Criza economica in 10 intrebari
:contrast(8):quality(75)/https://www.avantaje.ro/wp-content/uploads/2010/03/300.jpg)
Incertitudinile romanilor cu privire la stabilitatea pietei locurilor de munca, care au fost acumulate pe fondul crizei economice, au crescut o data cu amploarea pe care acest fenomen a luat-o peste tot in lume.
Statisticile referitoare la numarul ridicat, atat al disponibilizatilor, cat si al firmelor care sunt amenintate sa se inchida, continua sa contribuie la crearea unei stari generale de tensiune, astfel incat din ce in ce mai multe persoane incep sa puna la indoiala siguranta propriilor locuri de munca.
Pierderea slujbei atrage dupa sine o serie de probleme financiare, de natura emotionala si, poate cel grav, poate cauza probleme de sanatate. Din mesajele primite la redactie, am selectat zece intrebari pe aceasta tema si, cu ajutorul Mihaelei Feodorof, specialist in Resurse Umane si consiliere, am incercat sa gasim raspunsuri si solutii de „supravietuire in aceasta perioada extrem de dificila.
1. In compania la care lucrez s-au anuntat disponibilizari. Ce sa fac, unde sa ma adresez? Sa incep sa caut un nou serviciu, dar unde? Printre cunostinte, prieteni, agentii de recrutare?
Oricare dintre sursele care pot sa aduca informatii in acest domeniu trebuie exploatata. Ar fi, insa, de preferat sa ne setam foarte bine obiectivele inainte de a demara astfel de solicitari, adica sa stim ce post cautam, ce asteptari financiare avem, ce ne motiveaza.
2. Firma care ne-a disponibilizat ar putea fi obligata sa plateasca cursuri de recalificare?
Firma care face concedieri este obligata sa asigure cursuri de recalificare doar daca are un contract colectiv de munca cu o astfel de prevedere. Altfel, numai AJOFM-ul (fortele de munca) poate sustine aceasta recalificare.
3. Exista o „reteta pentru a-mi gasi cat mai repede un job? Cea mai mare teama pe care o am in acest moment este legata de faptul ca nu imi voi mai putea achita ratele la banca.
Consider ca reteta de baza pentru a gasi un nou loc de munca este de a fi flexibila si de a pune la dispozitie potentialului angajator cat mai multe probe/dovezi ale eficientei tale in joburile anterioare. O comunicare facila si o disponibilitate de a furniza informatii aduc o cota mai buna oricarei candidaturi.
4. Recesiunea economica a adus, pe langa limitari de bugete si disponibilizari, o crestere a volumului de munca pentru angajatii nedisponibilizati. Sub pretextul ca astfel isi vor pastra locurile de munca, angajatorii comit abuzuri si incarca mult prea mult fisa de post a angajatilor. Pana unde poate merge cresterea numarului de sarcini/responsabilitati, fara sa fie afectata calitatea muncii angajatului? Care ar putea fi efectele pe termen lung ale unor astfel de decizii?
Presiunea angajatorului asupra angajatului este numai o varianta de a transmite starea de nesiguranta. In ceea ce priveste eficienta angajatului in conditii de recesiune, nu consider ca masura ar aduce un plus de valoare, dimpotriva.
5. In ce masura ma ajuta retelele profesionale de socializare (gen LinkedIn) sa-mi gasesc un job mai bun decat cel actual?
Consider ca retelele sociale sunt foarte utile in cautarea unui loc de munca, cu conditia sa aloci timp pentru a identifica grupurile care definesc interesele tale.
6. Disponibilizarea poate fi un moment potrivit pentru a apela la o firma de consiliere in cariera?
O firma de consiliere poate fi de un real folos, mai ales daca motivele disponibilizarii nu sunt foarte clare. Depinde ce fel de servicii, cu exceptia celor de consiliere, pune la dispozitie firma. De exemplu, de evaluare a competentelor, motivatiilor sau a punctelor forte/de ameliorat, in asa fel incat sa creasca sansele de a gasi un nou loc de munca.
7. In firmele in care predomina numarul femeilor, aud deseori afirmatii de genul „prefer sa fac un copil ca sa nu ajung pe lista disponibilizatilor; asa nu au cum sa ma dea afara. Cat de riscanta este o astfel de decizie?
O astfel de decizie nu face decat sa amane momentul disponibilizarii. Astfel, la intoarcerea din concediul de maternitate, se poate ca postul sa fie deja desfiintat si, in aceasta situatie, dupa perioada de reintegrare, se va ajunge la acelasi impas.
8. Cui ne putem adresa daca ni se pare ca am fost disponibilizati pe nedrept?
Disponibilizarile se fac pe diferite criterii. In primul rand, un astfel de proces trebuie sa asigure vizibilitate maxima angajatului si sa functioneze in urma unui sistem de evaluare a performantei si a competentelor profesionale. Pentru a contesta in instanta un proces de disponibilizare, trebuie sa te documentezi cu privire la considerentele pe care angajatorul a demarat concedieri.
9. Nu imi este teama de o reorientare profesionala daca acest lucru este necesar. Sunt reticenta, insa, la ideea ca angajatorii ar accepta persoane cu o minima experienta in domeniu.
Un nou job este un nou drum. Asadar, cred ca ar trebui sa acceptati ideea ca pe acelasi post pot candida (si castiga!) concursul si persoane cu mai putina experienta in domeniu. Odata acceptata pe post, ramane sa castigi recunoastere in competitie in noua echipa.
10. Am 45 de ani si se anunta disponibilizari la firma unde lucrez. Varsta poate sa constituie un criteriu de disponibilizare?
In opinia mea, varsta nu poate fi un criteriu. In aceste cazuri se analizeaza eficienta persoanei pe post, experienta si, nu in ultimul rand, stabilitatea persoanei. Categoria de varsta despre care ne vorbesti este favorabila angajatorului din toate considerentele mentionate mai sus.
Mihaela Feodorof a lucrat 16 ani in domeniul Resurselor Umane, la BRD Groupe Société Générale. Ca director de Recrutare si Gestiunea carierei, a implementat primul sistem de consultanta interna de resurse umane si a creat programe destinate tinerilor cu potential de dezvoltare. Recent a pus bazele firmei Yourway – Life& Career Counseling, prin care ofera consiliere de viata si cariera atat persoanelor din mediul de business, cat si tinerilor aflati la inceput de drum. Info: www.yourway.ro.
Catalina Ioancea; Foto: Arhiva personala a Mihaelei Feodorof, Sebastian Moise, Shutterstock