Care e diferența dintre un elev silitor și unul olimpic? Interviu cu Oana Moraru, fondatoarea platformei ”Vocea părinților”

copii la scoala

Înscriși mai de voie mai de nevoie la toate olimpiadele sezonului, copiii, părinții și educatorii nu mai sesizează corect diferențele dintre un olimpic înnăscut și unul făcut cu mari cazne și suferințe pentru respectivul școlar.

Pentru că se pune o presiune prea mare pe copii să participe la aceste concursuri, am vrut să cer părerea avizată a unui educator de excepție, care vede lucrurile global, dar și realist.

Care e diferența dintre un elev silitor și unul olimpic?

Sunt două tipuri de elevi de nota 10: cei care învață bine, la nivelul programei, și cei care o depășesc, natural – prin gândire și intuiție superioară.Programa școlară – deocamdată, nici ea, adecvată la nivelul fiecărei vârste – evaluează și notează operații ale gândirii de la baza piramidei cognitive: capacitatea copilului de a reține, de a înțelege și aplica în context date.

Copiii capabili de performanță înaltă – cei care participă la olimpiade școlare și le câștigă – au gândirea configurată altfel: fac salturi calitative spontane între achizițiile pe care ceilalți și le formează pas cu pas, prin reveniri și consolidări repetate; sunt capabili de conexiuni rapide și originale, de repoziționări din perspective diferite față de problemele pe care ceilalți, de obicei, le abordează cu ajutorul procedurilor sau algoritmilor învățați anterior.

Copiii olimpici au nevoie să se pregătească în afara programei, așa cum au nevoie, la capătul celălalt al evantaiului, copiii cu dificultăți de învățare. Sunt ușor de depistat – citesc și socotesc de mici, sunt tare curioși, pornesc singuri să cereceteze teme de interes, au idei originale, sunt neliniștiți și plictisiți de mediile școlare în care învățarea este sincronizată la nivelul conținuturilor de manual.

Care e această diferență în mintea părinților?

Până la finalul ciclului primar, cele două categorii de copii de nota 10 nu se disting propriu-zis. Părinții se bucură de performanța școlară și de laudele învățătorului și pornesc mai departe, în ciclul gimnazial, cu promisiunea acestei  note de 10 și, implicit, cu tendința de a o supraestima.

Mulți rezistă, pentru o vreme, adevărului evident: că nu toți copiii cu nota 10 în catalog pot gândi și rezolva probleme atipice, pot găsi soluții creative sau aborda contextele de învățare ”out of the box”.  Mulți își împing copiii oricum, pentru experiența concursului, și acesta nu este un lucru rău, atât timp cât există, deja, o estimare obiectivă din partea profesorului de la clasă – care, în principiu, știe de la început care dintre copiii lui duc raționamentele mai departe de litera programelor.

Există și o categorie de mijloc a copiilor de nota 10: cei care au, într-adevăr, un intelect extraordinar, dar care, din motive socio-emoționale diverse, nu dezvoltă atitudinea potrivită pentru succes: nu au suficientă capacitate de concentrare pe sarcină, suficientă reziliență sau dispoziție de a investi timp și efort în creșterea proprie.

Copiii olimpici care au confirmat deja sunt posesorii unei combinații fericite între un intelect excepțional și o putere de muncă educate, de obicei, din familie.

Citește continuarea pe pagina următoare

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie