Dar pentru alte persoane, poate fi semnificativă, în special a celor care pot avea probleme de sănătate subiacente. Propria mașină de cronometrat a corpului nostru reglează somnul și metabolismul. Așadar, o schimbare de fus orar ne perturbă somnul și ritmurile circadiene. Ritmurilor circadiene și ritmurilor de somn le trebuie un mic “decalaj” pentru a face tranziția. Schimbarea orei poate afecta tiparele de somn și de trezire timp de 5 până la 7 zile, scrie Almanac.

5 sfaturi pentru a-ți ajuta organismul să se adapteze la schimbarea orei

Multe dintre aceste sfaturi sunt excelente pentru orice perioadă a anului, dar acordă o atenție deosebită zilelor în care se schimbă ora.

  1. Du-te la culcare și trezește-te la aceeași oră. Dormi cel puțin șapte ore în ziua (zilele) de dinaintea și de după tranziție. Lipsa somnului îi spune organismului să stocheze grăsimi. Deși este tentant să stai treaz mai târziu sau să îți schimbi obiceiurile, cel mai bine este să îți păstrezi orele de culcare constante. Cu cât sunt mai aproape de rutina obișnuită, cu atât mai repede se va adapta corpul tău la schimbarea de oră.

Dacă îți este foarte greu de două ori pe an când se schimbă ceasurile, începe să planifici din timp. Cu câteva zile înainte, ajustează treptat orele de somn și de trezire, schimbând ora de culcare cu 15-20 de minute în fiecare noapte. Acest lucru ajută corpul tău să facă schimbări graduale și să se adapteze mai încet.

  1. Practică obiceiuri bune înainte de culcare. În zilele de după schimbarea orei, renunță la băuturile cu cofeină cu 4 până la 6 ore înainte de culcare. Evită alcoolul seara. Dacă faci exerciții fizice, evită antrenamentele în interval de 4 ore înainte de culcare, deoarece creșterea temperaturii centrale a corpului poate îngreuna somnul.

Dacă știi că îți este greu să suporți schimbările de oră, trebuie să eviți aparatele electronice în apropierea orei de culcare, cel puțin pentru câteva zile după aceea. Lumina de mare intensitate a electronicelor împiedică melatonina, un hormon care declanșează somnolența. Lumina îți stimulează creierul și îngreunează somnul la fel cum o face și lumina soarelui. De asemenea, oprește televizorul și ia-ți o carte. Fă un duș călduț, nu fierbinte.

  1. Menține-ți coerența orei de cină. Mănâncă mai multe proteine și mai puțini carbohidrați. În zilele din preajma schimbării de oră, mănâncă la aceeași oră sau chiar mănâncă puțin mai devreme. Pentru a ușura tranziția, decalați ora mesei cu 15 minute înainte pentru câteva zile la rând.

Ciclul nostru de somn și tiparele noastre de alimentație se afectează reciproc. Nu mânca prea mult. De asemenea, dacă ți se face poftă de o gustare, mănâncă una bogată în proteine în loc de carbohidrați. Acesta poate părea un sfat bun în fiecare zi, dar este și mai important în timpul schimbărilor de fus orar. Mănâncă pește, nuci și alte surse de proteine pentru cina din această săptămână! Evită pastele și gustările pline de carbohidrați!

  1. Bucură-te de lumină. Ieși afară și expune-te la lumina soarelui. Faptul că avem ore de lumină mai scurte ne afectează starea de spirit și nivelul de energie, scăzând serotonina. Fă-ți timp să faci o plimbare dimineața sau după-amiaza devreme afară, când soarele este afară.
  2. Trage un pui de somn. Unii s-ar putea să nu fie de acord, dar dacă începi să acumulezi ore nedormite, este mai sigur și mai sănătos pentru corpul tău să cedezi la un somn scurt decât să continui fără somn. Încearcă să fie un pui de somn scurt (nu mai mult de 20 de minute) pentru a reface orele de somn pierdute.

Foto: 123RF

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Urmărește-ne pe Google News
Recomandari
substantial.ro
Publicitate
CSID
Kudika
Descopera.ro
Unica.ro
Retete
Baby
Life.ro
Doctorul Zilei
VIVA!
ELLE
Diva Hair
Sfatul medicului
Sfatul parintilor
TV Mania
Shtiu.ro
Trending news
Mai multe din Sanatate