Ce vor profesorii – copii silitori, copii olimpici sau copii normali?

ce vor profesorii de la elevi

In scoala romaneasca, elevul olimpic si cel silitor intra intr-o competitie care nu poate fi comparata. Totodata, intra si in competitie cu ceilalti colegi, atitudine care duce la neglijarea spiritului de colaborare, de echipa, si aduce normalitatea intr-o zona lipsita de interes. Cu alte cuvinte, unde sunt copiii normali, adica majoritatea, in povestea asta?

Portretul robot al elevului silitor

Perseverenta si consecventa sunt doua dintre cheile succesului pe care „elevul silitor” le alterneaza si datorita carora are rezultate foarte bune suprapuse peste dorinta de a invata, de a sti, de a se remarca. Elevul silitor demonstreaza ca este bun in clasa si in scoala, neglijand echilibrul viata-scoala sau scoala-cariera.

De aceea planul lui de dezvoltare personala are la baza o analiza de competente in care, desi porneste de la un nivel actual corect, isi propune sa fie expert in cat mai multe domenii, fara un management al timpului si resurselor implicate, fara o gestionare a stresului. Aceste lucruri il pot duce la esec. Esecul poate atrage dupa sine lipsa de interes tocmai pentru domeniul in care ar putea face performanta.

Portretul robot al elevului olimpic

Pe langa aceste abilitati, olimpicul are in plus pasiunea, talentul de a face conexiuni interdisciplinare, profunzimea cu care intelege ceea ce invata, calitatile personale, cultura in domeniul pe care il abordeaza, interesul pentru teme de cercetare, inventica, studiu.

Este interesat la zi de descoperirile si aplicatiile actuale, ii place sa comunice ceea ce stie cu cei mai buni decat el, sa prezinte, sa intre in polemica, sa caute argumente, sa fie critic.

Citeste si Cui folosesc olimpiadele – elevilor sau orgoliului părinților și profesorilor?

Este stimulat de competitiile pentru care se antreneaza nu doar din punct de vedere stiintific, ci si slefuindu-si acele abilitati si competente de leadership care il pot plasa cat mai sus in ierarhii care il motiveaza.

Olimpicul are o constiinta de sine ridicata, stie cine este, ce vrea si ce poate. Prin premii demonstreaza toate aceste calitati. El are nevoie de acest mediu competitional pentru a-si antrena siguranta de sine si pentru a da forta atuurilor sale.

Copiii normali reprezinta majoritatea

O evolutie clara si un progres personal pentru orice copil sau adolescent, pentru o dezvoltare armonioasa, vine firesc intr-un cadru in care el poate sa isi testeze aptitudinile, talentul sau abilitatile in cat mai multe domenii care il atrag. E necesar, insa, ca familia, educatorul, mentorul sa il ajute si sa il sustina in obiceiurile lui bune pentru a-i putea genera incredere in sine si in altii.

Citeste si Care e diferența dintre un elev silitor și unul olimpic? Interviu cu Oana Moraru, fondatoarea platformei ”Vocea părinților”

Ce vor profesorii de la elevi vs ce isi doresc parintii

Problema e ca ambitiile parintilor nu se transfera mai intai in normalitate. Asteptarile lor sunt de regula invers proportionale cu varsta elevului si cu posibilitatile emotionale ale acestuia. Investitiile lor de afectiune, acceptare si sustinere se bazeaza pe schema „daca…atunci…”. Piramida educationala este construita deseori in familie de la varf catre baza. Asta in timp ce scoala o construieste de la baza catre varf.

De regula, parintii se raporteaza la educatia copiilor nerealist, fara o raportare la reperele actuale, ci prin tipicele comparatii cu perioadele in care ei insisi au fost beneficiarii unui anumit tip de educatie pe care il apreciaza in alb-negru (fie de urmat fie de respins), doar prin perspectiva personala a succesului sau esecului.

Salman Khan spunea ca mereu trebuie sa regandim educatia. Subscriu si spun ca in educatie ceea ce astazi nu se vede devine vizibil in viitor.

Elena Manuela David, profesor de matematica Colegiul Național Petru Rareș Suceava,

Director Casa Corpului Didactic Suceava

Sursa foto: 123rf.com

Loading...
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie