Suntem obsedati de celebritate!

Nu poti evita celebritatile. Totul se invarteste in jurul lor a publicatiile de tot felul se bat sa le aiba pe coperta, imaginea lor poate fi secretul succesului in vanzarea unui produs, evenimentele mondene nu exista fara prezenta lor, televiziunile le promoveaza obsesiv. Stirile despre tot felul de personaje „importante” te inconjoara clipa de clipa, oriunde ai fi.

Parerile despre celebritate si reprezentantii ei sunt impartite. Unii cred ca este doar o stralucire superficiala, inofensiva, sub care se ascund oameni obisnuiti, cu problemele si grijile lor.

Altii sunt mai interesati de ceea ce se intampla sub lumina reflectoarelor si nu se dau inapoi de la micile barfe pe seama vedetelor: cu ce se imbraca, ce masini conduc, ce relatii au mai rupt…

Dar mai sunt si cei care sunt atrasi de vedete si de tot ceea ce este legat de ele a iar acestia nu sunt putini! Ei stiu tot felul de amanunte din viata personala a celor faimosi si recunosc ca ii adora, pur si simplu.

Intrebarea este daca interesul pentru celebritati poate deveni o problema, un pericol pentru noi si copiii nostri, sau ramane doar o amuzanta si inofensiva pierdere de timp?

Te recunosti?
– Stii mai multe lucruri despre celebrul X decat despre prietenii, copiii sau sotul tau?
– Citesti zilnic stiri despre vedetele momentului?
– Cumperi diferite produse numai pentru ca sunt promovate de celebritati?
– Adopti stilul vestimentar al vedetei preferate chiar daca nu ti se prea potriveste?
– Crezi ca viata starurilor este perfecta, iar a ta e mizerabila?
– Pentru tine, a fi celebru este egal cu a fi iubit?

Atractia statutului de vedeta
Interesul pentru ceilalti este o curiozitate naturala, care sta la baza relatiilor sociale. E firesc sa stii mai multe lucruri despre cei alaturi de care traiesti, indiferent ca sunt rude, prieteni, vecini sau doar cunoscuti; acesta e unul dintre mecanismele de baza pentru functionarea grupurilor sociale. Oameni celebri au existat intotdeauna, doar mijloacele de a se face cunoscuti s-au schimbat de-a lungul timpului. Astazi, mijloacele mass-media sunt „responsabile” de viata starurilor. Cunoastem atat de multe despre aceste personaje tocmai pentru ca exista radio, televiziune si internet, care ne furnizeaza nonstop informatii. Uneori, suntem de-a dreptul bombardati cu stiri despre noua masina a faimosului X sau relatia amoroasa a frumoasei Y; toate, alaturi de stiri despre razboaie, foamete sau calamitati naturale. Este oare greu de inteles de ce alegi noutatile despre celebritati in locul celorlalte?

Insa dincolo de aceasta curiozitate naturala, de „a privi in curtea vecinului”, de vedete ne leaga ceva mai multe lucruri. Realitatea este ca sunt stralucitoare, iar viata lor, asa cum o vezi in reviste sau pe ecranul televizorului, pare de invidiat. Bani, putere, frumusete… Cine nu si le-ar dori?! A urmari pe gaura cheii viata personala a unei celebritati este egal cu a evada din propria ta existenta pentru a face cunostinta cu un stil de viata total diferit. Daca ai o casa prea mica, o masina veche de 20 de ani, facturile neplatite se tot aduna pe frigider, la vedere, iar seful iti face viata grea in fiecare zi, nu este de mirare ca preferi sa vezi altceva: o vila cu garaj pentru trei masini luxoase, sifoniere uriase cu toalete de vis sau admiratori care sunt gata sa sarute pasii idolului preferat.

Odata cu starul adorat, in viata ta intra o noua identitate, in care iti doresti sa te poti regasi, lucru care te face sa vezi viata in roz. Asta e si tendinta pe care industria de publicitate o exploateaza, cu rezultate excelente. Te poti convinge chiar din experienta ta. Produsele promovate de personaje cunoscute si admirate au cu mult mai mult succes decat celelalte. Chiar daca esti o fiinta rationala, intr-un coltisor de suflet, ai senzatia ca esti mai frumoasa, mai atragatoare, mai dorita daca porti produse la care face reclama starul preferat. Astfel, poti sa preiei o identitate la care ravnesti, mai mult sau mai putin constient, si pe care, in alte conditii, ti-ar fi greu sa o dobandesti.

Multi dintre copiii si adolescentii de astazi vor cu tot dinadinsul sa fie vedete, pentru ca sunt invatati a direct sau indirect a ca doar faima conteaza.

Vedetele impun modele de viata
Cu siguranta, fiecare dintre noi are un personaj public preferat. Cat de mult ne influenteaza acesta viata personala, depinde de gradul de autosugestie si deschiderea catre modele. Cei mai vulnerabili din acest punct de vedere sunt copiii: dorm pe saltelute cu Donald, au ghiozdane cu Pokemon, vor telefon mobil ca si al fotbalistului X… Adolescentii sunt mai influentabili, fiindca sunt in plina perioada de cautare a modelelor. Parintii pot ramane un model, insa partial, profesorii par sa fi palit in ultima vreme ca model de viata, asa ca locul ramane vacant pentru celebritati. In conditiile date, e firesc ca adolescentii si copiii sa preia modelele care li se fac cunoscute.

Ca parinte, te poti stradui sa-i cultivi interesul pentru cine stie ce savanti, exploratori, muzicieni sau scriitori faimosi, persoane sobre si respectabile… Insa informarea prin mass-media te va depasi cu usurinta la acest capitol. Azi, acesta e principalul canal ce creeaza scari de valori si care, prezentand celebritatea in toate formele ei, lasa sa se inteleaga ca a fi faimos este cel mai important lucru in viata. Din pacate, de multe ori, vedetele sunt faimoase doar pentru ca arata intr-un anume fel ori si-au creat un anume gen de reputatie (pe care, probabil, nu ti-o doresti si pentru copilul tau!).

Realitatea este ca vedetele construiesc modelul succesului in viata. Celebritate nu inseamna doar scandaluri de presa ori stralucire efemera, ci si ocazia de a arata tuturor ce abilitati sau talente ai. Iar deseori inseamna si bani! Unii parinti viseaza la celebritate pentru copiii lor, asociind-o tocmai cu pozitia sociala si financiara si, in ultima instanta, cu fericirea. Altii insa fac tot posibilul sa-si tina copiii departe de celebritate, pentru a-i pazi de crize existentiale, droguri etc.

Probabil ca adevarul este undeva la mijloc. Un lucru este sigur: nu putem sa interzicem copiilor nostri modelele celebritatilor, pentru ca acestea sunt prezente in viata lor indiferent ca ne convine sau nu. Nu uita ca ceea ce este interzis devine de mii de ori mai interesant si mai tentant! Important este insa sa le formam spiritul de discernamant si capacitatea de a alege corect dintre mai multe modele.

Ioana, 35 de ani: „Daca fiul meu va deveni celebru pentru talentul lui muzical, voi fi nespus de mandra. Insa daca va deveni celebru doar pentru ca s-a culcat cu cine stie ce diva a momentului, atunci lucrurile se schimba…”.

Celebritate pentru oricine
Daca te uiti in jur, vei vedea ca a deveni celebru nu este deloc dificil in zilele noastre. Persoane pana ieri anonime devin peste noapte cele mai vizate de reflectoare. Datoreaza asta talentului, banilor, participarii la emisiuni de tipul reality show, afacerilor mai putin curate sau unei vieti tumultuoase.

Indiferent ca recunoastem sau nu, la baza dorintei de a fi celebru sta o motivatie pe care o are oricine: autoafirmarea si recunoasterea sociala. Este placut sa fii admirat de cat mai multi oameni, sa simti puterea si fascinatia pe care o exerciti asupra lor. Macar pentru o perioada scurta, a fi celebru reprezinta un varf al existentei pentru orice tip de personalitate.

Insa dorinta de a te afla cu orice pret sub lumina reflectoarelor denota o oarecare nesiguranta de sine. Astfel de oameni nu se simt bine in anonimat pentru ca nu se plac asa cum sunt. Ei au nevoie sa fie admirati si iubiti de ceilalti, pentru ca de acest lucru depinde respectul de sine si multumirea lor sufle Photoland/Corteasca. Cand ajungi insa intr-o asemenea pozitie, trebuie sa fii pregatit si pentru ceea ce te asteapta dincolo de cortina: nesiguranta, invidie, ipocrizie, lipsa de intimitate.

Iulia, 25 de ani: „Am crescut intr-un orasel in care nu se petrecea niciodata nimic extraordinar. De mica eram innebunita dupa VIP-uri; asta era distractia mea de zi cu zi. Cand am mai crescut, devoram revistele de gen si urmaream cu sufletul la gura emisiunile TV. Acum am ajuns cineva, lucrez la o firma destul de importanta. Am subordonati si sunt cautata de persoane importante, despre care altadata doar citeam stiri senzationale. Si pot sa spun ca sunt fericita ca am reusit sa ma apropii, intr-un fel, de lumea lor”.

Text: Valentin Banica

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Publicitate
Libertatea
VIVA!
Unica.ro
Retete
Baby
ELLE
CSID
Ego.ro
Descopera.ro
Diva Hair
TV Mania
Trending news
Mai multe din Psihologie