Dilema femeii moderne: cum împaci cariera și familia atunci când ești mamă?
O carieră încununată de succes sau o familie perfectă? Aceasta este dilema femeii moderne. Inevitabil vei ajunge într-un punct în care trebuie să faci o alegere care îți va marca viața profesională și personală. Pe de-o parte te mândrești cu realizările tale și simți dorința de a excela în cariera pe care ți-ai clădit-o cu mult timp și efort. Pe de altă parte simți presiunea socială, dar și instinctul matern, care îți cer să adopți rolul tradițional al femeii dedicate casei și creșterii copiilor.
Poți să crezi că este o utopie să împaci cerințele profesionale cu nevoile familiei fără a ajunge la epuizare și la sentimentul că nu reușești să aloci destul din timpul tău fiecărei zone din viață. Cu siguranță, nu este o încercare lipsită de provocări, această dualitate constantă putând să genereze o presiune enormă, alimentând un sentiment de vinovăție și fiind o sursă continuă de stres, dacă nu urmezi calea potrivită pentru tine.
Un domeniu care crește constant în ultimii ani și îți dă prilejul să faci tranziția de la angajată la antreprenoare, obținând astfel mai multă libertate, este cel al brokerajului de credite.
Totul sau nimic', o perspectivă corectă în viață?
Succesul profesional nu exclude fericirea personală și nici nu implică neglijarea familiei. Dimpotrivă, o carieră de succes poate oferi stabilitate financiară și un model de rol pozitiv pentru copii, contribuind la bunăstarea generală a familiei. Realitatea este că echilibrul între carieră și familie nu este un scenariu de tipul . Femeile pot și trebuie să fie susținute pentru a-și atinge potențialul și fericirea în ambele domenii', explică Ionela Coprean, certified career coach și psihoterapeut. Trebuie să ne uităm la fiecare aspect al vieții noastre, spune specialista, să aflăm, ce ne aduce de fapt echilibrul – la job, în carieră, ce pasiuni și hobby-uri avem, ce relații sunt semnificative pentru noi – și, bineînțeles, care sunt valorile noastre. Această relație cu munca, banii, familia și pasiunea, nu este una ușoară. Curajul la o femeie se poate vedea în capacitatea ei de a fi fericită, de a fi ea însăși. Iar aici intervine procesul individual prin care vorbim despre aceste nevoi, așteptări, idei și gânduri cu angajatorul nostru, cu partenerul nostru, acasă cu familia, cu alte femei din comunitate pentru suport și empatie', a mai adăugat Coprean.
Flexibilitatea la job, marea nevoie a mamelor
Vedem tot mai multe mame care, după concediul de creștere a copilului, regândesc ideea de work-life balance și, din dorința de a petrece cât mai mult timp cu copiii, fie iau calea antreprenoriatului, fie nu mai revin la vechiul job sau o fac doar pentru o scurtă perioadă, motivul fiind același – nevoia de flexibilitate. Dacă nu o primesc de la angajatorul actual, vor alege unul care poate să le-o ofere. Iar angajatorii care înțeleg acest lucru au numai de câștigat. Căci avem în spate aproape 5 ani în care, odată cu democratizarea muncii remote, am văzut că e mai puțin despre locul de unde îți desfășori activitatea și mai mult despre ceea ce livrezi la final de zi', a declarat Raluca Dumitra, CMO eJobs – una dintre cele mai mari platforme de locuri de muncă din România. Realitatea este însă că numărul angajatorilor care oferă această flexibilitate și încredere este destul de limitat. Vorbim de 4,3% joburi remote în 2024, în timp ce aplicările pentru ele s-au ridicat la 13,6% din total. Iar tendința în ceea ce privește oferta de joburi remote e în continuă scădere – angajatorii își vor oamenii la birou, e cât se poate de clar', a mai explicat reprezentanta eJobs.
Mai mult decât un job, antreprenoriat în domeniul potrivit
O soluție pentru cele care nu vor să aibă de ales între muncă și familie este brokerajul de credite în care ai parte de mult mai multă libertate și flexibilitate decât într-un job obișnuit tocmai pentru că nu ești o simplă angajată, ci o antreprenoare susținută în activitatea sa de un brand cu greutate, cum este Imobiliare.ro Finance. Rețeaua națională a brokerului de credite din grupul Imobiliare.ro este alcătuită în proporție de 61% din femei care dețin francize, iar în clasamentul intern al performanței, primele poziții sunt ocupate tot de doamne și domnișoare.
Una dintre ele este Cătălina Roibu. Ea spune că această meserie îi vine ca o mănușă și că a ajutat-o să fie mereu implicată în viața familiei sale. Am un băiețel de 12 ani. N-am lipsit la niciun eveniment important din viața lui', ne-a povestit ea cu scurt timp înainte de a deveni mamă pentru a doua oară. Am oportunitatea de a-mi putea schimba programul, de pe-o zi pe alta sau chiar în aceeași zi, în funcție de necesitatea copilului, fără ca acest lucru să afecteze interacțiunea cu clienții, banca, notarii sau alți colaboratori. Mereu am avut independența și flexibilitatea aceasta și m-au ajutat foarte mult', a mai adăugat Cătălina.
Mirela Vasile a început să lucreze ca broker de credite în urmă cu 13 ani și spune că abia după ce a devenit mamă, acum 5 ani, a înțeles pe deplin beneficiile pe care le ai urmând această carieră antreprenorială. Faptul că îmi pot face programul în așa fel încât să pot participa la toate evenimentele importante din viața fetiței mele și faptul că o pot duce și lua de la grădiniță sunt un plus. Un alt avantaj este dat de partea financiară care îmi permite să investesc în educația ei, să-i pot oferi oportunități de dezvoltare mai mari decât dacă aș fi fost angajată cu un salariu fix', a explicat Mirela. Ea recunoaște că există și perioade mai intense, când poate trebuie să participe la o întâlnire și seara, dar spune că în general încearcă să lucreze cât timp cea mică este la grădiniță pentru a se bucura de timpul liber împreună.
O altă deținătoare de franciză este Tatiana Niculae. Ea va fi în curând mămică. După ani de lucru în bănci din străinătate și din România, aceasta a devenit broker de credite. Acum spune emoționată că tocmai acest pas speră să-i ofere oportunitatea de a împăca o carieră în continuă ascensiune cu responsabilitățile de mamă. Faptul că voi deveni mămică și îmi pot alege programul, îmi pot stabili întâlnirile cu clienții încât să fie convenabil atât pentru mine, cât și pentru ei, nu-mi provoacă stres. Sunt încântată că pot să fac acest lucru și fericită că pot să-mi continui activitatea', a spus Tatiana.
Material realizat de Corina Vârlan, Content Manager Imobiliare