De ce ti-e frica?

De ce ti-e frica?

Te temi de insecte, inaltimile iti fac rau, iar aglomeratia iti taie respiratia? Cu un pic de efort, poti sa-ti cunosti mai bine frica si sa o depasesti…

Frica e inscrisa in codul genetic
Toti oamenii se tem de ceva, frica e inscrisa in codul nostru genetic, ajutandu-ne sa supravietuim si sa ne adaptam vietii de zi cu zi. Ce s-ar intampla daca nu ne-am teme ca atunci cand atingem o flacara o sa ne ardem?

Totusi, pe langa temerile care ne ajuta sa supravietuim, si care sunt justificate, exista si temeri irationale, asa-zisele fobii. Acestea nu au o cauza logica si, in loc sa ne ajute, de cele mai multe ori ne dau planurile peste cap, facandu-ne sa ne simtim slabi.

Cand ne aflam in concediul la care am visat tot anul si pe care l-am planuit in detaliu, propunandu-ne sa ne odihnim ori, din contra, sa ne distram pe cinste, poate aparea in orice moment acel "exces de bagaje" reprezentat de? fobii.

In functie de cat de grava e teama noastra, episoadele de acest gen pot fi doar niste incidente neplacute ori ne pot da peste cap toate planurile, stricandu-ne concediul.

De cate feluri sunt fobiile
Aproximativ 50% dintre oameni sunt afectati de fobii, unii dintre ei avand chiar mai multe temeri irationale asociate. In aceste conditii, fie ca suferim noi insine de o fobie, fie o persoana din anturajul nostru, este necesar sa stim cat mai multe despre ele, ca sa le putem combate.

Termenul de fobie descrie o frica de intensitate foarte mare, persistenta, sesizata de persoana ca fiind irationala. Fobia este determinata de prezenta sau chiar de anticiparea prezentei unui obiect, unei vietati ori situatii.

Fobiile se impart in mai multe categorii, desi teama fata de acesti stimuli se manifesta, in general, la fel la toti indivizii.

Fobii simple, ce au ca declansator un stimul simplu si care apar in prezenta sau anticipeaza prezenta acestuia. Fobiile simple sunt cel mai des intalnite, poate si pentru ca sunt foarte variate, orice putand constitui obiect al acestora, incepand de la monede si pana la pisici sau iepuri.

Exista insa cateva fobii simple care apar in mod constant la un numar mare de oameni: fobia de insecte (entomofobie), teama de paianjeni (arahnofobie), frica de inaltimi (aerofobie), de spatii inguste (claustrofobie) sau de apa (hidrofobie).

Agorafobia este teama de spatii din care ar fi dificil de iesit sau in care ajutorul unei alte persoane este aproape imposibil de obtinut. Persoanele cu acest gen de fobie se tem de locuri aglomerate: stadioane, manifestatii etc.

Fobiile sociale constau in frica de situatiile in care persoana se teme ca ar putea fi judecata sau analizata pentru modul in care se comporta (teama de a manca sau de a vorbi in public, de exemplu).

Psihoterapia si rolul ei
Acestea sunt cazuri limita. Ce ne facem insa daca, plecand in vacanta la munte, ne confruntam cu mult mai multe insecte decat in oras, iar noi avem o teama inexplicabila de fluturi, paianjeni sau gandaci?

Simplu: incercam sa facem fata cat mai bine situatiei, iar dupa ce am revenit acasa, mergem la psiholog, pentru psihoterapie. In tratarea fobiilor, simple mai ales, psihoterapia consta in confruntarea cu obiectul fobiei. Asadar, daca iti este frica de paianjeni, cel mai bun mod de a scapa de fobie este sa te "confrunti" cu aceste insecte respingatoare.

Acest gen de terapie comportamentala se face in mai multe etape, care presupun confruntarea treptata cu obiectul fobiei.

– In etapele preliminare au loc mai multe discutii pe tema fobiei. Acest lucru ajuta la intelegerea cauzei principale a aparitiei fobiei si a motivului pentru care episodul fobic este declansat de un obiect sau o situatie anume.

– In continuare, se realizeaza simulari ale obiectului fricii, in care persoana respectiva este implicata doar ca observator si nu ca participant direct (imagini cu alte persoane confruntate cu stimulul respectiv, simulari virtuale etc.).

– Intr-o alta etapa, se face confruntarea directa a persoanei cu obiectul respectiv, acesta fiind insa tot o simulare. De exemplu, daca o persoana sufera de arahnofobie (fobie de paianjeni), acesteia i se va da un paianjen-jucarie cu care va trebui sa interactioneze.

– Etapa finala presupune confruntarea cu obiectul real, dar, in functie de progresele inregistrate in etapele anterioare, poti face acest lucru fie ca participant direct, fie ca observator, acolo unde este posibil.

Teama sau fobie?
Diferenta este relativ simpla. Fobiile ne impiedica sa facem anumite lucruri si, desi sunt percepute ca irationale de catre cel in cauza, acesta nu poate trece peste teama resimtita.

O persoana care se teme de inaltimi, de pilda, va vizita un prieten care locuieste la etajul 10 al unui bloc, in timp ce una care sufera de fobie nu va face acest lucru sub nici o forma. Altfel spus, persoanele fobice nu isi pot controla teama decat prin evitarea situatiei care o declanseaza.

Pe langa aceste diferente, iata care sunt manifestarile fizice care insotesc fobia:
– accelerarea batailor inimii (palpitatii)
– transpiratie
– greata
– ameteli, senzatia pierderii echilibrului
– tensiune musculara.

In plus, in unele cazuri extreme – ca de pilda atunci cand persoana evita cu mai multa insistenta obiectul fobiei -se poate ajunge la situatia imobilizarii sale in casa, de frica stimulului care ii provoaca episoadele fobice.

Text: Psiholog Maria Anghel

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Shtiu.ro
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie