Creatorii de imagine

Creatorii de imagine

Intr-o lume grabita-grabita, care n-are timp sa asculte si arareori sa vada, cu adevarat, a aparut un job nou si provocator: creatorul de imagine. De profesionalismul lui depinde destinul unei companii, succesul unui partid sau cariera unui om de afaceri.



Ambasadorul companiei

Dupa mai multe joburi in executive marketing – manangement, intai la o firma de resurse umane, apoi la una de advertising, la un lant hotelier, urmata de cea de director de dezvoltare la Rompetrol, Simona Gherasim lucreaza astazi in ceea ce numim corporate PR, ca director de relatii externe la o companie farmaceutica internationala (MSD).



Responsabilitatile postului tin de relatiile si buna comunicare a companiei cu institutiile si organizatiile din domeniul sanatatii (ministere, case de asigurari, asociatii ale producatorilor si importatorilor de medicamente, Colegiul medicilor, asociatii ale pacientilor), cu reprezentante diplomatice si, bineinteles, cu mass media.



Mai simplu, sunt ambasadorul companiei, cea care transmite toate mesajele acesteia catre diverse grupuri tinta, urmarind in acelasi timp sa primim raspunsuri pozitive fata de orice initiativa a companiei noastre”, explica ea. “Industria farmaceutica este complexa, dar si foarte stricta in acelasi timp.



Fiind vorba de sanatate, comunicarea se supune unor reglementari foarte riguroase. Actiunile departamentului nostru (relatii externe si comunicare) au ca rezultat modul in care compania este perceputa de toate aceste organizatii si el trebuie sa fie conform cu valorile interne si cu strategia companiei.



Imaginea unui produs sau a unei companii se construieste in timp, cu multa daruire si munca sustinuta“, adauga Simona, enumerand calitatile unui om de PR: “Abilitatea de a comunica si de a asculta, de a relationa, rabdarea, intelegerea, consecventa… Interactionand cu atatia oameni, abilitatile de comunicare sunt foarte importante.



Si nici sarmul personal nu e de neglijat. Domeniul comunicarii mi s-a parut intotdeauna o provocare, pentru ca imbina cunostinte temeinice cu diplomatia, creativitatea si rapiditatea de a gasi solutii.” Sunt multe detalii atractive legate de aceasta meserie, dar printre cele mai importante sunt placerea cu care vine la birou, provocarile zilnice pe care le rezolva “alaturi de o echipa adevarata, intr-un mediu permanent stimulativ.”



Secretul succesului in aceasta profesie? “Mai intai sa-ti constientizezi punctele forte si sa le dezvolti. Apoi sa te informezi permanent si sa incerci sa identifici acele domenii in care vrei sa activezi. Corelarea dintre calitatile sau punctele forte ale unei persoane si placerea de a face un anumit lucru este, dupa parerea mea, combinatia castigatoare care duce la performanta in orice domeniu, nu doar in cel al Relatiilor Publice.”



Simona Gherasim este absolventa a doua facultati: Finante-Banci (ASE Bucuresti) si Drept (Universitatea Ovidius, Constanta). Are un MBA la Bled School of Management (Slovenia) si numeroase traininguri si work-shopuri in comunicare, marketing, management, discurs public.



Creatorii de imagine



PR-ul pentru o persoana e bonus

Pe langa comunicarea de corporate si marketing – PR, campanii de brand, promotii etc., job-ul meu cuprindea si responsabilitatea aparitiilor publice sau in media ale reprezentantilor companiei: directorul general, de marketing sau brand managerul. Eu le scriam discursul, apoi aveam o repetitie programata cu o saptamana sau cateva zile inainte, in care discutam cu fiecare despre mesajele concrete pe care urmau sa le transmita. Ca departament de comunicare, voiam sa-mi promovez oamenii.”



De unde stia Adriana cum sa faca toate acestea? “De la colegii mei din alte tari si din cartile de protocol diplomatic francez sau anglo-saxon“, la care a avut acces in timpul studiilor de master. Secretul succesului ei? “Disciplina. Sa nu te pierzi cu firea si sa reusesti sa comunici bine cu toata lumea, cu toate departamentele. E foarte important sa stii sa comunici cu oamenii de la orice nivel, sa vorbesti la fel de echilibrat si integru cu portarul sau cu presedintele tarii. Pentru mine acest lucru a fost un punct cheie.”


O intreb care dintre imagini se construieste mai greu si primesc un raspuns categoric: cea a unei persoane publice. “O corporatie are foarte bine definite strategia, directia, are o istorie in spate, are oameni care au facut inaintea ta acest job. In plus, ai colegi in alte 200 de tari, pe care poti sa-i intrebi despre asta la orice ora din zi si noapte (data fiind diferenta de fus orar). In cazul unei persoane, e mult mai dificil. Pentru ca omul are aspiratii proprii, dorinte proprii, pareri peste care eu nu pot sa trec. Trebuie sa fiu mult mai atenta si mai diplomata.


Daca e vorba sa te ocupi de cineva – un om de afaceri – e foarte important sa-ti adaptezi stilul ca om de PR in functie de personalitatea acestuia. Am lucrat cu oameni care debordau de energie si carora nu trebuia sa le spun decat trei lucruri: cum arati, ce mesaj ai, cum il transmiti. Dar erau si unii mai timizi, cu care m-am inteles la fel de bine.” Dintre comunicare si marketing, ii place mai mult comunicarea.



Dar la Class Mob le poate combina pe amandoua, fapt care a avut o mare importanta in alegerea ei. “Faptul ca fac cumva si PR pentru o persoana, e un bonus. Adica o placere”, spune Adriana referindu-se la imaginea Cameliei Sucu, directorul general al Class Mob.


Persoana si compania sau brandul trebuie sa comunice aceleasi valori, iar in cazul Cameliei, lucrul acesta e foarte simplu.” Celor care vor sa ii urmeze exemplul in cariera, Adriana le recomanda sa fie ambitiosi, sa aiba o mare incredere in ei si putere de munca. “Daca nu perseverezi in ceea ce vrei sa faci si ce iti place, nu reusesti. Trebuie sa fii acolo unde iti bate inima. Si acolo unde te simti ca pestele in apa si unde ai luminite in ochi. Poate ca de-asta am venit la Class, sa-mi reapara lumina din ochi! – rade ea – cineva mi-a spus ca palise…” Acum stralucirea i-a revenit.



Adriana Tabac este absolventa a Facultatii de Litere la Universitatea Chisinau si are un master in comunicare la Bucuresti (SNSPA). Are 37 de ani si o fetita de trei ani si jumatate, pe care o considera (“fara gluma!”, rade ea) cea mai mare realizare…


Adriana Tabac se ocupa de imagine din 1995, cand s-a angajat la o firma de PR (Image Promotion) si pana astazi, cand e marketing si PR manager la Class Mob. Intre timp, a lucrat zece ani la Coca-Cola, ca external affairs specialist, PR manager si brand manager.



Are un CV impresionant si o experienta pe masura, insotita de traininguri si premii in comunicare si marketing. A contribuit la lansarea unor marci de renume, a condus campanii de promovare a unor brand-uri si produse, multiple programe de PR, a fost omul cheie in relatia companiei cu presa.



Dar nu despre imaginea unei companii sau produs vreau sa vorbesc cu ea, ci despre lucrul la imaginea oamenilor…

Creatorii de imagine



Politicienii sunt greu de convins

Adriana Saftoiu, fostul purtator de cuvant al presedintiei, este absolventa a Facultatii de Litere a Universitatii din Bucuresti. A urmat cursuri de jurnalism politic la Sofia si postuniversitare de Relatii Publice la Boston (SUA). Are 41 de ani si este consultant politic, cu accent pe strategii de comunicare (are o firma, Capital Promotion, impreuna cu sotul ei).



Tine un curs despre comunicarea cu presa pentru masteranzii de la Facultatea de Jurnalism din Bucuresti. Dupa absolvirea facultatii, Adriana Saftoiu a lucrat ca ziarista la Rompres si Mediafax. Apoi a fost secretar de stat, purtator de cuvant al Guvernului, director de cabinet al ministrului transporturilor, consilier Remitrom 2000 si director al Biroului de Presa al PD.



In decembrie 2004 a fost numita consilier prezidential, purtator de cuvant al Presedintelui Romaniei, sef al Departamentului de Comunicare Publica, functie din care a demisionat pe 28 martie 2007.
Cand esti consilier prezidential, esti tu insati o persoana publica. Ca sa ajungi aici, mai intai ar fi indicat sa fii un foarte bun ziarist. Unul incomod, daca se poate: “Eram jurnalist acreditat pe langa Guvern si considerat in acel moment unul dintre jurnalistii “incomozi” “, povesteste Adriana. Propunerea de a se alatura guvernului Radu Vasile a venit de la seful echipei de consilieri, Costin Borc: “E usor sa critici. Vino sa vezi daca poti schimba ceva din ce spui ca nu merge bine.”



A fost si un argument care a convins-o sa accepte provocarea, dar nu singurul: “Probabil ca daca nu ar fi existat si o curiozitate de a vedea cum se iau deciziile, nu as fi raspuns provocarii.” Asa a descoperit pasiunea de a “crea imagine” si a incercat sa fie un consilier pozitiv, care sa puna in evidenta partile bune ale celui pentru care a lucrat.



Faptul ca provenea din presa i-a fost de mare ajutor, nu si suficient. “Un ziarist bun nu e neaparat si un purtator de cuvant bun. In presa, greselile institutiilor sunt sanctionate public. In PR, greselile trebuie sanctionate in analize interne, iar public, sa incerci sa pui accentele pe partile pozitive. Trebuie sa ai abilitati de comunicare, ca sa nu pari demagog si plictisitor. E nevoie de tact, profesionalism si inteligenta. Nu e deloc usor. Politicienii sunt greu de convins ca nu le stiu pe toate.



Si mai greu de convins sa renunte la prejudecati si convingeri in ceea ce priveste presa. Cel mai frustrant insa e atunci cand prevezi un esec, dar nu s-a tinut cont de analiza ta, de opinia ta. Iar cand analizele dupa esec se concentreaza pe cautarea tapilor ispasitori in afara propriei ograde, nu e foarte incurajator.”



Calitatile unui director de imagine politica? “Sa aiba cultura generala. Sa stapaneasca bine limba romana, sa-si respecte colaboratorii, inclusiv presa, sa fie disponibil comunicarii, sa aiba umor, inteligenta, sa nu cada in patima adularii persoanei pentru care lucreaza, sa aiba simt critic, dar sa stie sa ofere si zaharelul cand e cazul, sa nu se minta si sa nu minta, sa aiba cunostinte politice si sa respecte regulile deontologiei profesionale.



E foarte important sa fii perseverent si consecvent in obiectivele pe care ti le stabilesti. Nu poti fi un consilier de imagine bun daca nu esti lasat sa-ti faci meseria.”
Ea crede ca ar trebui ca meseria de consilier de imagine sa nu mai fie perceputa drept “una de dresori de cai verzi pe pereti”, iar un purtator de cuvant sa nu mai fie considerat doar “un simplu transmitator de comunicate si faxuri”.



Cat priveste strategia in alegeri, e impotriva perceptiei ca “nu poti castiga o batalie electorala decat prin campanii negative si mizand pe slabiciunile adversarului. E nevoie de mesaje pozitive si lideri pozitivi in Romania.”





Creatorii de imagine






In aprilie 2007, sub semnatura Adrianei Saftoiu a aparut la Editura Trei “Vocile Puterii“, o carte de interviuri cu cei 16 fosti purtatori de cuvant ai puterii din Romania ultimilor 17 ani: “S-au scris carti despre relatia cu presa, despre relatiile publice, despre cum si ce trebuie sa faca un purtator de cuvant, cum trebuie sa functioneze un departament de specialitate.



Se gasesc manuale care ofera in detaliu sfaturi pentru o persoana care se gandeste sa inceapa o cariera in domeniu. Dupa cum se stie insa, practica este cea care ne omoara…” (Adriana Saftoiu)





In afaceri

Majoritatea companiilor din Romania au un departament care se ocupa de imaginea proprie sau apeleaza la o agentie de PR pentru asta. Un studiu realizat la inceputul anului de Clubul Companiilor de Relatii Publice cu Daedalus Consulting anunta ca interesul companiilor romanesti pentru domeniul Relatiilor Publice a crescut foarte mult.



Dintre cele 200 de companii si institutii care au luat parte la studiu, 92,4% au declarat ca folosesc tehnicile de PR fie in mixul de marketing, pentru promovarea marcilor si in comunicarea corporativa, fie singular, doar intr-una din cele doua directii. Agentiile de PR s-au inmultit, la fel si numarul de angajati in slujba unei imagini, iar pe margine au crescut randurile celor care vor sa intre in acest domeniu, visand la un job creativ, variat, decent remunerat si provocator.


In politica

Moda consilierilor de campanie a ajuns si in Romania. Ce-i drept, inca din 1996, cand unul dintre partide a apelat la specialistii americani care l-au ajutat pe Eltin sa ajunga presedinte. Dar creatorii de imagine nu sunt necesari doar in timpul alegerilor. Ei sunt indispensabili comunicarii cu lumea si fiecare partid sau institutie publica are un birou de PR sau Relatii cu presa.



Orice facultate e buna

In principiu, cei care doresc sa lucreze la imaginea unei companii ar trebui sa aiba studii universitare si/sau postuniversitare in comunicare (Universitatea din Bucuresti, SNSPA). Cei care vor sa lucreze la imaginea unui produs sau brand ar trebui sa stie marketing si sa urmeze o facultate economica (ASE). Cum insa cele doua domenii se intrepatrund ca activitati si sfere de influenta, si obiectele de studiu se pot interschimba si combina multidisciplinar.



Se poate ca diferenta dintre cunostintele obtinute la o facultate economica si una umanista sa creeze obstacole in combinarea celor doua abilitati. Dar oamenii de PR au gasit o modalitate de a le depasi rapid, cu ajutorul cursurilor “on the job”. Companiile multinationale practica un sistem eficient de traininguri, care asigura obtinerea competentelor dorite de fiecare post.



Creatorii de imagine mai pot fi absolventi de litere, management, administratie publica, limbi straine, scenografie, regie, arhitectura, jurnalism sau design vestimentar. De fapt, orice facultate e buna, mai ales atunci cand e insotita de cursuri postuniversitare specifice si mult entuziasm.


Text: Mihaela Doina Radulescu; Foto: Cornel Lazia, pentru revista ELLE

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera