Ai colegi dificili? Există conflicte la serviciu? Iată cum trebuie să te comporți
Dacă ai colegi dificili, micile neînțelegeri sau conflictele pe care le ai la serviciu îți pot face viața un chin. Nu le lăsa să-ți afecteze randamentul și eficiența, ci găsește modalități prin care defectele colegilor să-ți fie utile ție.
Întrucât la serviciu ne petrecem mai mult de jumătate din timp, o atmosferă de lucru armonioasă e visul oricărui angajat. De cele mai multe ori însă, realitatea contrazice acest deziderat; colegii noștri (alături de care petrecem mai mult timp decât cu cei din familie) pot fi sursa unor neînțelegeri și tensiuni care, lăsate nerezolvate, pot degenera în conflicte. Pentru a restabili echilibrul în grupul de lucru, încearcă să folosești în mod constructiv chiar defectele colegilor tăi.
Colegi dificili – Timidul
Cum îl recunoști?
E sensibil și ușor impresionabil. Veștile proaste îl tulbură, fiindcă se gândește că așa ceva i se poate întâmpla și lui sau celor dragi. Se sperie ușor, tresare la zgomote neașteptate sau când apari brusc lângă el. Dacă i se pare că a greșit ceva, strigă, țipă ori se agită mai mult decât ar fi cazul. De obicei, face multe mișcări repetitive, își agită mâinile, își aranjează hainele, frizura, își mușcă buzele etc.
Ce probleme poti avea cu el
Din cauza temerilor excesive, poate fi extrem de prudent și tocmai de aceea nu vrea să-și asume nici un risc, oricât de mic.
Evită să se implice în acțiuni care i se par dificile ori ajunge să nu mai aibă destulă energie pentru a le duce la bun sfârșit.
Cum să te porți cu el
AȘA DA
Fii cât se poate de calmă în preajma lui, chiar dacă deseori este sâcâitor sau enervant. Ai grijă să respecți orele de întâlnire, termenele de predare a lucrărilor.
Încearcă să-l ajuți să-și tempereze temerile, printr-un umor de bună calitate.
Folosește-i constructiv potențialul de analiză a riscurilor atunci când vrei să dezvolți afacerea.
Laudă-l când are un succes și încurajează-l să aibă inițiativă.
AȘA NU
Nu-l lua prin surprindere. De obicei vrea să aibă totul sub control, așa că-i displac surprizele de orice fel.
Nu-i vorbi despre violență.
Nu discuta cu el despre propriile probleme și neliniști.
Colegi dificili – Luptătorul
Cum îl recunoști?
Este într-o permanentă agitație, folosește din plin orice secundă, vrea să ajungă pe primul loc și meritele lui să fie recunoscute. Muncește asiduu și, de aceea, încă de tânăr are o carieră strălucită. Tinde să-și desconsidere propriile nevoi fizice și chiar sănătatea – e în stare să lucreze la un proiect incitant o zi întreagă fără să mănânce. Are multă energie și îi mobilizează pe toți cu ușurință.
Ce probleme poți avea cu el
Este dominator și încearcă să le impuna colegilor și colaboratorilor propriul mod de a vedea lucrurile și ritmul lui de lucru.
Te poți certa cu el foarte ușor, fiindcă ține mult la propriile idei.
Este cam inflexibil, nu cedează cu ușurință și nu are răbdare să asculte și părerea celorlalți.
Cum să te porți cu el
AȘA DA
Prin punctualitate și bună organizare, dovedește-i că ești o persoană de încredere.
Negociază cu el termenele de predare și nu-l lăsa să-ți impună un timp prea scurt.
Utilizează-i energia și puterea de muncă pentru a realiza lucrările cele mai dificile.
AȘA NU
Nu-l supraîncărca cu sarcini, iar dacă îți este coleg, ajută-l să-și mai tempereze ritmul de lucru.
Dacă ridică tonul, nu te lăsa atrasă în discuție.
Nu-i stimula și mai mult combativitatea acceptând și în timpul liber să rivalizați în jocuri sportive sau de orice fel.
Colegi dificili – Cârcotașul
Cum îl recunoști?
I se mai spune și Gică Contra', pentru faptul că îi este foarte greu să accepte autoritatea. Rezistența la cererile celor din jur se manifestă și la serviciu, și acasă. În consecință, aproape întotdeauna comentează deciziile luate de șefii săi. Dacă nu-i convine ceva, încearcă să se opună, dar nu direct, ci prin tergiversarea îndeplinirii problemelor de serviciu, deși, aparent, totul pare în regulă în ceea ce-l privește. De multe ori, este îmbufnat și are mania persecuției.
Ce probleme poți avea cu el
Comportamentul cârcotașului poate cauza întârzieri semnificative în finalizarea unor sarcini de serviciu.
Deseori spune: Am uitat să fac asta' cu o seninatate dezarmantă.
Cum să te porți cu el
AȘA DA
Fii politicoasă când îi ceri ceva.
Implică-l în luarea deciziilor.
Încearcă să-i arăți aspectele pozitive ale cooperării și beneficiile personale care decurg din aceasta.
AȘA NU
Nu-l critica în public și nu-l dădăci ca pe un copil.
Nu te preface că nu-i remarci îmbufnarea și vorbește-i deschis.
Nu-i răspunde cu aceeași monedă.
Colegi dificili – Perfecționistul
Cum îl recunoști?
Despre acest tip se spune deseori că nu vede pădurea din cauza copacilor'; se pierde în detalii și poate uita esențialul. Se preocupă atât de mult ca totul să fie ireproșabil, încât poate să piardă din vedere termenul de predare. Este ezitant, tinde să se mai gândească și după ce a luat o decizie. Îi place să facă planificări, orare, liste pentru cumpărături.
Este logic, are o conduită impecabilă și standarde înalte.
Ce probleme poți avea cu el
Nu se abate niciodată de la regulă, însă tocmai de aceea riscă să devină tipicar.
Dorința lui de a avea control absolut îl împiedică să fie spontan și creativ.
Cum să te porți cu el
AȘA DA
Implică-l în activități repetitive, monotone și plictisitoare pentru alții – orice îi valorifică spiritul de ordine și disciplină.
Lasă în grija lui controlul și finisajul lucrărilor – este un excelent executant.
Fă-l să aprecieze momentele de relaxare.
AȘA NU
Nu-l ironiza pentru tipicăreala' lui.
Nu te enerva dacă exagerează cu respectarea strictă a unor proceduri, ci demonstrează-i logic inutilitatea lor.
Dacă șeful tău este perfecționist, nu neglija forma finală a lucrării pe care o predai (alineate, ortografie etc.)
Cauzele conflictelor
Nu subestima importanța momentelor tensionate, dar nici nu te lăsa copleșită de ele. Pentru asta, trebuie să le afli cauzele. Acestea se percep diferit, în funcție de poziția de șef sau de subaltern.
Din perspectiva angajatului:
Lipsa de comunicare
Refuzul de asumare a responsabilității
Tratamentul preferențial
Criticile nefondate
Pretențiile nejustificate și regulile absurde
Discriminările pe criterii de vârstă, sex, statut social.
Din perspectiva angajatorului:
Lipsa de cooperare
Tensiunile din cadrul echipei
Ignorarea sarcinilor prioritare
Refuzarea unor anumite sarcini
Angajații pun viața personală pe primul loc.
Refuzul de a lucra peste program.
Cum depășim conflictele
Faptul că unii colegi gândesc în alt mod decât noi n-ar trebui să ne deranjeze. Ar fi chiar plictisitor să avem cu toții aceleași opinii.
Punctele de vedere diferite lărgesc perspectivele și îmbogățesc resursele grupului.
Discuțiile iscate în urma diferențelor de opinii pot fi profitabile dacă îți păstrezi sângele rece și nu te implici mai mult decât este cazul. Dacă înveți să fii tolerantă, e posibil ca, în timp, și cei din jur să-ți răspundă la fel.
Fii cooperantă
Evită conflictele renunțând la atitudini antagonice de tipul noi' și ei'.
Practic, vă aflați cu toții în aceeași barcă, chiar dacă este inevitabil să existe și rivalități între voi. Vei vedea că rezultatul final depinde de eforturile conjugate ale tuturor. De aceea, este de dorit să-i tratezi pe colegii sau pe șefii tăi ca pe niște colaboratori autentici, sprijinindu-i în toate eforturile lor legate de rezolvarea problemelor de serviciu.
Nu te compara cu colegii
Este foarte normal ca tu și colegii de serviciu să vă doriți lucruri diferite în viață, fapt care își pune amprenta și asupra activității profesionale.
Daniela (33 de ani), angajată de cinci ani într-o companie multinațională: Pentru mine, cel mai important lucru în viață este familia mea, soțul și băiețelul meu, Vlad. Îmi place să lucrez, dar prefer să-mi petrec mai mult timp cu cei dragi de acasă. De aceea, mă enervez ori de câte ori mi se dau multe lucruri de făcut ca să rămân peste program să termin o lucrare mai urgentă'.
Ca să nu intri în conflict, e important să-ți cunoști obiectivele personale, să nu te abați de la ele, dar în același timp să le respecți și pe ale celorlalți. Dacă la serviciu nu ți se iau în considerare dorințele personale, e cazul să te gândești să-ți cauți alt serviciu. Danielei i s-ar potrivi unul în care să câștige mai puțin, dar să nu mai lucreze peste program.
Comunicarea în timpul conflictului
Oricât de nervoasă ai fi, încearcă să-ți păstrezi calmul. Chiar dacă ceilalți spun lucruri care ți se par nedrepte ori stupide, nu riposta verbal.
Ascultă-l cu atenție pe interlocutor, indiferent dacă îți este șef sau subaltern.
Gândește-te serios la ce-ți spune celălalt și analizează toate argumentele sale.
Ia în considerare perspectivele partenerului de discuție, modul lui de a gândi, personalitatea lui.
Concentrează-te doar asupra problemei care a generat conflictul, lăsând la o parte alte detalii.
Dacă situația tinde să scape de sub control, fiindcă toată lumea se enervează, luați o pauză de câteva minute pentru a vă calma.
Dacă ai pierdut', nu purta ranchiună adversarului tău.
Dacă tu ești câștigătoarea disputei, nu-l trata cu superioritate pe adversarul tău. Amintește-ți că vă veți întâlni și mâine și că, oricând, situația se poate schimba.
Reguli de bază pentru evitarea conflictelor
Fii politicoasă cu toți colegii, indiferent de statutul profesional, vârstă sau sex.
Fii sinceră cu cei din jur.
Comunică autentic, nu transmite mai departe zvonurile sau bârfele pe care le auzi.
Încearcă să întreții o atmosferă pozitivă, încurajându-i pe ceilalți și zâmbind.
Dacă ți se fac reproșuri, chiar și nefondate, mai întâi scuză-te, apoi întreabă care e problema.
„Bestia' de Carmen Mola, romanul dezbătut mai ceva ca meciurile de fotbal