EXCLUSIV AVANTAJE Nicolas Dănilă, creatorul primului parfum din lume fără alergeni

Nicolas Dănilă, creatorul primului parfum din lume fără alergeni

Hisop, patchouli, bergamotă, santal, vetivert, iris, ylang-ylang, ambră, oud… nume cu rezonanțe ciudate, dincolo de care descoperi alchimia fascinantă a aromelor personalizate și povestea unică a românului care a creat primul parfum din lume fără alergeni.

Dacă ajungi să îl cunoști pe Nicolas Dănilă, parizian de prin 1969, omul a cărui inovație a revoluționat, cu câțiva ani în urmă, parfumeria high class, descoperi uimit că pare tare departe de ideea unui vizionar într-ale ştiinţei. Grizonant, parcă nițel sever şi cu privire de profesor exigent, nu are nici barbă lungă şi albă și nu îşi ţine privirile pierdute către adâncimi insondabile.

Cei mai buni parfumieri au la bază o pregătire în chimie

De fapt, descoperi după primele schimburi de cuvinte că lui Nicolas, inventatorul de parfumuri, i-ai putea spune, fără teamă de a greși, un alchimist modern, un visător cu picioarele pe pământ şi cu sufletul ca o pâine caldă. Surâde larg când îi zici asta și te aprobă: „De fapt, adevărații creatori de parfumuri sunt cam alchimiști. Alchimiștii moderni, dar la fel de alchimiști. Și nu este o coincidență faptul că cei mai buni dintre ei au la bază o pregătire în chimie și că, în prezent, școlile de formare în parfumerie, cum ar fi ESIPCA, de la Versailles, includ în programul lor această materie.

Când am ajuns la Paris, pentru a studia… chimia, am descoperit o mulțime de informații despre existența lui Nicolas Flamel, alchimistul care ar fi găsit piatra filozofală și ar fi devenit extrem de bogat, ori a lui Nicolas le Valois, și chiar mi-am spus, amuzant, nu?, că prenumele Nicolas este predestinat pentru alchimiști. Mi-a trebuit însă mult timp să înțeleg, pe atunci, că parfumeria ar putea fi unul dintre drumurile mele de viitor.'

Iubirea de parfumuri vs iubirea de cărți

Parfumurile l-au atras întotdeauna, povestește. Dar iubea enorm și lectura, cărțile. „Am început să construiesc o bibliotecă la vârsta de 13 ani. La 15 ani, biblioteca mea era aproape mai importantă decât cea comunală. Mi-a plăcut mirosul cărților amestecat cu iarba parfumată a câmpurilor de acasă (pe acolo i se zice păranjină), pusă la uscat între foile lor.

Poate că trebuie să cred că dorința mea de a simți o aromă unică, un miros perfect a fost mai puternică decât iubirea mea de cărți. Cu toate acestea, în acel moment nu am vrut să fiu un parfumer, ci un scriitor. Mai mult, după bacalaureatul la Secția reală, am vrut să urmez cursurile unei facultăți de litere, dar cu 10 la matematică, tata mi-a recomandat o școală de inginerie și am intrat la Politehnică în Timișoara, după care am ales chimia la Paris'.

Citește și 6 secrete prin care parfumul tău poate rezista mai mult timp

La sfârșitul studiilor de chimie la Facultatea de Științe din Paris, a urmat un master de Studii Avansate Structurale de Chimie, iar la doctorat a propus ca subiect de studiu ingrediente naturale aromate. „Coordonatorul lucrării mele a găsit însă că subiectul nu are perspectivă științifică și a trebuit să-l las elevilor mai puțin străluciți. Este probabil adevărat că studierea 2.2 difluoro 4.tertiobutil ciclohexanonei părea să reprezinte mai bine adevărata știință.

Și pentru Master am studiat separarea efectelor inductive și rezonanța prin RMN (rezonanță magnetică nucleară), încercând să descopăr o lege organică, așa ca legea elementelor chimice Mendeleev. A fost considerată mult mai bună decât steroizii parfumurilor.

Mai târziu, după formarea în economie și management, am aplicat pentru o poziție de designer de parfumuri la IFF (International Flavors & Fragrances), cea mai mare companie din SUA în domeniul parfumurilor creative – și a fost prima dată când am ales deliberat parfumurile –, dar mi-a fost oferită o poziție la New York, însă tânăra mea mireasă era pe atunci studentă la medicină în anul IV, așa că am ales-o pe ea.

Apoi, fiindcă aveam încă un master în Performanțe Economice și Financiare ale Organizațiilor, am fost ales pentru a face diagnosticul strategiei companiei de cosmetice LOréal, iar mai târziu, directorul general și președintele însuși mi-au cerut să finalizez un audit al unei mari firme de consultanță (Mc Kinsey) a cărei cercetare nu i-a satisfăcut și, în ciuda analizei mele foarte critice, diagnosticul meu a fost apreciat foarte favorabil.

O altă întâlnire ratată cu lumea parfumurilor, pentru că m-am întors la studiul strategiei și al inovației tehnologice'. Cu pregătirea sa serioasă în economie, matematică și chimia înaltă, Nicolas Dănilă a pornit să facă un studiu matriceal extins pe un deceniu, cu sute de variabile, un studiu global strategic și prospectiv al industriei de parfumuri.

Citeste si 5 femei celebre și parfumurile care le-au completat imaginea

Am vrut să știu care este viitorul parfumurilor și care sunt criteriile pentru succesul parfumurilor de lux, iar printre tendințele majore pe termen lung s-au numărat  trei: cererea puternică pentru ingrediente naturale, și nu sintetice, pentru a evita alergiile, apoi faptul că oamenii doresc să utilizeze produse sănătoase, fără riscuri pentru sănătatea lor, chiar dacă plătesc un pic mai mult, și aceea că probabil alergenii vor trebui trecuți pe parfumuri.

Nimeni nu a crezut atunci, dar remarcabil a fost faptul că 99% din previziunile mele s-au adeverit câțiva ani mai târziu: în 2005 a fost publicată o lege care obligă să se afișeze toți alergenii conținuți în parfumuri dacă concentrația lor depășește 10 ppm (10 părți per milion), iar din septembrie 2015, o parte dintre alergeni a fost interzisă'.

Nicolas Dănilă, creatorul primului parfum din lume fără alergeni, a demonstrat că imposibilul e posibil

Studiul său a atras atenția. L-au cerut marile branduri de parfumuri franceze: Guerlain, Dior, Givenchy, Kenzo sau ale grupului de creatori IFF, dar ideea unui parfum fără alergeni li s-a părut imposibilă. Nicolas însă și-a spus că, la urma-urmei, un român, unul obișnuit, dintr-o ţară pe care mulţi n-ar da un ban, ar putea demonstra că imposibilul e posibil.

Nu mi-am putut imagina niciodată „desenul' chimic al unor note parfumate, așa cum le înțelegi din povestea lui Nicolas. O grafică abstractă complicată, asemenea unei mandale ezoterice condusă parcă spre suprarealism.

Aldehide, cetone, esteri prelungiți spre covalențe, legături duble și triple, cetone alăturate de valenţe libere, aldehide, esențe, elixiruri și Dumnezeu mai știe ce ecuații magice, combinate, permutate alipite sau libere într-o alchimie a parfumului pictat de formule chimice. Dintre acestea, Nicolas a separat după o tehnologie unică, extrem de complicată și pe care a și brevetat-o, fiecare moleculă de alergen din ingredientele naturale și a eliminat-o.

Muncă sisifică, dacă te gândești că doar o singură esență parfumată conține câteva sute de molecule și că parfumul de lux pe care îl inventase conținea mult peste 60 de procente de arome absolut naturale, față de unul obișnuit, unde ingredientele naturale nu trec de 2%.

După inventarea tehnologiei, Nicolas a învățat totul despre lumea uluitoare a aromelor și combinarea lor în parfumuri de artă: uleiuri eterice, distilate la cald, esențe de flori, de plante, note ciudate, necunoscute, venite din văile Asiei ori din junglele Polineziei, arome exotice animale mult mai scumpe ca aurul, macerate grele cu iz mineral, parfumuri cu note ușoare sau aproape imperceptibile, florale, „verzi' ori citrate, ce se simt cel mai bine dimineața, arome fructate, sexy, sofisticate, parfumuri grele, orientale, dar și unicate artizanale cu mirosuri personalizate, create în serii minuscule.

Parfumul care a zguduit parfumeria mondială

Reușita a fost însă spectaculoasă și Nicolas a zguduit parfumeria mondială lansând primul parfum de lux fără alergeni: „Les Jardins dAladin'. Parfumul este o excepție completă de la aproape toate regulile.

Este elaborat în șapte variante, fiecare dintre ele unică, este un parfum alternativ unde notele parfumate, de bază, medii și de vârf, se combină după alte imperative decât cele clasice, capătă relief diferit pe pielea fiecăruia și se modifică în funcție de starea sufletească a purtătorului. Explicând alternanțele de arome ale parfumului său unic, Nicolas spune că parfumul bun este cel care depășește ceea ce ți-ai imaginat și care poate crea o emoție.

Citește și Regulile de aur atunci când dăruieşti un parfum

Iar el a căutat emoții și le-a transpus în molecule aromate capabile să adune la un loc toată splendoarea unei clipe, a căutat notele simple, neîncărcate, vibrante, care să poarte cu ele povestea unui moment trăit. Şapte locuri ale lumii, șapte culori ale civilizațiilor, şapte poveşti de viaţă, șapte arome unice parfumate, închise într-un număr fix de doar 7.000 de flacoane de cristal sculptate de marele creator Piere Dinand.

Acestea sunt Grădinile lui Aladin. „Am căutat inspirație în natură și tradiție pentru că am vrut să folosesc ingrediente naturale și nobile și să lucrez în stil vechi (formulare, alcool, macerare, filtrare etc.) și cu cei mai buni meșteri din lume, cei din Grasse. Am căutat apoi în știință și tehnologie, fiindcă am vrut să folosesc chimia pentru a elimina alergenii și matematica (seturile fuzzy pe care mi-am făcut doctoratul) pentru a limita numărul de formulări posibile și, prin urmare, numărul de teste.

Căci, într-adevăr, cu doar 10 ingrediente, se pot face milioane de combinații, dar din cauza matematicii pot fi limitate la câteva zeci, ceea ce din punct de vedere economic este mult mai viabil, desigur. Cea mai mare greșeală este să alegi un parfum doar pentru că este la modă și toată lumea vorbește despre el. Trebuie să iei în considerare personalitatea în alegerea parfumului.

El nu se pulverizează în palme, ci în locuri în care simți că bate inima. Și trebuie să îl încerci pentru o anumită perioadă, înainte de a-l alege. Notele de vârf încep foarte repede și dispar, notele de mijloc se mențin puțin mai mult, dar aroma este definită de notele de jos. Parfumurile moderne, cu multe ingrediente sintetice, durează câteva ore. Aromele de lux, reale, durează cel puțin o zi. Parfumurile mele durează mai mult de două zile'.

Sticla parfumului fără alergeni este și ea inovatoare

Pentru că avea nevoie de un ambalaj deosebit pentru a evidenția calitatea parfumului său, Nicolas a decis să apleze la designerul Pierre Dinand, considerat tatăl sticlei de parfum moderne, cel care a creat sticla Opium pentru Yves Saint Laurent, Eternity pentru Calvin Klein, Amarige pentru Givenchy sau Calandre pentru Paco Rabanne, pentru a numi doar câteva dintre peste 500 de sticle create de această legendă vie.

I-am trimis un e-mail pentru a-i cere să lucreze o sticlă pentru mine. «Cine ești tu?», mi-a răspuns. Într-adevăr, dacă sunt cunoscut în strategie, deoarece cărțile mele sunt în cele mai mari biblioteci din lume, pentru el acest domeniu este complet străin. La cererea lui, i-am trimis CV-ul meu de 13 pagini. Mi-a răspuns: «Sunteți șapte oameni care au realizat toate acestea sau sunteți singur? Ceea ce este puțin probabil»'.

A reușit să-l convingă pe marele creator, al cărui vis fusese să fie sculptor și nu designer, spunându-i că nu își dorește o sticlă pentru parfumul său, ci o sculptură. „Am spus că aș dori o sticlă dreptunghiulară, cum erau cele ale apotecarilor altor timpuri, pe care să sculpteze ingredientele naturale pe care le voi pune în parfumurile mele și unde să pun numele parfumului pe lateralul sticlei, și nu pe față, ca toate celelalte sticle, inovație ce a fost copiată apoi de multe mărci importante sau branduri de nișă.

Citește și Ce parfum ti se potriveste in functie de zodie

Am vrut să gravăm pe o parte marca «Danila Parfums Paris», iar pe cealaltă, «Les Jardins dAladin», pentru ca în partea de sus să fie ambele nume, fiindcă Aladin este anagrama lui Dănilă. Foarte mândru de această sticlă, Pierre Dinand a acceptat, la cererea mea, să o semneze, ceea ce nu a făcut niciodată pentru celelalte sticle. Pentru a amplifica unicitatea fiecărei sticle, acestea sunt de asemenea numerotate și limitate la 7.000 de exemplare în întreaga lume'.

Creația unui parfum este Istoria lui Nicolas și a primului parfum fără alergeni și vorbește despre creație. Despre parfumerie ca o specialitate stranie, singuratică și laborioasă, ca un drum într-o călătorie a simțurilor. Un loc unde simți uneori că trebuie încă ceva, o notă, o nuanță, mai mult sau mai puțin, și arta constă în a afla ce anume. Și inspirație, și intuiție, și știință a aromelor, ascunse undeva la granița dintre real și ireal, dintre concretul chimiei și impalpabilul sentimentelor.

Parfumuri cu mirosul fericirii și al României

Acum, Nicolas lucrează la un alt parfum, în care vrea să închidă, spune el, mirosul fericirii. „Mirosul visurilor mele, mai ales al celor pe care nu le-am realizat încă. Parfumul dragostei mele de acum. Și cel al celor cinci copii ai mei. Și cel de syringat, floarea îngerului, cum i se zice în Ardeal, și de ierburi aromate. Și lista este încă lungă…

Mi-ar plăcea să creez un parfum de România, pe care poate îl voi numi My România, mă gândesc adesea la asta. Trebuie să conțină sufletul țării și cred că trebuie să fii plecat, să fi fost nostalgic pentru patria ta pentru a putea să îl creezi. Marea dificultate nu este aceea de a găsi ingredientele potrivite, deși este una reală, ci mai ales să îți imaginezi componentele, acordurile de buchete care reprezintă cu credință țara, iar majoritatea locuitorilor, poporul, să se recunoască în el. O provocare frumoasă și mare'.

Autor: Adrian Cîlțan

Foto: arhiva personală a lui Nicolas Dănilă

 

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Povestile voastre