Cum ar fi să avem un program de ”Școala altfel” un întreg semestru?

scoala altfel

Oana Moraru,  fondatoarea platformei “Vocea părinților” explică ce înseamnă programul “Școala altfel” și cum ar trebui el aplicat pentru a da cele mai bune rezultate.

Ideea de școală ”altfel” se aplică ridicol sistemului nostru centralizat, cu învățare sincronă și sub monopolul statului. Eticheta pare deja o validare a faptului că în restul timpului suntem 95% ”nealtfel”, adică înțepeniți de facto în trecut. Ca și cum nu numai că ne acceptăm soarta, dar suntem și mândri că am peticit-o cumva cu aparența unui învățământ modernizat pentru 5 zile ale anului.

Ideea în sine nu este rea – să încurajezi profesorii acestei țări să iasă din rutina activităților de la clasă și să exploreze alte variante practice de abordare a învățării. Numai că mă tem că existența polarizării ”astfel/altfel” creează  impresia că școala de tip exploratoriu, în mișcare, prin excursii, prin proiecte, prin relația cu restul comunității este o excepție de la ”adevărata școală” – cea pe care o practicăm noi încă, total rupți de realitatea europeană și de piața muncii.

Aș fi venit cu propunerea ca 50% cel puțin din programul școlar să devină ”altfel”, fără să decupez în timp o singură săptămână de restul obișnuințelor noastre educative.

Ce practicăm în școala ”altfel” este, de fapt, realitatea școlilor europene din ultimii 20 de ani: vizite la muzee, excursii exploratorii în natură, întâlniri cu membri reprezentativi ai comunității sau cu oameni inspiraționali din diverse domenii de activitate, învățare transdiciplinară, colaborare în echipă etc.

Folosirea sintagmei ”școala altfel” ne aruncă în iluzia că am acoperit cu adevărat nevoile unui învățământ modern. Mai mult, oricât de bine ar fi planificate cele 5 zile, experiențele orchestrate atunci nu au impact cu adevărat în modelarea gândirii exploratorii, pragmatice și creative pe termen lung. Integrarea operațiilor superioare din ierarhia gândirii: evaluare, explorare, modelare, inovare – devin parte intimă în structura cognitivă a unui copil daca sunt țesute permanent în actul învățării.

Nu aș milita pentru renunțarea la proiectul ”școala altfel”, ci, dimpotrivă, l-aș transforma în deziderat național cu impunerea unor intervale din ce în ce mai lungi de timp, pentru fiecare școală, în ritmul și măsura în care aceasta reușește să își recalibreze actul didactic, de la un caz la altul. Aș da chiar premii de onoare școlilor care reușesc să fie preponderent ”altfel” într-un interval, să zicem, de 3-5 ani. Un premiu pentru cine a reușit să introducă ”o lună altfel”, ”un semestru altfel”, ”o întreagă școală altfel”.

Foto: shutterstock.com

Citește și:

Părinții sunt primii educatori ai copiilor

Ce tematică ar trebui să conțină manualele copiilor noștri

Cum simulăm că facem educație?

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie