Visezi la un post mai bun – cum il obtii?

Intrucat am ajuns sa petrecem cea mai mare parte din timp la serviciu, ne dorim un loc de munca unde sa ne faca placere sa mergem zi de zi. De aceea, cand lucrurile scartaie, e momentul sa te gandesti la un job nou.

Schimbarea serviciului – in topul dorintelor pentru 2006
Dorinte ca o viata mai buna, sanatate, pierderea in greutate au fost surclasate la inceputul acestui an de dorinta de schimbare a locului de munca. Conform studiilor Neogen, activitatea pe site-urile locurilor de munca a crescut cu 35% in luna decembrie 2005, iar numarul CV-urilor create tot in decembrie a crescut, si el, cu 25% fata de lunile precedente. Din cauza numarului mare de persoane care concureaza pentru aceleasi locuri de munca, abilitatea de a iesi in evidenta este esentiala pentru obtinerea postului vizat. Pentru a fi cu un pas inaintea multora, iti venim in ajutor cu informatii obtinute chiar de la specialisti.

Esti eficienta in cautarea unui loc de munca?
CV-ul este de baza in procesul cautarii unui loc de munca. Reprezinta cartea ta de vizita si singurul instrument care te cheama la interviu. Pentru a-ti evalua sansele, Maria Suciu, PR manager la Neogen SA, te invita sa te regasesti intre caracterizarile de mai jos.
1 Esti flexibila: iti adaptezi talentul si calitatile la cele cerute de angajator. Daca ai realizat ceva deosebit, nu ezita sa mentionezi acest lucru. Daca ai primit premii, distinctii, trece-le in CV! De asemenea, nu uita de cursurile post-universitare pe care le-ai absolvit. Sau de voluntariatul in cadrul diverselor organizatii.
2 Esti concisa: dupa ce CV-ul tau a fost gata, ai rugat cel putin un prieten ori un coleg sa-l citeasca. Acesta l-a inteles si i-a placut. Astfel, iti maresti sansele ca CV-ul sa-i placa si unui posibil angajator.
3 Esti cinstita: toate datele pe care le-ai introdus in CV sunt adevarate. Altfel, odata descoperita frauda, risti nu numai sa fii concediata la scurt timp dupa angajare, dar si sa-ti ramana marcat numele in bazele de date ale companiilor.
4 Esti atenta la detalii: verifica-ti de mai multe ori CV-ul si scrisoarea de intentie si corecteaza toate greselile de ortografie sau de gramatica.
5 Esti politicoasa: include intotdeauna si o scrisoare de intentie, in care ii reamintesti angajatorului ca esti interesata, calificata si disponibila pentru acest post.
6 Esti respectuoasa: stii ca nu poti pretinde orice pozitie si orice salariu doar pe baza unui nume.
7 Esti responsabila: intrucat angajatorii se asteapta ca persoana decisa sa ocupe o pozitie, sa fie prompta si punctuala, incearca sa indeplinesti aceste cerinte.

Cuvintele-cheie din CV
In era CV-urilor electronice, cuvintele-cheie fac CV-ul sa fie remarcat mai usor. Acestea redau esenta cunostintelor tale, a aptitudinilor si calitatilor, fiind folosite pentru a cauta mai rapid CV-ul dorit intr-o baza de date cu zeci, sute sau mii de CV-uri.
– Cuvintele-cheie sunt descrieri concrete precum: C++, UNIX, retea, cablu, project management si altele. Chiar si numele cunoscute de companii sau universitati pot fi folosite pe post de cuvinte-cheie, mai ales cand se doreste restrangerea unei cautari, dintre sute de CV-uri.
– Pentru posturile din management, aptitudinile "comunicare eficienta", "munca in echipa" etc. pot fi folosite drept cuvinte-cheie.
– Chiar si verbele de actiune pot fi cuvinte-cheie: a dezvolta, a analiza, a negocia etc.

Secretele intocmirii CV-ului
– Sa fie concis si axat pe realizari, nu pe valente si trasaturi de personalitate, greu evidentiabile.
– Sa tinteasca postul dorit.
– Sa contina cuvinte-cheie, ca sa fie usor remarcat de angajator.
– Sa abunde in relatari referitoare la planurile profesional si public si deloc in privinta celui privat.
– Sa contina abilitati de baza precum munca in echipa, flexibilitatea, automotivarea (anagajatorii apreciaza foarte mult persoanele capabile sa lucreze in echipa, sa preia proiecte noi si variate si, mai ales, persoanele care nu sunt neaparat preocupate de remuneratie, ci de satisfactia personala).

Lista cuvintelor-cheie provenite din:
titlul postului – inginer software, agent vanzari, marketing manager, controlor aptitudini si responsabilitati; cercetare de piata, planificare strategica, lansarea noului produs, raportarea variatiilor, calcularea costurilor
acronime si terminologie specifica: TCP/IP, C++, Windows NT Server, Microsoft Excel, Linux
certificate si diplome: licentiat in litere, absolvent al Facultatii de Electronica, atestat de traducator.

Cum sa creezi un CV cu cuvinte-cheie
1 Gandeste-te la cuvintele-cheie din titlurile posturilor, la termenii specifici domeniului tau de activitate si la pregatirea necesara pentru obtinerea unui anumit post.
2 Imprima CV-ul, citeste-l si incercuieste cuvintele-cheie.
3 Scrie o lista cu sinonimele si cu intreaga familie de cuvinte (de exemplu, "cumparaturi", "cumparator" etc.).
4 Din aceasta lista si din cuvintele subliniate in CV, alcatuieste un index al cuvintelor-cheie pe care sa-l incluzi in CV.
5 Foloseste acronime (ISO, TCP/IP), dar noteaza in intregime abrevierile mai putin obisnuite sau, cel mai bine, foloseste ambele forme.

Esential de stiut despre CV: majoritatea angajatorilor aloca unui CV intre 30 si 60 de secunde, cautand doar cuvintele-cheie!

Ce spun angajatorii despre CV
– 93% dintre angajatori pun mare pret pe formatul grafic; in cazul CV-urilor tiparite, hartia trebuie sa fie de calitate, sa aiba o culoare deschisa – alb sau ivoriu, iar fonturile sa fie alese dintre cele care se citesc usor.
– 80% dintre angajatori considera ca, la datele de contact, este suficienta adresa de e-mail sau un numar de telefon, nefiind nevoie de numar de fax etc.
– Mai mult de 2/3 dintre angajatori vor o scrisoare de intentie la fiecare CV.
– 75% dintre angajatori spun ca ar citi CV-urile care omit datele angajarilor anterioare, majoritatea declarand ca ar cere prin telefon datele inaintea interviului.
– 62% dintre cei care se ocupa de recrutarea personalului se multumesc cu un CV de o pagina, cel mult doua.

Cum suplinesti lipsa experientei din CV
I se intampla fiecaruia, macar o data in viata, sa incerce sa obtina un post si sa se loveasca de ceea ce se numeste "paradoxul carierei": ai nevoie de experienta pentru a obtine un loc de munca. Dar ai nevoie de un loc de munca pentru a acumula experienta! Tinerii, mai ales, se gasesc in aceasta situatie ingrata. Maria Suciu iti ofera, in continuare, cateva solutii care te pot scoate din impas.
Voluntariatul este cea mai simpla metoda. Poti sa apelezi la ONG-uri, te poti implica in proiecte, actiuni. Daca vrei sa tintesti direct, poti apela la o companie din domeniul in care doresti sa activezi si sa te interesezi daca are programe de voluntariat sau de internship. Este o metoda eficienta de a ajunge sa comunici direct cu viitorii tai angajatori.
Realizarea unui portofoliu cu proiecte si idei creative din domeniul de activitate a angajatorului te ajuta sa castigi, independent, experienta.
Implicarea unui grup de studenti in cadrul unui proiect este o alta solutie. Discuta cu sefii de catedra ai unei specializari – ei pot da relatii directe; de asemenea, te pot ajuta sa-ti dezvolti si abilitatile cerute de angajatori, asistand la cursurile universitare din aria lor de interes.

Eugen Dumbrava arata ca si atitudinea poate fi un bun inlocuitor al experientei; el sustine ca a fost martor la unele situatii in care angajatorii, chiar pentru pozitii importante, au angajat pentru atitudine si nu pentru o experienta impresionanta.

Primavara sunt sanse mai bune
"Nu exista un sezon al angajarilor", sustine Maria Suciu, PR manager la Neogen SA si, sigur, cand ai ramas pe liber, cauti intruna, fara sa te mai gandesti la anotimp ori la alte aspecte. Insa Eugen Dumbrava, senior consultant la HR Romania, face distinctia intre oportunitatea gasirii unui post si abundenta de locuri de munca. El sustine ca, pentru Romania, primavara (din martie pana in mai) cresc sansele identificarii unui post bun: "In perioadele in care exista multe joburi pe piata, poti avea mai multe sanse sa gasesti ceva potrivit cu asteptarile tale; poti gasi acel ceva si in afara unor astfel de perioade". Si da ca exemplu vara trecuta, cand a existat o abundenta de joburi bune si de varf, in timp ce candidatii erau in vacanta. De aceea, este bine, dupa cum sustine si Maria Suciu, sa nu iei o pauza pe timpul verii. Multi procedeaza asa, ceea ce inseamna mai putine persoane ramase in competitie.

Cand cauti un nou loc de munca
– Aloca timp si rabdare (raspunsul de la angajator poate veni in cateva zile ori in cateva saptamani).
– Mentine un ritm sustinut pe tot parcursul procesului.
– Cautarea poate dura cateva saptamani sau luni.
– Ai incredere in tine atunci cand ii contactezi pe angajatori, trimite CV-uri, apoi scrisori de multumire pentru participarea la interviu.
– Fii insistenta, dar nu depasi limita bunului-simt.
– Creeaza-ti un nume in comunitatea ta, fie ca este vorba de o comunitate sociala, fie de una virtuala (sunt la moda jurnalele online); iesi in public si relationeaza.
– Angajatorii sunt interesati de persoane care dau viata ideilor; de aceea, este important sa te concentrezi si asupra rezultatelor proiectelor/ideilor propuse.
– Simti ca la interviu ai facut tot posibilul sa ai succes, dar ceva nu merge bine? S-ar putea sa nu fii tu problema; continua sa dai ce-i mai bun din tine si mergi inainte.

Locuri de munca sezoniere
Daca nu ai serviciu, incearca macar un post in sezonul cald. Iti va fi mai usor (nu numai din punct de vedere material) sa gasesti un loc de munca permanent. Vara, spune Maria Suciu, exista mai multe locuri de munca pe o durata determinata decat in orice alta perioada a anului:
locuri de munca part-time – intrucat vara unele tipuri de servicii si produse au o cautare mai mare, iar angajatii sunt plecati in concedii, multe firme angajeaza personal cu program part-time, pentru a face fata situatiei.
practica – firmele mari ofera posturi pentru studentii aflati in practica pe timp de vara (este vorba de cunoscutele internship-uri, o trambulina catre posturi foarte bune pentru viitori absolventi).
posturi sezoniere in domeniul hotelier si turistic – hotelurile, restaurantele, punctele de atractie turistica angajeaza personal suplimentar in aceasta perioada.

Ce posturi se cauta
Cele mai frecvente locuri de munca oferite de angajatori pe site-ul www.hr-romania.ro sunt din urmatoarele domenii (conform lui Eugen Dumbrava, senior consultant), date oferite pentru acest inceput de an: vanzari | project management (in special in sectorul IT&C) | logistica, achizitii | banking | marketing (mai ales pentru postul de brand manager).

Cele mai cautate posturi de catre candidati sunt: marketing manager | brand manager | training & recruitment manager | senior trainer | posturile de conducere (chief executive officer, general manager, executive manager).

La www.bestjobjs.neogen.ro, dupa cum declara Maria Suciu, PR manager, cele mai multe oferte ale angajatorilor sunt in: vanzari | software/tehnologii | inginerie | finante/contabilitate | marketing | IT hardware | secretariat/administrativ | telecomunicatii | management/consultanta | publicitate/PR (relatii publice).

In privinta candidatilor, potrivit acestui site, in topul cautarilor s-au aflat urmatoarele meserii/domenii: sofer | vanzari | consilier juridic | inginer | contabilitate | marketing | secretara | economist | farmacie | personal administrativ.

Ai trecut de 35 de ani
Majoritatea angajatorilor prefera forta de munca tanara si, oricate sanctiuni ar aplica Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, inca mai vedem prin ziare anunturi care impun o anumita limita de varsta, in general persoane pana in 35 de ani. Si ce te faci daca, printr-o conjunctura cu totul independenta de tine, ai ramas fara serviciu sau daca vrei sa-ti schimbi locul de munca si ai depasit limita de varsta agreata?

Maria Suciu, PR manager Neogen SA, sustine ca pentru aceste persoane referintele sunt o mina de aur: "Un CV bine slefuit poate asigura interviul. Abilitatile asigura locul intai pe lista angajatorului. Dar nu e gata totul. Pentru a trece peste obstacolele de varsta, trebuie etalate referintele. Ele fac diferenta intre o oferta de angajare si un refuz".

Cine poate da referinte. Fosti sefi, clienti sau colegi de birou, pentru ca ei au cele mai complete cunostinte privitoare la performantele profesionale ale candidatului. Trebuie evitate persoanele care ii cunosc pe candidati de mai putin de un an; de asemenea, familia si prietenii. O referinta buna confirma si imbogateste datele din CV.

Eugen Dumbrava, senior consultant la HR Romania, este de parere ca varsta nu reprezinta nicidecum un handicap daca omul este valoros: "Exista angajatori care prefera pentru joburi de top oameni trecuti de 35 sau 40 de ani, datorita valorii acumulate in timp, notorietatii sau altor atuuri personale. Insa daca persoana nu are un profil valoros, nu-i va fi usor sa gaseasca un job convenabil. Ar face bine sa mearga la un consilier in cariera".

Arunca o privire in "curtea" angajatorului
Salariul si beneficiile sunt doar o parte mica din tabloul general pe care trebuie sa-l iei in considerare atunci cand aplici pentru un loc de munca, sustine PR managerul de la Neogen SA. Trebuie sa te interesezi despre cultura organizationala, pozitia financiara si reputatia companiei, astfel incat sa fii sigura ca ai luat o decizie corecta.

Cultura organizationala poate fi greu de determinat. Este esential modul in care lucreaza personalul intr-o companie: cum lucreaza impreuna, cum interactioneaza unii cu altii, cum se face comunicarea ierarhica si programul pe care-l au.

Pentru a-ti putea face o impresie despre aceste aspecte, in timpul interviului fii atenta la intrebarile si la tinuta intervievatorului. Adreseaza intrebari de genul: "Cum se iau deciziile?" si "Care este modul de organizare a muncii, se lucreaza in echipe sau individual?". Poti intreba, de asemenea, despre valorile companiei. Nu uita sa intrebi intervievatorul cum ar descrie compania si munca in cadrul acesteia. Dupa interviu, mai viziteaza o data site-ul companiei si verifica descrierea valorilor si a misiunii, pentru a-ti face o ultima impresie.

Satisfactia profesionala Nu subestima niciodata importanta mediului de lucru. Acesta determina un procent mare din satisfactia profesionala. Fa o vizita la birou, pe cat posibil intr-o ora de varf. De asemenea, la interviu poti sa studiezi cladirea timp de cateva minute, ca sa vezi cum arata birourile si spatiul in care vei lucra. Este un spatiu mare sau o cladire mica? Vei munci intr-un birou patrat, izolat sau intr-o camera mai mare, un spatiu semideschis? Compania este dotata cu o mica bucatarie sau un bufet, unde sa poti petrece pauza de masa?

E o afacere stabila? Viitorul financiar al companiei este un factor crucial in decizia ta de a accepta sau nu oferta de angajare. Trebuie sa afli daca este o companie stabila si daca sta bine la capitolul longevitate. Poti verifica si online care este situatia financiara pe site-urile oficiale ale institutiilor publice din domeniu (Ministerul de Finante, de exemplu). Daca jobul este in domeniul public, atunci poti sa cauti raportul anual al activitatii.

Atentie si la gura lumii… Reputatia angajatorului te poate afecta nu numai in prezent, ci poate avea repercusiuni si asupra viitorului carierei tale in domeniu. Fa putina cercetare asupra reputatiei companiei. Afla care este imaginea acesteia in industria aferenta activitatii sale. Ar fi de preferat sa afli si activitatile caritabile in care a fost implicata, conexiuni politice – daca e cazul. Intreaba-te: "Faptul ca sunt angajata acestei companii ma va ajuta pe viitor, incariera mea?" si "Voi fi mandra ca lucrez aici?".

Cand si cum abordezi partea financiara
Maria Suciu, PR manager Neogen SA "Concentreaza-te pe ceea ce e important pentru tine. Trebuie sa simti ca esti tratat echitabil in timpul negocierii. Daca nu, poate ca ar trebui sa te mai gandesti cum vezi tu munca in acea companie si sa formulezi cereri rezonabile. Nu e rau sa ceri mai mult decat ti s-a oferit initial, dar trebuie sa fii realist. Cei mai multi angajatori isi fac ‘temele’ si vin cu oferte justificate, avand in vedere situatia de pe piata muncii. Desi sunt deschisi la propuneri si negocieri, se asteapta ca acestea sa se bazeze pe date obiective, nu pe emotii. Altfel, nu vor putea fi convinsi sa accepte."

Sugestie Cand ti se face o oferta, nu te repezi sa ceri mai multi bani. Gandeste-te la tot pachetul, nu numai la grila de salarizare. Analizeaza si celelalte beneficii: o saptamana in plus de vacanta, tichete de masa, inscrierea intregului salariu in cartea de munca, posibilitatea de a contracta credite, bonusuri la salariu, atmosfera din cadrul firmei, sansele de promovare, sansa de a dobandi noi cunostinte si abilitati etc.

Eugen Dumbrava, senior consultant HR Romania: "Salariul si beneficiile le negociezi in stransa legatura cu valoarea personala, dar si cu cea oferita in industria respectiva. In multe situatii, subevaluarea si supraevaluarea pot fi criterii de respingere."

Ce sa spui si ce sa nu spui
Eugen Dumbrava te sfatuieste sa:
– spui tot ce stii legat de jobul vizat ori de industria respectiva;
– faci si analize atunci cand ti se cer doar informatii la zi (sa emiti o opinie), pentru angajatori fiind foarte important sa vada si cum judeca un candidat;
– nu faci referire la episoade negative din organizatiile prin care ai trecut, fiindca l-ar pune pe unul dintre fostii angajatori intr-o lumina proasta;
– folosesti la capacitate maxima onestitatea – angajatorii dispun de multe trucuri pentru a formula intrebarile, asa incat un candidat care-si supraliciteaza norocul ori istoria personala risca sa piarda pe termen lung sansa postului dorit; in plus, un bun recrutor nu poate fi pacalit.

Unde cauti un loc de munca si cum iti vinzi "brandul" personal
In ziua de azi, si angajatorii, si candidatii incearca toate mijloacele de angajare: ziarele, internetul, agentiile de recrutare, inclusiv Agentia Judeteana de Ocupare a Fortelor de Munca, reteaua de relatii. Si fiecare candidat alege in functie de profilul sau: daca e hotarat sa se confrunte cu alti candidati, va alege competitia. In acest caz, cea mai simpla, mai rapida si mai economica modalitate de cautare e internetul, folosind serviciile site-urilor ce ofera servicii profesioniste de mediere a locurilor de munca. Potrivit lui Eugen Dumbrava, "piata confirma ca internetul devine o modalitate din ce in ce mai cautata, mai ales pentru joburile mediu importante" si chiar si pentru posturile de varf. "Pentru cele din urma exista obiceiul de a se apela la o firma de recrutare, dar in ultimii trei ani accentul s-a mutat si spre mediul online, dupa cresterea accesului la internet in Romania".

Pentru candidatii obisnuiti, primul pas e trimiterea CV-ului si a scrisorii de intentie. Apoi urmeaza interviul.

In cazul candidatilor foarte valorosi, situatia se schimba: "Ei sunt cei cautati, pentru ca exista intr-o baza de date, pe un site de recrutare de top ori intr-o agentie de recrutare prestigioasa, cu un CV actualizat, unde beneficiaza de confidentialitate totala", spune el.

In lume, cel mai folosit mod pentru cautarea unui serviciu este cel al relatiilor (studiile arata ca 90% din piata de locuri de munca se asigura astfel).

Sfatul specialistului "Important este si cum comunici intentia de a cauta un job: intrebi prietenii, cunoscutii in functie de abilitatile pe care esti sigur ca le ai si nu daca au nevoie de un jurnalist, un inginer, un medic etc.".

Cei 4 P ai unui interviu
1 Pregatirea E frustrant pentru un recrutor sa aiba in fata pe cineva care nu stie nimic despre compania sau postul respectiv. De fapt, cam unul din cinci candidati se prezinta in necunostinta de cauza la un interviu. Ei nu au vazut site-ul web, nu au citit brosura companiei, nu au vorbit cu oameni care au lucrat ori lucreaza acolo. Ca atare, fie nu vor intelege ce vorbeste intervievatorul, fie vor pune intrebari irelevante. E acceptabil sa intrebe pe cineva, inainte: "Cu cine va avea loc interviul?", "Aveti vreo sugestie despre cum sa ma pregatesc?", "Sa ma astept la un anume format de interviu? – asta arata ca sunt interesati de ce se va intampla.
2 Practica Deseori, candidatii anticipeaza intrebarile din timpul interviului, mai ales daca "si-au facut temele". Dupa ce au stabilit intrebarile posibile, ar fi bine sa exerseze raspunsurile in fata cuiva (sau chiar si in fata oglinzii).
3 Prezentarea personala Trebuie sa porti costum acolo unde este cazul. De aceea, o informare preliminara ajuta. Trebuie sa te comporti in conformitate cu eticheta – de la o strangere de mana si un zambet, la controlul nervozitatii. Un alt aspect important: contactul vizual – multi oameni pun pret pe contactul vizual; mentinerea acestuia e importanta.
4 Pertinenta intrebarilor E dezamagitor pentru un intervievator sa intrebe la finalul interviului: "Ai intrebari pentru mine?" si sa i se raspunda: "Nu, cred ca mi-ati raspuns la toate" – denota o gandire negativa.
(Maria Suciu, PR Manager Neogen SA)

Acceseaza-le cand ai nevoie!
– Site-ul www.neogen.ro este sustinut de compania Neogen SA. Infiintata in anul 2000, compania Neogen SA este lider regional pe piata serviciilor online (locuri de munca, anunturi de vanzare-cumparare si matrimoniale, publicitate, hosting), cu peste 600.000 de vizitatori saptamanal.
– Portalul www.hr-romania.ro este sustinut de compania Netbridge Investments. Reprezinta unul dintre cele mai complexe sisteme de informare si de operare in domeniul resurselor umane din Romania.

Text: Adina Dragomir

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4 5 6

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera