The Nutcracker and I – un recital multimedia conceput și susținut de pianista Alexandra Dariescu

„The Nutcracker and I” („Spărgătorul de nuci și cu mine”) este un recital mai puțin obușnuit pe care pianista Alexandra Dariescu îl susține într-un lung turneu, pe mai multe continente. Pe scenă, alături de pianistă, evoluează o balerină și o întreagă trupă de dansatori… desenați!

The Nutcracker and I

The Nutcracker and I, by Alexandra Dariescu, choreographed by Jenna, Lee with  ballerina Désirée Ballantyne at Milton Court Concert Hall, Guildhall School of Music & Drama.  Animations by Yeast Culture. Picture by Nigel Norrington.

Pare un proiect de lungă gestație. Cum s-a născut?

Ideea a apărut acum vreo trei ani. După un recital, a venit la mine un băiețel de nouă ani și m-a întrebat: „Tu ce-ți imaginezi când cânți?” I-am spus că eu creez în mintea mea imagini și povești pe care încerc să le transmit publicului. Dar întrebarea lui m-a urmărit câteva luni. M-am întrebat dacă nu există o posibilitate să arăt publicului mai mult decât pot prin muzică. Și atunci mi-a venit ideea asta. Pe de altă parte, călătorind peste tot în lume, am văzut că generația tânără nu prea vine la muzică clasică. Și am simțit că este responsabilitatea mea, ca tânăr artist, să fac ceva.

Nu cred că se putea o alegere muzicală mai bună decât „Spărgătorul de nuci”! Dar nu cred că e fost deloc ușor să puneți așa ceva în scenă.

M-am axat pe muzica lui Ceaikovski, fiind o poveste atât de cunoscută și de îndrăgită de toată lumea. Și am știut de la început că vreau să avem muzică live, dans live și tehnologie.
La început, nici nu știam dacă va fi posibil așa ceva. Văzusem proiecte asemănătoare, dar care aveau muzică ply back. Când ai muzica deja înregistrată, e mai ușor să pui proiecție și dans. Dar când ai muzică live, e altceva, pentru că nu cânți de două ori la fel. Am găsit compania digitală – sunt unii dintre cei mai buni din toată lumea, au colaborat cu Filarmonica din Berlin, cu Filarmonica din Londra. Apoi am comisionat muzică, pentru că nu exista toată făcută numai pentru pian. Am căutat balerină, am căutat coregrafă… Și așa s-a făcut o echipă de oameni.

S-a lucrat cu 12 imagini pe secundă. Concertul fiind de 50 de minute, am avut peste 35.000 de imagini desenate. A durat peste zece luni. La început, am avut șase animatori care au desenat zi și noapte, totul de mână, pe tabletă grafică. Până la urmă, am ajuns la 39 de desenatori, din toate colțurile lumii – nu i-am cunoscut pe toți, bineînțeles. Au lucrat în tehnica rotoscoping, cu personaje reale filmate în mișcare, peste care se construiesc personajele desenate. Tehnica ne-a permis să introducem în coregrafie mișcări care nu pot exista în baletul normal, de exemplu, personaje zburând, dispărând, praf magic…

N-a fost greu să te sincronizezi cu animația?

Aici a fost cea mai mare provocare. Noi am avut zece zile înainte de premieră în care, exact așa cum pui împreună o piesă de teatru, o operă sau un balet, așa ne-am întâlnit toți și am repetat câte zece ore pe zi. Vă spun sincer, în prima zi, nu am știut dacă va fi posibil să facem totul așa cum a fost în viziunea mea. Dar în ziua concertului chiar a mers absolut minunat.

Balerina trebuie să aibă un alt set de abilități pe care să le folosească, pentru că ea dansează foarte aproape de ecran, în spatele lui, interacționează cu personajele desenate, dar ea le vede invers, prin transparență, nu cum le vede publicul. E foarte greu.

Plus că eu, la un recital de pian, am lumina exact pe clape, văd notele… Dar aici, nu. Pentru ca balerina să vadă ecranul, are nevoie în partea stângă a scenei de vreo cinci reflectoare mari care îmi bat mie direct în ochi și eu trebuie să mă uit și la balerină, trebuie să mă uit și la ecran. Iar partitura e foarte grea, cred că e cea mai grea pe care am cântat-o vreodată. E atât de tehnică și muzica toată lumea o știe și pare atât de ușor, dar aranjamentele sunt atât de grele!

Plus că, în producție, e foarte frumos că sunt momente când interacționez cu balerina, vorbim, sau când vine dansatorul chinez și-mi oferă o ceașcă de ceai și eu iau ceașca și apoi o arunc…

Citește interviul complet în revista „Avantaje”, ediția lunii iulie.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Timp Liber