Facebook: Daca nu ai cont, nu existi

Efectul Facebook
Intr-o carte-eveniment, Efectul Facebook, aparuta la editura Philobia, jurnalistul american David Kirkpatrick face o radiografie a modului in care o retea de socializare a ajuns in mai putin de un deceniu sa conecteze peste 800 de milioane de oameni si lanseaza o intrebare tulburatoare: cum ne influenteaza zilnic viata acest gigant al tehnologiei informationale care ne acapareaza tot mai mult timp si energie?

Cum a fost posibil ca o serie de miscari politice din lume sa evolueze atat de repede, de la un singur om cu acces la Internet la milioane de oameni iesiti in strada? Cum de s-a dovedit Facebook un instrument unic prin eficienta in materie de organizare, de la cea sociala, la cea politica si culturala? Cum au reusit deciziile lui Marck Zuckerberg, fondatorul retelei Facebook, in momente cheie ale istoriei companiei, sa creasca impactul acesteia?

Si in ce mod explica aceste calitati fara precedent faptul ca accesarea Facebook a devenit, intr-un timp atat de scurt, o rutina zilnica pentru mai multe sute de milioane de oameni din intreaga lume? Sunt doar o parte din intrebarile ale caror raspunsuri dezvaluie un set intreg de fenomene, botezate de jurnalistul american Efectul Facebook.

Facebook: informatie virala

„Ca forma de comunicare fundamental noua, Facebook provoaca efecte inter-personale si sociale inedite. Efectul Facebook are loc in momentul in care serviciul pune oamenii in contact, de multe ori pe neasteptate, pe baza unei experiente comune, a unei zone de interes, a unei probleme sau a unei cauze.

Acest lucru se poate intampla la orice scara, de la un grup de trei sau patru persoane ori rude, pana la milioane, ca in cazul revoltelor din Columbia si Iran de la mijlocul lui 2009. Software-ul Facebook face informatia virala. Ideile se raspandesc de la un grup la altul si pot fi receptate aproape simultan, circuland de la un om la alt om si de acolo mai departe, cu o usurinta unica“, scrie David Kirkpatrik.

Mai mult, Efectul Facebook poate face ca mesajul tau sa ajunga la anumite persoane chiar daca tu nu iti doresti neaparat acest lucru, aceasta raspandire a informatiei pe scara larga fiind pana acum apanajul exclusiv al audiovizualului. Facebook face insa ca oamenii obisnuiti sa fie cei care decid sa raspandeasca informatia. „Nu trebuie sa cunosti lucruri iesite din comun si nici sa ai competente speciale.

Twitter este un alt serviciu de acest gen, cu o gama mai limitata de functii, dar care permit distribuirea informatiei pe Internet de catre orice persoana, la un nivel foarte ridicat“, arata publicistul din Statele Unite.

Datele reale sporesc siguranta pe Internet

Dar Efectul Facebook este simtit cel mai frecvent la nivelul de comunicare in interiorul unui grup mic de oameni, caci serviciul a fost gandit si proiectat pentru a construi legaturi mai bune intre oameni care se cunosc deja in lumea reala, lucru care poate avea un impact emotional ridicat, poate eficientiza comunicarea, poate spori familiaritatea si intimitatea. Exista insa multe detalii ce par sa incline balanta catre exces.

In fiecare luna exista aproximativ 30 de miliarde de postari ale membrilor, iar cu mai bine de trei miliarde de fotografii adaugate lunar, este de departe cel mai mare site pe care sunt distribuite fotografii. Asta fara sa luam in calcul nenumaratele anunturi, opinii, urari festive, flirturi, invitatii, insulte, bancuri, glume, ganduri profunde si, desigur, „ciupiturile“.

Diferenta majora fata de alte retele virtuale este, insa, ca Facebook se bazeaza pe identitati reale, si teoretic, dar si practic. Aici sunt mult mai putini utilizatori anonimi cu pseudonime si cu date fictive.

Daca inventezi o identitate sau exagerezi prea mult in privinta datelor tale, fie prietenii tai nu te vor recunoaste, fie nu iti vor accepta cererile online de prietenie, astfel ca, pentru a descoperi daca cineva este cu adevarat cine pare a fi, este de ajuns sa-i verifici lista de prieteni“, constata Kirkpatrik.

Acesti prieteni, pana la urma, iti valideaza identitatea, iar tu trebuie sa-ti folosesti numele real. Paradoxal insa, faptul ca iti declari identitatea reala iti sporeste siguranta in mediul virtual.

„Sa ai o retea de prieteni, ca punct de plecare pentru stabilirea propriei identitati este, intr-un final, cheia pentru a avea un sentiment de siguranta“, spune Chris Kelly, fostul sef pentru siguranta informatiei, de la Facebook. „In mediul virtual, increderea depinde de o identitate stabila si cunoscuta. Daca ai dubii in privinta celor cu care comunici online, intimitatea ta este amenintata, insa, daca stii cine sunt cei din jurul tau, poti sa alegi foarte usor cine poate avea acces la informatiile pe care le distribui.“

Reteaua Facebook
O punte intre oameni…?

Proiectul unui student de 19 ani a devenit un centru de putere tehnologic, care influenteaza viata moderna, publica si privata.

„Dar schimbarile sociale pe care le poate aduce Facebook nu vor fi toate pozitive“, crede jurnalistul american: „Ce efect are faptul ca iti traiesti tot mai mai mult viata in spatiul public? Ne transforma asta intr-o lume de exhibitionisti?

Pentru multi, Facebook este doar o simpla celebrare a maruntisurilor vietii zilnice, mai mult o platforma pentru cultivarea narcisismului decat un serviciu de comunicare.

Altii se intreaba cum poate cineva sa evolueze si sa se schimbe daca actiunile si chiar gandurile sale sunt in mod constant verificate cu atentie de prieteni. Nu cumva asta va duce spre un conformism mai ridicat? Nu cumva tinerii care petrec timpul pe Facebook isi pierd abilitatea de a recunoaste si a experimenta schimbarile si emotiile lumii reale? si ce inseamna, de fapt, sa fii „prieten“
cu cineva pe Facebook?

Utilizatorul obisnuit are in jur de 130 de prieteni, dar poti fi cu adevarat prieten cu 500 de oameni, cati au in lista multi dintre membri? Sau cu 5.000 de contacte, numarul maxim permis? Facebook iti poate crea falsul sentiment ca esti inconjurat de prieteni si, pe termen lung, poate duce la dezvoltarea unui autentic sentiment de singuratate.

Momentan nu exista multe date legate de cat de raspandit ar putea fi acest fenomen, dar, odata cu cresterea folosirii mijloacelor digitale, problema va ramane cu siguranta, o preocupare importanta.”

Efecte globale
„O unealta cu un potential imens”

„Amploarea Facebook este un lucru bun sau rau?“, se intreaba autorul cartii aparute la editura Philobia. „Cum va modifica reteaua viata reala a utilizatorilor? Un sistem atat de amplu ar trebui reglementat? Ce sa credem despre faptul ca o forma de comunicare, folosita de sute de milioane de persoane, este controlata de o singura companie? Ne riscam oare libertatea oferind atat de multe informatii personale unei singure entitati comerciale?

Efectul Facebook poate fi o forta constructiva sau distructiva, caci ofera oamenilor mai multa putere fata de institutiile sociale, iar aceasta poate duce si la schimbari negative si poate destabiliza institutii pe care le-am dori asa cum sunt acum.

Totusi, asa cum se poate observa in Egipt, Siria, Indonezia sau alte tari, Facebook da speranta in lupta impotriva practicilor represive si faciliteaza organizarea“. Si nu doar la atat se limiteaza efectul celei mai cunoscute si accesate retele sociale din lumea virtuala.

Facebook este un instrument pentru piata comerciala, pentru companiile care il folosesc in avantajul lor, dar si pentru media unde, asa cum spune Kirkpatrik: „vechiul reportofon al jurnalistului se afla in mana fiecaruia si oricine poate fi editor, producator si distribuitor, starnind un interes comun pentru o stire, un cantec sau un videoclip“. Implicatiile se extind si la jocurile de calculator, unde exista jocuri care sunt jucate de cate 50 de milioane de persoane lunar, iar toate consolele de joc au deja din fabricatie posibilitatea de conectare la Facebook.

Eectul Facebook, David Kirkpatrick, editura Philobia

RETEAUA CARE UNESTE LUMEA
Articolul a fost realizat pe baza extraselor din cartea „Efectul Facebook“ de David Kirkpatrik, (pret:49,9 lei) aparuta la editura Philobia.

 

 

Recomandari
Spune-ne parerea ta
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Psihologie