Fereste-ti copilul de anemie

Fereste-ti copilul de anemie

In ultimii ani, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) atrage permanent atentia ca deficitul de fier (anemia, asa cum este ea cunoscuta in limbaj nemedical) este o problema globala.

Fierul este un microelement care intra in compozitia hemoglobinei, cea care transporta oxigenul in intreg organismul si are astfel un rol decisiv in procesul de oxigenare a tesuturilor, inclusiv a creierului si a sistemului nervos central.

In plus, fierul ajuta la mentinerea unui nivel ridicat al sistemului imunitar al copiilor si de aceea, in cazul unui deficit de fier, organismul celor mici este mult mai expus imbolnavirii, aparatul respirator si sistemul digestiv fiind primele lasate fara aparare in fata infectiilor.

Anemia, de mai multe feluri Anemia poate avea diverse cauze, dar cea mai frecventa este carenta de fier – in acest caz vorbim de anemia feripriva, cea mai intalnita forma de anemie.

Asa cum spuneam, fierul este “materia prima” folosita de organism la producerea hemoglobinei din sange, cea care capteaza oxigenul si care, cu ajutorul globulelor rosii (numite hematii sau eritrocite), il transporta in intreg organismul.

Hematiile au un ciclu de viata de aproximativ patru luni – cand ajung la maturitate, ele sunt distruse si inlocuite de celule noi. Cand organismul nu dispune de cantitatea necesara de fier, el nu mai poate produce suficiente globule rosii sau hemoglobina. Consecinta? Cantitatea de oxigen transportata catre organe si tesuturi este insuficienta.

Asadar, anemia apare atunci cand scade numarul globulelor rosii din sange. Cu ajutorul unor “mecanisme” speciale, acest microelement regleaza comportamentul, influenteaza somnul, tonusul emotional si altele. In cazul in care deficitul de fier este cronic, apar tot felul de probleme de gravitate diversa: scaderea memoriei si a atentiei, apatie, reactii comportamentale inadecvate, scadere accentuata a interesului fata de lumea inconjuratoare, scaderea rezistentei organismului in fata infectiilor etc.

Dar se poate vorbi de anemie nu doar in cazul unei lipse de fier din organsimul celor mici. Foarte importante pentru stimularea formarii globulelor rosii si a celor albe (leucocite) sunt si vitaminele B9 (acidul folic) si B12.

O dieta necorespunzatoare, care nu asigura necesarul de aceste vitamine, poate conduce la instalarea anemiei megaloblastice (anemia cauzata din lipsa vitaminei B12 se mai numeste pernicioasa sau Biermer). In aceste tipuri de anemie, globulele rosii capata dimensiuni mult mai mari decat ar fi normal.

Depistam…
Pentru a depista anemia feripriva (cauzata de deficienta de fier) este suficient sa se recurga la o analiza de sange obisnuita. In cazul copiilor, anemia provocata de un deficit de fier poate fi tratata cu succes.

Diagnosticarea la timp, acoperirea carentei de fier, tratarea anemiei si a afectiunilor ce o insotesc conduc la deplina insanatosire a copilului.

Specialistii afirma ca administrarea in scop profilactic a preparatelor de fier in primul an din viata copilului (incepand de la sase luni) nu doar ca previne anemia, dar si reduce riscul aparitiei afectiunilor cailor respiratorii si a infectiilor intestinale, aducandu-si, in acelasi timp, un aport considerabil la dezvoltarea fizica si intelectuala a copilului.

Adesea, deficitul de fier favorizeaza o absorbtie crescuta de plumb (care este un metal deosebit de toxic) in tractul gastro-intestinal, un aspect de care trebuie sa tina seama in special locuitorii din orasele industrializate, precum si cei ale caror case sunt amplasate in apropierea marilor intreprinderi, a aeroporturilor si autostrazilor.

O concentratie ridicata de plumb in organismul copilului influenteaza negativ activitatea rinichilor si a sistemului nervos.

… si actionam
Tinand seama de tipul anemiei si de rezultatele analizelor de sange, medicul va decide daca este cazul sa adaugi suplimente nutritive (fier, vitamine) sau doar sa modifici alimentatia celui mic. Astfel, preparatele ce contin fier nu se recomanda in cazul in care nivelul hemoglobinei este de 10 g/dl si peste.

Intr-o asemenea situatie, problema poate fi solutionata cu ajutorul alimentatiei rationale si prin respectarea unui regim de viata echilibrat. Medicul pediatru va tine seama, in eforturile de inlaturare a anemiei, de mai multi factori.

Uite o lista cu alimente bogate in fier, care te ajuta sa scapi de anemie!

Nu este dificil sa administrezi un preparat medicamentos pe baza de fier, dar acest lucru nu va ajuta copilul daca nu ii vei asigura si alte conditii: o alimentatie echilibrata, cat mai multe plimbari in aer liber, evitarea suprasolicitarii, atat din punct de vedere fizic, cat si intelectual.

De asemenea, nu trebuie sa uiti de influenta pe care o are atmosfera din familie asupra dezvoltarii si sanatatii copilului.

“Arma” cea mai la indemana ramane, insa, regimul potrivit de alimentatie. Cu ajutorul unei diete sanatoase poti preveni si combate usor anemia cauzata de deficiente nutritionale.

Asadar, citeste in tabelul de mai jos cateva detalii despre alimentele potrivite si ce dieta trebuie sa abordezi pentru a asigura organismului copilului tau elementele nutritive necesare, adica fier, acid folic, vitamina B12.

Semnale de alerta
– copilul are o paloare accentuata, in special la nivelul fetei;
– se plange ca se simte slabit;
– oboseste foarte repede, are ameteli;
– prezinta o rezistenta scazuta la infectii (raceste des);

– nu se poate concentra multa vreme la acelasi lucru;
– are de multe ori pulsul mai rapid decat normal;
– are frecvent dureri de cap;
Daca ai observat astfel de manifestari, consulta imediat medicul, pentru efectuarea unor analize de sange.

Cat fier iti trebuie
– copii intre 1 – 7 ani: 7 mg;
– copii intre 7 – 9 ani: 8 mg;
– copii intre 10 – 12 ani: 10 mg;
– adolescenti intre 13 – 19 ani: 16 mg fetele si 13 mg baietii;
– femei: 16 mg;
– femei insarcinate: 20 mg, iar in al III-lea trimestru de sarcina necesarul zilnic se ridica la 30 mg;
– barbati: 10 mg

Fierul din alimentatie
O alimentatie echilibrata este esentiala pentru mentinerea unei cantitati suficiente de fier in organism, asa ca iata cateva dintre sursele cele mai importante ale acestuia.

– Surse importante de fier sunt: carnea (vita, porc, pui, peste), organele (ficat, rinichi), plantele leguminoase (fasole, mazare, soia, linte), gris, hrisca, orz, fulgi de cereale, musli, paine graham, paine neagra sau intermediara. Fierul care provine din legume se asimileaza mult mai greu decat cel furnizat de carne.

– Bogate in acid folic sunt spanacul, salata verde, broccoli, frunzele de patrunjel, cicoarea, toate soiurile de varza, ceapa, rosiile, plantele leguminoase, portocalele, bananele, painea graham si cea neagra, arpacasul, alunele si migdalele.

– Pentru a favoriza absorbtia fierului din vegetale, da-i micutului sa manance la aceeasi masa alimente care contin vitamina C: macese, afine, capsuni, kiwi, citrice, varza alba, rosii, broccoli. Sau ii poti da sa bea, cu o ora inainte de mesele principale, un suc natural de portocale sau un pahar cu suc proaspat de mere.

– Vitamina B12 se gaseste in carne, in laptele de vaca si in produsele pe baza de lapte (laptele de capra nu este un inlocuitor, deoarece contine o cantitate minima de vitamina B12).

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Mama si copilul