Creatorii de imagine

Creatorii de imagine



Politicienii sunt greu de convins

Adriana Saftoiu, fostul purtator de cuvant al presedintiei, este absolventa a Facultatii de Litere a Universitatii din Bucuresti. A urmat cursuri de jurnalism politic la Sofia si postuniversitare de Relatii Publice la Boston (SUA). Are 41 de ani si este consultant politic, cu accent pe strategii de comunicare (are o firma, Capital Promotion, impreuna cu sotul ei).



Tine un curs despre comunicarea cu presa pentru masteranzii de la Facultatea de Jurnalism din Bucuresti. Dupa absolvirea facultatii, Adriana Saftoiu a lucrat ca ziarista la Rompres si Mediafax. Apoi a fost secretar de stat, purtator de cuvant al Guvernului, director de cabinet al ministrului transporturilor, consilier Remitrom 2000 si director al Biroului de Presa al PD.



In decembrie 2004 a fost numita consilier prezidential, purtator de cuvant al Presedintelui Romaniei, sef al Departamentului de Comunicare Publica, functie din care a demisionat pe 28 martie 2007.
Cand esti consilier prezidential, esti tu insati o persoana publica. Ca sa ajungi aici, mai intai ar fi indicat sa fii un foarte bun ziarist. Unul incomod, daca se poate: “Eram jurnalist acreditat pe langa Guvern si considerat in acel moment unul dintre jurnalistii “incomozi” “, povesteste Adriana. Propunerea de a se alatura guvernului Radu Vasile a venit de la seful echipei de consilieri, Costin Borc: “E usor sa critici. Vino sa vezi daca poti schimba ceva din ce spui ca nu merge bine.”



A fost si un argument care a convins-o sa accepte provocarea, dar nu singurul: “Probabil ca daca nu ar fi existat si o curiozitate de a vedea cum se iau deciziile, nu as fi raspuns provocarii.” Asa a descoperit pasiunea de a “crea imagine” si a incercat sa fie un consilier pozitiv, care sa puna in evidenta partile bune ale celui pentru care a lucrat.



Faptul ca provenea din presa i-a fost de mare ajutor, nu si suficient. “Un ziarist bun nu e neaparat si un purtator de cuvant bun. In presa, greselile institutiilor sunt sanctionate public. In PR, greselile trebuie sanctionate in analize interne, iar public, sa incerci sa pui accentele pe partile pozitive. Trebuie sa ai abilitati de comunicare, ca sa nu pari demagog si plictisitor. E nevoie de tact, profesionalism si inteligenta. Nu e deloc usor. Politicienii sunt greu de convins ca nu le stiu pe toate.



Si mai greu de convins sa renunte la prejudecati si convingeri in ceea ce priveste presa. Cel mai frustrant insa e atunci cand prevezi un esec, dar nu s-a tinut cont de analiza ta, de opinia ta. Iar cand analizele dupa esec se concentreaza pe cautarea tapilor ispasitori in afara propriei ograde, nu e foarte incurajator.”



Calitatile unui director de imagine politica? “Sa aiba cultura generala. Sa stapaneasca bine limba romana, sa-si respecte colaboratorii, inclusiv presa, sa fie disponibil comunicarii, sa aiba umor, inteligenta, sa nu cada in patima adularii persoanei pentru care lucreaza, sa aiba simt critic, dar sa stie sa ofere si zaharelul cand e cazul, sa nu se minta si sa nu minta, sa aiba cunostinte politice si sa respecte regulile deontologiei profesionale.



E foarte important sa fii perseverent si consecvent in obiectivele pe care ti le stabilesti. Nu poti fi un consilier de imagine bun daca nu esti lasat sa-ti faci meseria.”
Ea crede ca ar trebui ca meseria de consilier de imagine sa nu mai fie perceputa drept “una de dresori de cai verzi pe pereti”, iar un purtator de cuvant sa nu mai fie considerat doar “un simplu transmitator de comunicate si faxuri”.



Cat priveste strategia in alegeri, e impotriva perceptiei ca “nu poti castiga o batalie electorala decat prin campanii negative si mizand pe slabiciunile adversarului. E nevoie de mesaje pozitive si lideri pozitivi in Romania.”




Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera