Care e diferența dintre un elev silitor și unul olimpic? Interviu cu Oana Moraru, fondatoarea platformei ”Vocea părinților”

copii la scoala

copii la scoala

Înscriși mai de voie mai de nevoie la toate olimpiadele sezonului, copiii, părinții și educatorii nu mai sesizează corect diferențele dintre un olimpic înnăscut și unul făcut cu mari cazne și suferințe pentru respectivul școlar.

Pentru că se pune o presiune prea mare pe copii să participe la aceste concursuri, am vrut să cer părerea avizată a unui educator de excepție, care vede lucrurile global, dar și realist.

Care e diferența dintre un elev silitor și unul olimpic?

Sunt două tipuri de elevi de nota 10: cei care învață bine, la nivelul programei, și cei care o depășesc, natural – prin gândire și intuiție superioară.Programa școlară – deocamdată, nici ea, adecvată la nivelul fiecărei vârste – evaluează și notează operații ale gândirii de la baza piramidei cognitive: capacitatea copilului de a reține, de a înțelege și aplica în context date.

Copiii capabili de performanță înaltă – cei care participă la olimpiade școlare și le câștigă – au gândirea configurată altfel: fac salturi calitative spontane între achizițiile pe care ceilalți și le formează pas cu pas, prin reveniri și consolidări repetate; sunt capabili de conexiuni rapide și originale, de repoziționări din perspective diferite față de problemele pe care ceilalți, de obicei, le abordează cu ajutorul procedurilor sau algoritmilor învățați anterior.

Copiii olimpici au nevoie să se pregătească în afara programei, așa cum au nevoie, la capătul celălalt al evantaiului, copiii cu dificultăți de învățare. Sunt ușor de depistat – citesc și socotesc de mici, sunt tare curioși, pornesc singuri să cereceteze teme de interes, au idei originale, sunt neliniștiți și plictisiți de mediile școlare în care învățarea este sincronizată la nivelul conținuturilor de manual.

Care e această diferență în mintea părinților?

Până la finalul ciclului primar, cele două categorii de copii de nota 10 nu se disting propriu-zis. Părinții se bucură de performanța școlară și de laudele învățătorului și pornesc mai departe, în ciclul gimnazial, cu promisiunea acestei  note de 10 și, implicit, cu tendința de a o supraestima.

Mulți rezistă, pentru o vreme, adevărului evident: că nu toți copiii cu nota 10 în catalog pot gândi și rezolva probleme atipice, pot găsi soluții creative sau aborda contextele de învățare 'out of the box'.  Mulți își împing copiii oricum, pentru experiența concursului, și acesta nu este un lucru rău, atât timp cât există, deja, o estimare obiectivă din partea profesorului de la clasă – care, în principiu, știe de la început care dintre copiii lui duc raționamentele mai departe de litera programelor.

Există și o categorie de mijloc a copiilor de nota 10: cei care au, într-adevăr, un intelect extraordinar, dar care, din motive socio-emoționale diverse, nu dezvoltă atitudinea potrivită pentru succes: nu au suficientă capacitate de concentrare pe sarcină, suficientă reziliență sau dispoziție de a investi timp și efort în creșterea proprie.

Copiii olimpici care au confirmat deja sunt posesorii unei combinații fericite între un intelect excepțional și o putere de muncă educate, de obicei, din familie.

Citește continuarea pe pagina următoare

Care e percepția în mintea educatorilor?

Copiii excepționali au nevoie de profesori excepționali și ei. O minte superioară nu se poate antrena bine pentru concurs decât sub bagheta uneia supradotate, la rândul ei. De aceea, profesorii care pot pregăti olimpici sunt relativ puțini și, mai mult, s-au specializat deja în școlile lor – în lucrul cu loturile anume selectate.

În mintea educatorilor nepregătiți, copiii supradotați pot fi, o parte din ei, incomozi, agitați, dezinteresați de conținuturile mult sub nivelul lor. De multe ori, în sistemul nostru, copiii capabili de performanță se pierd sub etichetele ignorante ale dascălului care confundă efervescența minții lor cu obrăznicia sau nepăsarea.

Un alt fenomen posibil este nevoia unor dascăli de a-și crește portofoliul pe spinarea copiilor buni, din categoria celor care sunt silitori în clasă, la nivelul programei. Sunt târâți în competiții și culpabilizați pentru eșec și de familii – fără să fi existat, în prealabil, un ochi obiectiv, care să aprecieze în ce măsură acești copii sunt autentic interesați și pasionați de conținutul cunoașterii introdusă ca miză în concurs.

În ultimă instanță, despre asta este vorba în cazul olimpicilor: de un intelect excepțional, de putere mare de muncă și, mai ales, de pasiune, curiozitate și bucuria cunoașterii. Participarea la olimpiadă este ca o participare într-o experiență unică de cerecetare și creație.

Cum arată un școlar silitor în mediul privat și cum e el în mediul de stat?

Indiferent de mediu – privat sau public – în fiecare colectivitate de copii există tot evantaiul de achiziții și predispoziții cognitive. Mediul privat, însă, e mai dispus să iasă din paradigma strictă a presupusului academism – și să încurajeze în fiecare copil, indiferent de capacitatea de a face performanță la o disciplină sau alta – stima de sine, implicarea, inițiativa, voluntariatul, exprimarea, vocea proprie.

Mediul privat recunoaște că există, natural, mii de modele de succes și reușită în viață; mediul public a rămas – din cauza mentalităților parentale, dar și profesorale, tributar viziunii de tunel care sărbătorește strict intelectul și puterea lui de a se măsura în competiții. Aș spune că mediul public nu este suficient de uman încă să pună preț pe felul în care fiecare copil are ceva de oferit acestei lumi.

Cum arată un copil olimpic la stat și cum e perceput și ghidat în privat?

Copiii olimpici autentici, cei care se pregătesc în afara programei, sunt la fel, în toată lumea. Nu cred că mediul public sau privat contează în formarea profilului lor. Totul depinde de capacitatea fiecărei școli de a depista acești copii cu potențial și de a investi în ei.

Oana Moraru

Oana Moraru este fondatoarea platformei 'Vocea părinților' și a atelierelor de evaluare a copiilor și feed-back pentru părinți

 

 

 

 

 

 

A consemnat Daniela Palade Teodorescu

Sursa foto: 123rf.com

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie