Miracolul de la Sfantul Mormant

Miracolul de la Sfantul Mormant

Miracolul Luminii
Momentul aparitiei Focului care nu arde nu a fost niciodata surprins de o camera de luat vederi. Pentru milioane de credinciosi ortodocsi, aici, in Biserica Sfantului Mormant din Ierusalim, se afla cel mai sfant loc de pe pamant. O biserica inlauntrul unei alte biserici. O alcatuire uriasa care, vazuta de la distanta, seamana cu o fortareata. Mormantul Fiului lui Dumnezeu nu este nicidecum un loc singuratic, pierdut undeva intre Marea Moarta si pustiul prafos din Nazaretul Galileii.

El este strans intre ziduri imense de piatra de un galbui-rosietic, pastrand mistere venite peste milenii si se considera ca aici se afla atat Golgota, dealul Rastignirii, cat si "mormantul nefolosit" din apropierea Golgotei, unde a fost asezat trupul mort, dupa cum scrie Evanghelia. Este chiar locul de unde crestinii cred ca a inviat Iisus. Momentul aparitiei Focului Sfant nu a fost filmat niciodata si probabil nici nu va fi vreodata, caci, asa cum spun mai marii Bisericii de la Ierusalim, minunile nu trebuie sa fie dovedite. Ele doar se fac vazute ori simtite.

Si asta aduce credinta fara de care nu poate exista nici o minune. Ca sa aflu exact cum se petrec lucurile in Sambata Mare a Invierii, l-am cautat pe parintele Ieronim Cretu, Arhimandritul Asezamintelor Romanesti de la Ierusalim, cel care a participat de multe ori la Minunea Focului. Voiam sa stiu ce se intampla inauntrul si in jurul Mormantului si ce ar putea insemna miracolul acesta pentru un privitor, pentru cineva pregatit pentru un fel de calatorie in timp, catre cea mai mare minune a lumii crestine.

De la el aflu mai intai ca biserica si administrarea Mormantului este impartita egal de cele sapte denominatiuni crestine: ortodoxa, romano-catolica, greaca, armeana, etiopiana, siriana si copta. Apoi ca, pentru a fi martor la ivirea Sfintei Lumini, ar trebui sa fii acolo cat mai devreme in noaptea dinaintea Invierii. Altfel devine o adevarata aventura sa ajungi in biserica dimineata.

Vinerea Tacerii
Se considera ca ritualul Aprinderii Focului Sfant in Sambata Invierii este cel mai vechi ritual crestin nemodificat din lume.

Mii de oameni vor sa ajunga la intrarea Mormantului, iar cei care nu pot patrunde raman in jurul bisericii. Multi stau acolo de cateva zile, rugandu-se si postind, caci vinerea aceasta e noaptea cea mai plina de jale a crestinilor. Cand treci de ziduri, intri brusc intr-o lume de tacere. Lumina de afara patrunde cu greu, intunericul e alungat numai de galbenul auriu al candelelor. In fata, chiar pe locul unde Iisus a fost rastignit, pe culmea vechii Golgote, se afla masa de stanca pe care a fost uns cu mir Trupul Sau dupa coborarea de pe cruce si apoi incaperea Mormantului, o scobitura in munte, unde nu incap mai mult de cinci oameni deodata.

Cu doua mii de ani in urma, exact in acest loc, parea ca speranta murise, iar credinta celor ce-l urmasera pe Iisus se stingea. Hristos, Mesia, rastignit, sfarsise pe cruce strigand "Eli, Eli, lama sabahtani?" (Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai parasit?) si era inchis in mormant. Aici, se spune ca ucenicii Lui s-au indoit cu totii ca Cel urmat era Cel adevarat. Poate insasi Sfanta Fecioara Maria nu mai stia daca cel zamislit din trupul ei era cu adevarat Fiul lui Dumnezeu.

Intrarea pecetluita
Autoritatile israelite verifica interiorul Mormantului pentru a garanta ca Focul Sfant nu apare prin vreo frauda.

Acum, in zilele noastre, pare ca toti oamenii retraiesc, prin vorbele vag cantate ale Prohodului, ritualul transmis de generatii. Ritualul de asteptare a Luminii care nu arde si al invierii credintei. Ceremonia incepe dincolo de miezul zilei, exact la ora unu a amiezii, cand orice voce amuteste intr-o liniste incarcata de tensiunea asteptarii. Preotii ridica epitaful de pe masa unde Iisus a fost uns cu mir si incep sa ocoleasca Biserica Mare a Invierii. Apoi, mormantul e controlat de autoritati ca sa nu existe inauntru vreo sursa ascunsa de foc.

Dupa verificare, usile sunt inchise si pecetluite cu sigilii de ceara rosie, ca un simbol al lespezii asezate la gura Mormantului, dupa coborarea trupului omenesc al lui Hristos in el. Ceara e pusa de cate un reprezentat al fiecarei biserici crestine si al administratiei Ierusalimului. Acum toata lumea canta "Kyrie Eleison" (Doamne Miluieste), iar la ora 13:45 fix, o procesiune a marilor arhierei ai crestinatatii, avandu-l in frunte pe Patriarhul Ierusalimului, Teophilos, inconjoara Mormantul de trei ori, simbol al Sfintei Treimi. Patriarhul este fara vesmintele sale liturgice, avand doar un stihar alb in semn de curatenie sufleteasca si de umilinta in fata puterii dumnezeiesti careia ii va fi martor.

Singur cu Iisus
Inaintea aparitiei Focului Sfant, nici o lumina nu mai exista in Biserica Mare a Invierii.

Toate candelele au fost stinse noaptea trecuta si acum se stinge orice lumina artificiala, astfel incat Biserica Mormantului Sfant este invaluita cu totul in intuneric. E inceputul miracolului Invierii. De pe usile grele se scot uriasele sigilii de ceara si, pentru intaia data de la inceperea Deniilor din Saptamana Patimilor, cineva poate patrunde in intunericul deplin dinauntru.

Patriarhul Ierusalimului inalta doua faclii, fiecare avand cate 33 de lumanari, exact varsta lui Hristos, si intra in Sfantul Mormant, iar in urma lui marile usi se inchid din nou. De aici inainte nimeni nu stie ce se petrece in tacerea intunecata. Acolo sunt doua sali micute, una in care se afla o bucata din piatra ce acoperea gura mormantului si una unde se gaseste Mormantul propriu-zis. Un dreptunghi de stanca goala si rece. Atat. Deasupra pietrei, candelele invelite in argint si aur sunt stinse, fara geana de lumina.
 

Lumina Albastra
Vreme de cateva minute dupa ce apare, lumina nu poate rani, caci nu este calda.

Din cele povestite de Patriarh de-a lungul vremii, se cunoaste, dar fara a putea fi inteles, felul cum se iveste Lumina ce nu arde. Patriarhul cade in genunchi cu fruntea pe lespedea unde a zacut trupul infasurat in giulgiu al lui Hristos si rosteste in limba greaca anumite rugaciuni ce i-au fost transmise de-a lungul secolelor.

Odata cu ultimele vorbe ale rugii, incepe asteptarea. Uneori dureaza cateva minute, dar in mod obisnuit, minunea se intampla dupa ultimele cuvinte. Din mijlocul pietrei se revarsa o lumina nedefinita, de cele mai multe ori albastruie , ce rasare din lespedea de stanca precum o ceata ce se ridica peste un lac. O lumina ce nu poate fi descrisa in cuvinte.

Piatra pare a fi acoperita de un nor, dar este lumina. O lumina ce are alta consistenta, e total diferita de lumina focului si, daca te apropii, nu iti arde pielea. Focul iscat de nicaieri nu face rau. El poate fi atins, luat in palma fara pericol, caci vreme de cateva minute nu are puterea sa arda. La un moment dat, Lumina se inalta si inchipuie o coloana, unde focul este de natura diferita, iar Patriarhul Teophilos poate aprinde de la ea lumanarile sfintite.

Miracolul s-a infaptuit. Patriarhul se intoarce si iese dintre peretii de stanca cu cele doua manunchiuri de lumanari arzand si in clipa in care paseste afara, cele 33 de candele din argint, ce stau deasupra Mormantului, se-aprind singure, vestind lumii ca Fiul lui Dumnezeu s-a ridicat din morti…


Hristos Anesti!

Lumina se intinde ca un val peste oameni, care raspund in cor "Alitos Anesti!".

Patriarhul Teophilos paseste intre marile usi ale Mormantului, tine sus, deasupra capului, lumanarile aprinse de puterea nevazuta, da Focul Sfant intai dragomanului armenilor, apoi Patriarhului Bisericii Copte si rosteste cu glas tunator: "Hristos Anesti! Hristos a Inviat! Veniti de luati Lumina!". Si i se raspunde: "Alitos Anesti! Adevarat a Inviat!".

Mii de voci se ridica peste tacerea smerita dinainte. Lumea raspunde in cor: "Adevarat a Inviat", iar din inalt porneste zguduitor sunetul clopotelor si vocea Patriarhului: "Hristos a inviat din morti, cu moartea pre moarte calcand!".


Sejururi la Ierusalim

Calatoriile la Ierusalim si la Sfantul Mormant se pot face in grup sau individual, fie direct prin intermediul Asezamintelor Romanesti de la Ierusalim si Ierihon, fie prin intermediul unei agentii de turism.

Costul unui sejur in Locurile Sfinte incepe de la 600 euro, in functie de cazare, incluzand transportul cu avionul, demipensiune si asistenta turistica. Informatii si detalii suplimentare puteti obtine de la Agentia Butterfly Tourism, tel. 021. 223.78.03. sau de la Biroul de Pelerinaje al Patriarhiei Romane, tel.: 336.99.21.

Adrian Ciltan; foto: Asezamintele Romanesti de la Ierusalim si Ierihon, Mihaela Doina Radulescu
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Libertatea
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Vacanta