Școala în care nu există ”NU!” (partea a II-a)

Autor: Miruna Olteanu

Una dintre metodele miraculoase prin care Școala Step By Step își începe relația de încredere cu copiii este simpla alegere a enunțurilor pozitive. De pildă, regulile stabilesc mai degrabă ceea ce trebuie să se facă decât ceea ce nu trebuie să se facă.

Primele dezbateri: despre reguli

Regulile sunt anunţuri normative care stabilesc comportamentul fiecăruia. Ele stabilesc, mai degrabă, ceea ce trebuie să se facă decât ceea ce nu trebuie să se facă. Din acest motiv, la Școala Step By Step, ele sunt mereu formulate în enunţuri scurte, pozitive, uşor de înţeles de către copii. Procesul de stabilire a regulilor este unul viu, activ, care se iniţiază încă din primele zile şi continuă pe tot parcursul anului. ”Odată deschisă lista regulilor stabilite, ele sunt redactate pe un tabel care este afişat la loc vizibil, accesibil copiilor.

Este important şi necesar ca, ori de câte ori este nevoie, să se facă referire la regulile menţionate, să se discute şi să se dezbată”, a declarat și directorul Mihaela Stafiescu. ”Formularea regulilor clasei în mod pozitiv, evitând negația, l-a ajutat pe Ștefan să țină cont de ele și, implicit, să se adapteze grupului de învățare în care a intrat mai târziu, fără a simți presiuni și frustrări suplimentare” ne-a spus mama unuia din copiii clasei a III a Step by Step.

Centrele de activitate

scoala-step-by-step

În clasa Step by Step procesul de învăţare se desfăşoară simultan pentru disciplinele prevăzute în programă. Aceasta permite atât lucrul individual cât şi în grup sau în pereche. Modul în care sunt enunţate sarcinile din centru indică pe de o parte tipul de activitate iar pe de altă parte permite individualizarea învăţării.

Gradul de complexitate şi oferirea de sarcini diferenţiate sunt deasemenea menite să asigure tratarea diferenţiată în funcţie de nevoile şi interesul fiecărui copil în parte. Lucrul în centre de activitate permite cadrului didactic o mai atentă observare a copiilor şi oferă posibilitatea unei prime evaluări şi îndrumări în atingerea obiectivelor propuse.

Odată realizate sarcinile, se face rotirea centrelor astfel încât pe parcursul zilei copiii reuşesc să acopere toate obiectele de studiu prevăzute în programă şi care în sistemul tradiţional sunt recunoscute ca discipline. Cadrul didactic trebuie să explice raţiunea şi mecanismul alegerii centrelor de activitate astfel încât aceasta să se facă în mod conştient şi responsabil.

Evaluarea

scoala-step-by-step

În alternativa Step by Step, evaluarea este un proces continuu care are drept scop înregistrarea progreselor în dobândirea de competenţe şi atingerea obiectivelor. Aceasta înlătură ierarhizarea copiilor în funcţie de rezultate, practică dovedită în mod ştiinţific ca fiind nefastă pentru dezvoltarea copilului la această vârstă. Copilul se compară cu el însuşi, este încurajat şi apreciat, greşeala se corectează, nu se amendează.

Citește AICI prima parte a articolului

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Libertatea
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie