Ce tematică ar trebui să conțină manualele copiilor noștri

oana moraru manualele scolare

Manualele școlare din care învață elevii stârnesc adesea controverse pentru că multe dintre ele nu sunt adaptate nevoilor acestora și nu sunt construite așa cum ar trebui. Oana Moraru, fondatoarea platformei ”Vocea părinților” a explicat care este problema cu manualele școlare și care ar trebui să fie tematica acestora.

S-a schimbat lumea, oameni buni! Nu mai poți să pui copiii să învețe despre al doilea Război Mondial până ce nu discuți cu ei despre ce se întâmplă acum, la ştirile de la ora 21.00. Nu poți să-l pui să memoreze structura celulei până nu eşti sigur că el înțelege în ce tip de ecosistem işi duce propria viață. Nu poți să o iei întâi cu mecanica la Fizică şi să stai liniştit că el habar n-are cum îi funcționează mobilul, de fapt. Nici cu Eminescu nu poți să-i dai din prima dacă el nici nu ştie să rezume corect filmul văzut cu o seară înainte. Nici probleme de chimie nu-l bagi să calculeze, când nu ştie să citească prospectul unui medicament.

Zic că s-a schimbat pentru că a fost o vreme când învățarea se întâmpla în funcție de capitolul următor din manual. Lumea avea timp să lase la pas creşterea copilului pentru că viitorul îl voia bun operator la linia de producție.

Azi viitorul îl vrea flexibil, adaptabil. 60% din absolvenții de facultate din lume de astăzi se reprofilează din a doua zi deja.

Mâinele va fi o reprofilare continuă. O selecție personală de cursuri pe tot parcursul vieții. O lume care se va construi din puterea interioară a fiecărui copil de astăzi de a-şi asuma riscuri, de a dechide uşi, de a scrie şi a vorbi cu propria voce.

Cum poți sădi puterea asta începând în educație mereu cu trecutul? Nu mai suntem în paradigma transmiterii de paşi, ci a arderii de paşi.

Şcolile ar trebui să aibă de două ori viteza şi de două ori creativitatea pe care o au firmele astăzi, pe care o au antreprenorii actuali. De două ori puterea lor de supraviețuire prin dinamism, reinventare şi readaptare.

Ce să mai zici de programele noi româneşti? Sunt triste şi au mirosul de naftalină din pardesiul bunicii mele.

Nu zic că nu e important trecutul sau toată moştenirea noastră culturală. Nici că ar trebui ignorată evoluția ştiinței. Nici scoase, superficial, din Programe, marile izbânzi ale gândirii omenirii.

Doar că acolo, înapoi, ajungi conectând copiii la prezent întâi. Nu există crestere fără conectare. Fără conştientizarea momentului. Fără ancorare în dinamica actualității. Majoritatea profesorilor îşi trăieşte ora ca în acvariu. Ruptă de lume. Aşa educăm un reflex de scindare, de fracturare a copilului de viața vie, în evoluție, de cea de dincolo de ferestrele clasei.

D-aia nu evoluăm ca nație. Nu ştim să ardem etape. Facem educație prin ochii dinozaurilor aşa-zişi experți, rupți total de ce mişcă viu jos, sub talpa aroganței lor funcționăresti.

Bianca Hriscu

Citește și:

Care e diferența dintre un elev silitor și unul olimpic? Interviu cu Oana Moraru, fondatoarea platformei ”Vocea părinților”

Cum simulăm că facem educație?

Ce vor profesorii – copii silitori, copii olimpici sau copii normali?

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie