Școala în care nu există ”NU!” (partea I)

Autor: Miruna Olteanu

Una dintre metodele miraculoase prin care Școala Step By Step își începe relația de încredere cu copiii este simpla alegere a enunțurilor pozitive. De pildă, regulile stabilesc mai degrabă ceea ce trebuie să se facă decât ceea ce nu trebuie să se facă.

Am deschis uşa pe care scrie cu litere de-o şchioapă „Clasa a III-a Step by Step” şi dintr-odată am pășit în altă lume. Toate imaginile care au rămas în amintirea multora dintre părinții de astăzi despre „şcoală” au dispărut ca prin farmec. Nici urmă de nesuferitele bănci ţintuite în podea, care ierarhizau copiii după cuminţenie sau după note şi care nu aveau alt rost decât acela de a vedea numai ceafa colegului din faţă şi pe „doamna” care domina clasa de la înălţimea catedrei cocoţată pe un podium.

scoala-step-by-step

În lumea Step by Step m-a întâmpinat o atmosferă caldă, prietenoasă, în care copiii erau atât de absorbiţi de preocupările lor încât aproape că nici n-au observat că cineva străin a intrat în clasă. Am avut răgaz să observ mobilierul modular care împarte spaţiul sălii în „centre de activitate” bine delimitate, în care lucrează grupuri de 5-6 copii aşezaţi în jurul unor măsuţe.

Matematica se învață la Centrul de construcții

Se poate ghici uşor ce fel de activitate se desfăşoară în fiecare centru. Materialele didactice existente le personalizează: Centrul de citire, Centrul de matematică, Centrul de scriere, Centrul de ştiinţă, Centrul de artă şi, în sfârşit, Centrul de construcţii. Toate piesele de mobilier sunt raportate la înălţimea copiilor, fapt care permite accesul la toate materialele de care aceştia au nevoie în realizarea sarcinilor de lucru. Spaţii accesibile copiilor sunt destinate expunerii lucrărilor şi rezultatelor muncii lor.

Chiar îţi vine să te întrebi: De ce un Centru de construcţii? E un loc de joacă? ”Aparent da, dar nu numai de joacă. Este un loc în care, cu nişte sarcini bine formulate, prin joc, copiii îşi consolidează cunoştinţele matematice, de scris-citit, învaţă să colaboreze, să lucreze în echipă”, a explicat Mihaela Stafiescu, directoare Școala Step by Step.

Cu catalogul la vedere

Pe pereţi sunt expuse o serie de materiale, instrumente de lucru specifice alternativei educaţionale Step by Step: panoul care ajută la evidenţierea copiilor prezenţi şi a celor absenţi, agenda zilei, calendarul naturii, panoul centrelor de activitate şi alegerea acestora de către copii, regulile clasei. Am asistat la un moment special, cu care de altfel copiii de la Step By Step își încep fiecare zi, și anume ”Întâlnirea de dimineață”. Această activitate creează o atmosferă caldă, în care copiii trăiesc sentimentul apartenenţei, implicării, încurajării, încrederii, onestităţii şi echităţii în cadrul grupului.

scoala-step-by-step

 

”Principalele calităţi care conturează întâlnirea de dimineaţă sunt grija şi respectul faţă de ceilalţi, încrederea fiecărui copil în sine că poate împărtăşi idei şi experienţe importante”, a spus Corina Nicolae, învățătoare la clasa a III a. ”În cadrul întâlnirii de dimineață, aflu mereu ce cărți citesc colegii mei. Pe multe mi-am dorit și eu să le citesc, păreau interesante”, îmi povestește Sofia.

Dascăl din umbră, nu șef peste copii

Scopul întâlnirii de dimineaţă este acela de a imprima un sentiment de unitate şi noncompetivitate în interiorul grupului. Copiii s-au aşezat în cerc pentru a se putea vedea unii pe alţii. Cadrele didactice fac parte din cerc şi au adoptat aceeaşi poziţie alături de copii – pe scaun sau pe podea. În toate momentele întâlnirii de dimineaţă rolul învățătorului este acela de mediator, el va coordona activităţile „din umbră”, încurajând exprimarea liberă a copiilor, comunicarea, respectul reciproc.

scoala-step-by-step

Am aflat că fiecare secvenţă a întâlnirii de dimineaţă este bine proiectată şi are obiective foarte clare:

  • Salutul

Este prima etapă a întâlnirii de dimineaţă şi reprezintă modul particular prin care înțelegem să ne întâmpinăm colegii de clasă. Acest moment cultivă norme de bază în comportamentul copiilor, îi învaţă respectul pentru cei din jur şi creează premizele pentru formarea unui colectiv sudat, bazat pe relaţii de prietenie.

  • Calendarul zilei

Această practică este importantă deoarece orientează copilul în timp şi spaţiu, îl învaţă să se raporteze la repere temporale: „ ieri, azi, mâine…”. Prin întrebările adresate se pot exersa deprinderi matematice, se poate valorifica vocabularul prin utilizarea expresiilor în descrierea zilei, se dezvoltă vocabularul specific ştiinţelor, educaţiei plastice.

  • Noutăţile zilei

Acest punct al întâlnirii de dimineaţă promovează dezvoltarea practicilor democratice prin furnizarea de informaţii în mod deschis, tuturor. Facilitează şi oferă tuturor copiilor dreptul de a se adresa grupului şi de a fi ascultaţi. Copiii se înscriu liber la acest moment al întâlnirii de dimineaţă şi nu vor fi constrînşi nici în conţinutul mesajului lor, nici în modalitatea de exprimare. Ei pot relata evenimente semnificative din viaţa lor sau pur şi simplu mici întâmplări pe care ei doresc să le împărtăşească grupului. Cadrul didactic va avea grijă să încurajeze vorbitorul să se adreseze grupului şi să evite intervenţiile dirijiste.

  • Mesajul zilei

Este pregătit cu minuţiozitate de către învăţător sau la clasele mai mari cu indicaţii şi precizări din partea învăţătorului, de către copii. Se redactează pe un poster şi se afişează într-un loc vizibil din clasă. Încă din prima zi de şcoală, copiii fac cunoştinţă cu „Mesajul zilei” și sunt încurajaţi să participe la descifrarea lui. Mesajul are rolul de a capta atenţia copiilor, de a stârni interesul şi curiozitatea, de a implica. Depinde doar de măiestria şi creativitatea dascălilor ca mesajul zilei să reprezinte o provocare de zi cu zi.

  • Agenda zilei

Este afișată în clasă încă de la sosirea copiilor și reprezinta programul zilei. Cuprinde denumirea centrelor de activitate, subiectele abordate în cadrul acestora – enunțate pe înțelesul copiilor – și reperele orare ale activităților. Se formulează întrebări și precizări până când se constată că planul de activități a fost înțeles, însușit și acceptat de către copii.

VA URMA

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie