Roxana Goga, profesoară de matematică: ”În România, avem un procent sigur de elevi excepționali. Ramâne să ne ocupăm de cei 30-40% care vor trebui să aibă competențe minimale”

Evaluarea Nationala

Pentru că gradul de dificultate al subiectelor la Evaluarea Națională încă generează dezbateri, am invitat-o pe Roxana Goga, profesoară de matematică la Liceul Teoretic German ”Ita Wegman” București, să își expună opina în legătură cu subiectele la matematică de la Evaluarea Națională.

Anul acesta, subiectele de la examenele nationale au avut un grad mediu spre ridicat de dificultate, comparativ cu anul trecut! Nu putem modifica programe, nu putem schimba mentalitati, nu putem schimba ideile parintilor, nu putem aduce copiii la scoala decat foarte greu!

Elevii foarte buni, care au invatat enorm, cu siguranta au obtinut nota  zece! ”De ce?“, se intreaba cei care nu stiu si nu au inteles! Fiindcă este o generatie foarte bine pregatita, in care parintii si scoala au investit dragoste si pasiune. Problema generatiilor si statistica referitoare la gradul de dificultate al subiectelor nu-mi apartine si cred ca numai statisticienii profesionisti pot raspunde aici!

Sa nu uitam ca sistemul educational din Romania este incremenit in dosare, fise, ordine, mentalitati învechite, si astfel nu se poate, peste noapte, sa arunci la gunoi totul !

Sunt si aspecte pozitive;  profesori devotati care lucreaza cu elevii lor pana la epuizare, parinti minunati care au grija de copiii lor sa invete, scoli foarte bune si nu in ultimul rand, elevi pasionati si exceptionali! In orice colt de tara exista copii exceptionali, doar trebuie doar sa-I sprijinim.

Viitorul este dat de scoala. Avem un procent sigur de copii exceptionali pentru asta. Ramane sa ne ocupam de cei 30-40% care vor trebui sa aiba competente minimale.

Nu in toate zonele din Romania s-au obtinut note mari si nu peste tot exista parinti preocupati de viitorul copiilor lor. Articolele si parerile negative nu fac decat să destabilizeze scoala, parintii, elevii, profesorii. Rezultatul: debusolare si dezamagire!

Societatea romaneasca trebuie sa aiba un viitor! Viitorul este dat de scoala. Avem un procent sigur de copii exceptionali pentru asta. Ramane sa ne ocupam de cei 30-40% care vor trebui sa aiba competente minimale. Aici e problema si nu in a-i trimite pe ceilalti in asa zisa “scoala romaneasca dezastruasa”.

Din experienta mea, am observant ca elevii se confrunta cu un impas la sfarsitul clasei a VI-a: nu se pot adapta testelor de sfarsit de an scolar. De ce? Deoarece modelul aplicativ al subiectelor nu este  prevazut in programa scolara! Doar daca profesorul de la clasa pregateste elevii in acest stil un an intreg, atunci se obtin rezultate foarte bune! Programa este obligatorie pentru toti si daca se va lucra altfel, profesorii risca sa nu parcurga temele obligatorii obtinand un calificativ necorespunzator!

Ce parere au elevii? Acesta este “un examen de consumat foile“  , “pierdere de timp”,  “de ce sa scriu ceva,  daca nu se trec notele in catalog“, “nu avem nici un merit”, “o idee care nu ne ajuta la nimic”, “profesorii pierd timpul”, “consum inutil de hartie”.

Importante sunt testele la sfarsitul claselor a IV-a, a VIII-a si a XII-a!

La sfarsitul clasei a XII-a, elevii sunt obligati sa acumuleze un volum foarte mare de informatii pentru a putea obtine note maxime pe drept, lucru foarte greu pentru varsta lor!  Daca le obtin, bravo lor, dar sa nu neglijam faptul ca vor fi stresati si nu vor avea timp de relaxare! O performanta intr-un anumit domeniu necesita mare sacrificiu, cum sa le ceri sa fie performanti in toate?! Un elev de nota zece trebuie sa invete in fiecare zi si uneori noaptea! La toate materiile sa inveti exceptional? E foarte greu! La profilul matematica-informatica, elevii  au nevoie, cu siguranta, de o pregatire foarte serioasa an de an! Astfel, pentru a reusi si a intelege mai bine materia, structura subiectelor de la examene trebuie sa fie standardizata! Daca se va schimba aceasta structura, ei au nevoie sa exerseze din clasele mici modelele aplicative de subiecte!

Se asteapta o schimbare. Proiecte serioase care sa ajute viitoarele generatii, nu sa le distruga. Un astfel de proiect a fost realizat de catre RAF (Romanian American Foundation) in parteneriat cu Societatea de Stiinte Matematice din Romania (SSMR) anul acesta, cu studii comparative ale sistemelor educationale. O societate civilizata si democratica nu critica ceea ce este constructiv, ci vine cu idei pozitive! Specialisti, parinti, profesori, presa – toti trebuie sa-si dea mana pentru o schimbare favorabila, fara a strivi “corola de minuni a lumii“, copiii nostri!

De Daniela Palade Teodorescu

Foto: avantaje, 123rf.com

Citește și:

Rezultate Bacalaureat 2017. Când vor fi făcute publice notele și ce se întâmplă cu elevii care obțin media 10?

Începe înscrierea la liceu. Până când trebuie să completeze elevii fișele de înscriere și când are loc repartizarea computerizată

Care a fost nivelul de dificultate al Evaluării Naționale și care este diferența între generația actuală și cele trecute?

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie