Cui folosesc olimpiadele – elevilor sau orgoliului părinților și profesorilor?

elevi in clasa

de Daniela Palade Teodorescu

Începe maratonul olimpiadelor, la care participă sute de mii de copii, uneori fără nici un fel de criteriu de selecție. Elevii participă în virtutea inerției, la îndemnul (uneori chiar condiționarea) profesorilor, fără să aibă vreo preferință pentru vreuna dintre materii. Foarte puțini sunt cei care se duc de drag, pentru a face performanță, și pentru că au aptitudini pentru domeniul respectiv.

E firesc să avem olimpiade “în masă”?

Am întrebat părinți și profesori cu experiență în domeniu despre cât de benefice sunt aceste competiții pentru elevi. Cât este motivație, cât este competență și cât este performanță autentică. Și la polul opus, cât este corvoadă, inutilitate și luptă de orgolii profesorale.

Din discuțiile cu părinții, mulți spun că elevii sunt luați ”cu japca” la aceste olimpiade, fără să fie întrebați dacă vor, iar uneori sunt condiționați să vină pentru a primi o notă mai mare la clasă. De multe ori, merg fără nici o tragere de inimă ori chiar cu teama că ar putea fi sancționați cu note mici de profesorii care vor să raporteze participări masive la clasele lor.

Părinții află de aceste olimpiade de la ședințele cu părinții pentru că acasă copiii nu prea vorbesc despre asta. La polul opus, sunt părinți care impun copiilor participarea la olimpiade, chipurile, pentru a-i căli pentru examenele ulterioare, de capacitate sau de bacalaureat. Și îi trimit și la română, și la matematică, și la chimie, și la geografie, și la limbi străine, fără nici un discernământ sau logică ce ar trebui să respecte aptitudinile și preferințele elevului.

Manuela Prajea, profesor de matematică, Colegiul Național ”Traian”, Drobeta Turnu-Severin

Sunt sau nu benefice elevilor olimpiadele școlare? Concursurile sunt benefice elevilor care doresc performanță, vizează cariere academice sau de expertiză. Daca însă ne referim la toți elevii si la dreptul lor la oportunități antrenante de dezvoltare, atunci cred ca olimpiadele sunt irelevante și insuficiente pentru dezvoltarea profesională, socială sau umană a tinerilor si le consider într-o anumita proporție chiar nocive procesului de formare a încrederii în sine și a construirii capacităților individuale.

Imaginea exacerbată a competitiei in randul elevilor, promovata de clasamentele olimpiadelor scolare, deformeaza caracterul si slefuiesc o personalitate competitiva si individualista, in detrimentul unei personalitati sociale, colaborative si capabila de munca in echipă, asa cum sunt astazi cerintele societatii in care traim.

Comuniunea, toleranta, sprijinul acordat semenilor, spiritul civic al viitorilor cetateni, abilitatile tehnologice si de echipa sunt atribute ale succesului intr-o societate viitoare si, vrem sau nu, va trebui sa pregatim scoala pentru o asemenea societate: succesele individualiste sunt inlocuite de succesul de echipa, iar comuniunea si nu dezbinarea va deveni cheia progresului social.

Preconizez ca olimpiadele isi vor restrange aria de interes de la invatamantul general catre invatamantul elitist, cum este de altfel si firesc, urmand ca alte forme colaborative si nu neaparat competitionale sa fie adoptate ca forme alternative de cunoastere, in care elevii sa isi descopere si formeze pasiunile, potentialul si caracterul.

Manuela Prajea

Manuela Prajea este Innovative Educator Expert la Microsoft, ambasador la The Global Math Project, TOP50Finalist la Global Teacher Prize

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie