Cât de important e un Plan de Educație Individualizat pentru un copil supradotat?

Plan de Educație Individualizat pentru un copil supradotat

Există foarte mulți copii supradotați în România, iar pentru ei, un plan de educație individualizat este necesar, totul pentru a îi ajuta să își consolideze cunoștiințele și să se dezvolte din punct de vedere intelectual. Monica Gheorghiu a explicat care este relevanța unui astfel de plan pentru elevii cu o inteligență peste medie.

Individual Education Plan – de ce este importanta educatia personalizata?

Ne dorim toti ca un copil supradotat „sa nu se piarda”. Si ramanem la stadiul de dorinta daca nu intelegem nevoile unei educatii personalizate lui. Stim ca in Romania nu se discuta decat teoretic de lucruri care sunt la ordinea zilei in tari avansate in educatie care tin cont de dezvoltarea personalizata a copiilor.

IEP-ul (Individual Education Plan) este un aspect central al educatiei personalizate. La Centrul Gifted Education, IEP – Individual Education Plan este focusul intregii echipe. Sub indrumarea unui Psiholog Educational, un Coach pe dezvoltarea copilului, si o intreaga echipa multidisciplinara care actioneaza in cadrul Forumurilor colegiale formata din Faciliatori in Invatare, Asistenti de Trainer si Traineri specializati, IEP-ul se contureaza individual si dinamic pe parcursul anului pentru fiecare copil.

Ce este “IEP”?

IEP sau Planul individualizat educational este planul dupa care ne ghidam pentru a observa progresele copilului pe parcursul anului academic in cadrul Centrul Gifted Education. El este conturat de la intrarea copilului in program, implementat cu ajutorul echipei si corelat cu interesele copilului (in anul II). Deoarece in primul an copiii inca nu sunt obisnuiti cu un alt tip de educatie (in care sunt incurajati sa dea feedback, sa intrebe, sa gandeasca alternativ), planul individualizat in primul an se focuseaza pe cresterea abilitatilor sociale si emotionale in vederea reducerii asincroniei in dezvoltare.

Ce include IEP?

Copiii gifted au nevoie de educatie diferentiata. Planul personalizat include evaluarea initiala a studentului, obiectivele setate in echipa (learning facilitators, traineri, psiholog scolar) si ele vizeaza dezvoltarea in primul rand sociala si emotionala corelata simultan cu cea cognitiva, deoarece copiii gifted manifesta in special aceste aspecte vulnerabilitati, nu neaparat in acumularea de cunostinte/informatii cognitive. Planul include exemple de activitati, jocuri prin care se ating aceste obiective, cat si recomandari pentru parinti in vederea diminuarii disonantei cognitive si emotionale (apare in momentul in care ceea ce simte in interiorul sau copilul sau ceea ce invata el la centru este diferit de ceea ce se promoveaza acasa, sau in mediul social).

Care este utilitatea IEP?

IEP-ul ajuta echipa de specialisti sa se ghideze in procesul de educatie diferentiata deoarece este individualizat in functie de abilitatile si vulnerabilitatile copilului. Are ca scop structurarea procesului de invatare a studentului si este sustinut de parinti, cu recomandari pentru contextul familial al copilului, noi lucrand doar in parteneriat cu parintii. Noi sustinem ca nici o scoala nu iti poate asigura satisfactia ta ca parinte si nici rata de succes a educatiei. Nici o scoala nu poate asigura plăcerea copilului tau de a invața sau de a se bucura de cine este el, sau succesul oricaror modele de educatie care mai departe sa asigure si continuitatea rezultatelor lui pe termen lung; toate acestea depind doar de implicarea parintilor intr-un parteneriat cu scoala. Vom dedica un subiect aparte subiectului parteneriatului cu scoala – un subiect tabu, care nici macar nu exista ca idee de colaborare sociala, in Romania.

Ce este foarte important de retinut:

1. Copilul lucreaza in echipa cu specialistii in a-si contura IEP-ul, fiind parte din proces si nu in afara procesului. Copilul este implicat pas cu pas prin sesiuni de feedback individual cu psihologul sa-si inteleaga contextul educational, sa isi asume participarea si sa isi contureze obiective personale si de de echipa, dintr-o motivatie intrinseca. In acest fel paseste in directia managementului propriei dezvoltari si invata mecanismele de decizie si de responsabilitate a obiectivelor personale – aspecte extrem de importante in dezvoltarea unui copil supradotat.
2. Parintii lucreaza alaturi de echipa si de psihologul educational pentru a intelege cum se realizeaza, pe baza informatiilor acumulate in timp, si comportamentelor observate real, si cum se poate fructifica IEP-ul si in relatiile de acasa si in mediul scolar extins.

Bianca Hriscu

Foto: 123rf.com

Citește și:

Motivul pentru care adulții învață mai greu decât copiii

Balul de absolvire, prilej de bucurie pentru elevi, cheltuială mare pentru părinți

Iertați-mă… mă pregătesc de serbare!!!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie