Zece reguli ale unui mic-dejun sănătos pentru copii

mic-dejun sănătos pentru copii

Statistic, stăm prost: doar unul din șapte copii de vârstă școlară ia zilnic un mic-dejun regulat și echilibrat. Ce poți face însă pentru a îmbunătăți situația?

Ține seama de „decalogul mesei de dimineață”, care, ne spun nutriționiștii, este masa ce îi asigură micuțului mai mult de o treime din energia și nutrienții pentru restul zilei.

Cercetătorii ne asigură că lipsa micului dejun dezechilibrează total aporturile energetice din organismul micului școlar, iar odată devenit un obicei alimentar, săritul peste masa de dimineață aduce cu sine riscul unei diversități de afecțiuni, de la obezitatea neendocrină la anemie și rahitism.

Copilul va mânca în plus între mese și va cere deseori supliment alimentar la prânz și la cină, toate aporturile calorice suplimentare nefăcând decât să îngreuneze tranzitul intestinal și absorbția de elemente nutritive.

În plus, un fapt constatat de medici și confirmat de educatori este că școlarii care nu iau masa de dimineață au randament școlar doar în primele două ore ale programului, în vreme ce elevii care iau micul dejun își păstrează întreaga capacitate de memorare și procesare a informațiilor vreme de mai mult de patru ore. Renunțarea la masa de dimineață îl predispune pe micul școlar la oboseală matinală, prin deficit energetic, căci majoritatea proceselor fiziologice care sunt mari consumatoare de energie ating nivelul maxim între orele 8.00 și 11.00.

De asemenea, lipsa aportului energetic adus de un mic-dejun complet și echilibrat poate provoca în timp:

  • greutate la concentrare;
  • amețeli;
  • tulburări de vedere;
  • variații de tensiune;
  • hipocalcemii;
  • boli digestive.

Cum arată un mic-dejun sănătos pentru copii

Nutriționiștii pediatri au alcătuit structura unui mic-dejun complet, care trebuie să cuprindă lapte cu cereale plus un fruct sau o legumă proaspătă, puține grăsimi (unt pe pâine prăjită, ulei de măsline sau câteva arahide) și o sursă de proteine (carne, ou, soia, brânză sau cașcaval)

Iată cele 10 principii alimentare simple, enunțate de medicii dieteticieni, ce te vor ajuta să compui un mic-dejun hrănitor, dar și apetisant, care îl va obișnui pe micul școlar să ia întotdeauna masa de dimineață

  • Nu exagera cu dulciurile. Zahărul se transformă rapid în energie și este folosit primul, iar copilului i se va face din nou foame în jurul orei 10.00;
  • Nu-i pune enorm în farfurie. Ideal ar fi ca micul dejun să conțină circa 20% din necesarul zilnic de hrană, iar prânzul și cina – câte 40% fiecare;
  • Oferă-i mai des cereale integrale. Fulgii de cereale integrale, ca și pâinea sau biscuiții din făină integrală oferă glucide, furnizorii de energie ai organismului;
  • Nu evita untul și mierea. Untul conține multă vitamina A, iar mierea este recunoscută  ca un adevărat aliment-medicament;
  • Oferă-i micul dejun la cel mult o oră după ce s-a trezit;
  • Proporția unui mic-dejun sănătos pentru copii: patru surse de fibre alimentare, o sursă de calciu și vitamine, o sursă de grăsimi plus suc natural de fructe sau apă;
  • Folosește doar alimente care îi plac. Mai cu seamă dacă nu prea vrea să mănânce de dimineață. Astfel, micul dejun nu va fi pentru cel mic o povară;
  • Include obligatoriu un produs lactat. Fie o cană de cacao cu lapte ori un borcănel de iaurt, fie brânză ori cașcaval, dacă preferă. Proteinele de calitate și vitaminele esențiale din lapte aduc cel mai important aport de calciu, elementul indispensabil formări oaselor și dinților;
  • Nu exagera cu lipidele și zaharurile. Este adevărat că hidrații de carbon, zaharurile și lipidele îi oferă carburantul pentru eforturile din restul zilei, dar micul dejun nu trebuie să conțină exclusiv alimente energizante;
  • Adaugă, fără excepție, o sursă suplimentară de lichid. Îl va hidrata pe micul școlar, mai ales dacă nu prea bea apă în timpul zilei și îl va ajuta să elimine toxinele din organism. Alege: ceai, suc de fructe, compot, apă minerală, însă nu băuturi carbonatate.

PONT Niciun mic-dejun fără cacao

Pentru un mic-dejun sănătos pentru copii, medicii pediatri recomandă un produs preparat cu cacao. Flavonoizii din cacao previn foarte multe boli, reduc riscul afecțiunilor tumorale, sporesc semnificativ randamentul intelectual și tonifică sistemul cardiovascular al copilului.

Oferă-i o cană de cacao fierbinte sau un amestec de cacao cu lapte adăugat în bolul cu cereale.

Autor: Adrian Cîlțan

Sursa foto: 123 rf

Loading...
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie