5 efecte negative ale unei vieți sedentare

Să stai ore în șir pe scaunul de la birou nu este rău doar pentru coloana ta vertebrală și pentru postură, ci poate fi un factor de risc pentru multe alte afecțiuni și probleme. Un studiu realizat de Universitatea Cambridge a descoperit că sedentarismul poate fi la fel de periculos pentru sănătatea ta precum obezitatea. Iar un raport al Organizației Mondiale a Sănătății arată că, la nivel global, 1 din 4 persoane nu face suficientă mișcare pentru a combate efectele negative ale sedentarismului. Iată care sunt cele mai nocive efecte ale sedentarismului, care te vor convinge să adopți un stil de viață activ:

Durerile de spate și afecțiuni ale nervului sciatic

Un studiu al Universității Statului Pennsylvania a arătat că atunci când stai pe scaun la birou timp de patru ore, fără pauză, crește presiunea asupra discurilor coloanei vertebrale, în zona lombară. Acest lucru poate duce la uzura acestor discuri, inflamarea lor și apariția durerilor de spate. O altă afecțiune cauzată de postura incorectă la birou și de sedentarism este lombosciatica. Aceasta poate cauza dureri lombare insuportabile, care iradiază spre fese și picioare, deoarece are loc compresia și inflamarea nervului sciatic. Dacă citești acest articol complet despre lombosciatica vei vedea că această afecțiune poate fi tratată, dar mai ales prevenită prin câteva metode simple și eficiente.

Depresia, mai frecventă în rândul persoanelor sedentare

Dacă suferi de depresie, anxietate sau treci rapid de la o stare de spirit la alta, este posibil ca sedentarismul să aibă o legătură cu asta. Un studiu australian realizat pe un eșantion de 3.300 de angajați a descoperit că persoanele care stau pe scaun mai mult de șase ore la birou erau cu 90% mai predispuse la a resimți mai intens stresul de la serviciu. Stările de nervozitate, neliniște, depresie sau oboseală sunt mai comune printre cei cu un job sedentar decât în rândul persoanelor care stau la birou doar trei ore pe zi. Asta nu înseamnă că ar trebui să îți schimbi jobul pentru a combate aceste efecte, ci doar să faci mai multă mișcare. Atunci când faci sport, organismul secretă endorfine care îți îmbunătățesc starea de spirit. În plus, exercițiile cardio sunt la fel de eficiente în combaterea depresiei precum medicamentele antidepresive.

43 de studii arată un risc crescut al cancerului

O analiză germană în care au fost analizate un total de 43 de studii realizate pe un eșantion de peste 4 milioane de persoane arată că sedentarismul crește riscul mai multor tipuri de cancer. Astfel, cercetarea arată o creștere cu 24% a riscului de cancer la colon, 32% în cazul cancerului endometrial și 21% în cazul cancerului pulmonar. Analiza a luat în calcul nu doar timpul petrecut de participanți pe scaun la serviciu, dar și modul în care aceștia își petrec timpul liber (câte ore petrec pe canapea sau în pat, în fața televizorului). O explicație a acestor rezultate este dată și de faptul că atunci când petrecem mult timp în fața televizorului avem tendința de a mânca snacksuri sau de a consuma băuturi care cresc riscul de a face cancer.

Pierderi de memorie și risc crescut de Alzheimer

Nu numai mușchii și oasele au de suferit din cauza sedentarismului, ci și creierul. Adulții în vârstă care sunt sedentari sunt mai predispuși riscului de demență, dar și de Alzheimer. Un studiu realizat pe mai mult de 1.600 de adulți de 65 de ani și mai în vârstă a demonstrat că aceia care nu făceau mișcare erau la fel de predispuși la demență precum cei care aveau o genă asociată cu această boală. De asemenea, persoanele care nu adoptă un stil de viață activ observă adeseori că le este tot mai dificil să rețină informații noi sau să își amintească detalii recente, iar acest lucru a fost asociat cu oxigenarea insuficientă a creierului, care poate apărea atunci când nu facem mișcare.

Apariția timpurie a diabetului

Chiar dacă ai o greutate normală, nivelul zahărului din sânge crește atunci când stai așezat prea mult timp, potrivit unui studiu al Universității din Florida. Astfel, adulții sedentari au nivelul glucozei mai ridicat cu aproximativ 5,7% decât persoanele active, adică o valoare suficient de mare pentru a fi considerați prediabetici. În cazul persoanelor slabe, dar sedentare, acestea pot avea un raport mai mare de grăsime față de mușchi, iar acest lucru înseamnă că ele sunt la fel de predispuse afecțiunilor de care suferă supraponderalii. Studiul a descoperit însă și că 150 de minute de mișcare săptămânal poate reduce dramatic riscul de diabet și poate îmbunătăți funcționarea inimii și a plămânilor, pentru a scădea inclusiv riscul afecțiunilor cardiace și respiratorii.

Așadar, dacă ai un job sedentar, ai cu atât mai multe motive să îți faci timp, cel puțin o jumătate de oră zilnic, pentru a face puțină mișcare. Fie că mergi la sală, alergi prin parc sau faci o plimbare scurtă, un astfel de stil de viață îți poate îmbunătăți starea de sănătate, starea de spirit și te poate face să te simți mai bine ca niciodată.

Sursă foto: Shutterstock/Copyright: Africa Studio

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Sanatate