Reintoarcerea la serviciu ghid practic

Reintoarcerea la serviciu ghid practic

Vrei sa reincepi serviciul dupa o perioada mai lunga de intrerupere? E o provocare pentru orice femeie care vrea sa-si reia activitatea profesionala. O incercare pentru care trebuie sa te pregatesti serios ca sa-i faci fata.

Oricare ar fi motivul pentru care o perioada ai iesit de pe piata muncii (fie ai nascut si ti-ai ingrijit timp de doi ani sau mai mult copilul, fie ai fost bolnava sau plecata din tara, fie ai avut o afacere care n-a mers etc.), este usor sa spui ca vrei sa te intorci la serviciu, insa acest lucru este mai greu de pus in practica.

Ce este recomandabil sa scrii intr-un CV, care sunt modalitatile prin care iti poti permite sa te recalifici, ce faci in cazul in care nu ai bani de cursuri – iata cateva intrebari la care am incercat sa gasim solutii.

Nu stii de unde sa incepi sa cauti?

  • O data stabilita directia pe care vrei sa mergi, porneste la "vanatoarea de job-uri". Ai la dispozitie Internetul (incearca si site-ul Serviciului de Mediere Electronica a Muncii, sustinut de ministerul de resort – www.semm.ro), anunturile din ziare (fii atenta la anunturile de angajare de la mica publicitate), institutiile statului (centre de mediere a fortei de munca din judete, agentii judetene de ocupare a fortei de munca). Pentru mai multe informatii si recomandari privind dezvoltarea ta personala, incearca si www.ejobs.ro, www.bestjobs.ro, www.hr-romania.ro, www.coachinginstitute.ro.
  • Nu neglija familia, prietenii, cunostintele. In Occident, despre peste 70% dintre posturi se afla vorbind cu cineva. Asadar, apropiatii tai sa stie ca iti cauti serviciu si sa cunoasca ce poti sa faci. Gandeste-te care dintre relatiile tale ti-ar putea fi utile. Sau gandeste-te unde ti-ar placea sa lucrezi si trimite o scrisoare de intentie. Inainte insa, documenteaza-te despre compania in cauza. Demersul ti-ar putea fi incununat de succes daca abilitatile tale s-ar potrivi cu ce se cere acolo.
  • Daca ai experienta si vrei un salariu pe masura, poti apela si la agentiile de headhunting.

Vrei sa muncesti, dar nu stii ce ai dori sa faci
Ca sa afli ce post ti-ar placea si ce ai putea sa profesezi, apeleaza la un consilier de cariera. Fie pe bani, fie gratuit, pe Internet (daca vei cauta, vei gasi o serie de site-uri, cum este si www.1educat.ro, care ofera consiliere gratuita). Spune-i acestui specialist ce ai facut pana acum, ce ai vrea sa faci, ce calitati si defecte ai, si el iti va da un sfat profesionist. Foloseste si metoda angajarii de proba; daca-ti place si esti acceptata, ramai; daca ei te vor, insa tu consideri ca job-ul respectiv nu ti se potriveste, cauta altceva.

Nu ai nici timp, nici bani sa-ti schimbi profesia
Pauza pentru cresterea copiilor poate fi si un bun prilej de reorientare in cariera. Dar daca nu ai timp si bani sa te reprofilezi? La noi, efortul statului se orienteaza mai mult spre someri. Dar, potrivit Adinei Croitoru, purtator de cuvant al Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), "orice persoana poate beneficia de consiliere, are acces la cursuri gratuite, poate candida pentru un post scos la concurs. Si Ministerul Muncii are un Serviciu Electronic de Mediere a Muncii, o baza de date cu cereri si oferte de munca grupate pe meserii, regiuni si judete".

Cum se intocmeste scrisoarea de prezentare
Daca ai gasit jobul potrivit, trebuie sa trimiti angajatorului o scrisoare de prezentare cat mai bine scrisa.

  • Incepe prin a spune de ce te-ai adresat angajatorului respectiv, pentru ce pozitie candidezi, cum ai aflat despre acel post.
  • In al doilea paragraf, spune ce ai de oferit. Foloseste verbe de actiune (a planifica, a organiza, a proiecta etc.). Daca raspunzi unui anunt publicitar, asigura-te ca intrunesti toate solicitarile cerute. Daca se cauta o persoana care stie sa lucreze cu computerul sau care are experienta de birou, mentioneaza ca ai aceste abilitati; daca nu le indeplinesti, subliniaza cat de repede inveti si cat de dornica esti sa urmezi cursuri de specialitate.
  • In al treilea paragraf, explica de ce doresti sa lucrezi in acea companie, demonstrand ca stii cate ceva despre ea sau domeniul caruia ii apartine. Scrisoarea sa nu aiba mai mult de o pagina; e bine sa intocmesti cate una pentru fiecare post in parte, decat sa ai una gata facuta, pe care s-o trimiti de fiecare data cand apare un job potrivit asteptarilor tale.
  • Intotdeauna verifica daca ai scris corect, fara greseli de gramatica, ortografie sau punctuatie; acestea denota o persoana neglijenta si transmit un mesaj defavorabil tie.

Nu ai abilitati IT? La cursuri cu tine!
Trebuie sa stii ca, in lumea de azi, a lucra la calculator a devenit o cerinta aproape obligatorie, indiferent de locul de munca. Scrisul la calculator, corespondenta electronica, Internetul sunt instrumente ale omului modern, fara de care nu te mai poti descurca. De aceea, daca nu ai deprins inca aceasta abilitate, este timpul sa urmezi un curs de specialitate. Oferte de cursuri IT se gasesc usor, iar daca nu ai bani, cumpara o carte si invata singura ori incearca un curs prin corespondenta (inscriindu-te la www.academiaonline.ro, vei putea urma gratuit un curs de IT).

Numai tu crezi ca n-ai mai muncit de mult timp…
Daca ai iesit de pe piata muncii nu inseamna ca n-ai muncit deloc. Indiferent ce ai lucrat, ti-ai dezvoltat capacitati care vor fi utile pentru viitorul tau angajator. Daca te-ai ocupat de ingrijirea si educarea copiilor dupa orele lor de scoala sau daca ai organizat copiilor tai petreceri de sarbatorire a zilelor de nastere, mentioneaza in CV ca ai dobandit abilitati de organizare si management al timpului. Suna cam pompos? Dar stii ca nu e deloc usor ca, intr-o zi, copilul tau sa poata merge si la scoala, si la ora de engleza, si la cursul de balet pe care tocmai l-a inceput. Si totul, fara ca sa ramana nemancat ori sa uite caietul de meditatii sau costumul de balet. Fii organizata si imparte-ti judicios timpul pentru ca, seara, sa poti bifa tot ce aveai de facut. In limbaj de specialitate, asta se numeste organizare si management al timpului. Daca administrezi bugetul familiei, mentioneaza in CV ca ai dobandit experienta in managementul financiar. Un bun angajator va aprecia calitatile pe care le-ai dezvoltat cat timp ai stat acasa.

Ai vrea sa lucrezi part-time, dar te intrebi daca merita…
Numai tu stii cam cat ar trebui sa castigi ca sa-ti dai seama daca merita! Nu uita insa ca, lucrand cu jumatate de norma, poti sa economisesti banii pe care i-ai cheltui cu pranzul, cu garderoba de serviciu si cu ingrijirea copilului.

Inca inainte de a porni in cautarea unui serviciu cu jumatate de norma, este bine sa stii ca va trebui sa negociezi foarte clar termenii contractului, ca sa nu ai surprize in privinta orarului si a salariului pe care-l vei primi.

Ce faci cu copiii?
In strainatate, institutiile guvernamentale si cele private sunt mai interesate de problemele mamelor care muncesc si vin in ajutorul acestora. In Romania, cel mai adesea, mamica doritoare sa se intoarca la serviciu va trebui sa rezolve singura problema destul de complicata a copiilor.

In lipsa bunicilor, solutia ideala pentru ingrijirea odraslelor cat timp parintii sunt la serviciu este sa poti apela la o cresa sau la o gradinita de stat sau particulara (la stat te va costa mai putin, iar la particular, de la 100 euro in sus). Si pentru ca la gradinita riscul sa se imbolnaveasca (mai ales iarna) este destul de mare, iar tu nu poti lipsi de la serviciu ca sa-l ingrijesti la fiecare raceala, solutia ar fi sa-ti angajezi o bona – asta, daca iti permiti. De multe ori insa, cheltuielile cu bona pot fi mai mici decat cele cu gradinita. Totul e sa gasesti persoana potrivita!

Educatia primita de copil in primii ani de viata este esentiala
Mirela, 28 de ani: "Ma gandesc cu ingrijorare ca de luna viitoare trebuie sa merg la serviciu".

Mirela s-a casatorit la 24 de ani, iar la 26 l-a nascut pe Mihai. Avea un serviciu foarte bun, la o banca. A stat cu copilul si, dupa primul an, a primit de la serviciu semnale discrete ca ar fi de dorit sa se intoarca. Dar, stand acasa, a beneficiat de prevederile legii (indemnizatia de crestere si ingrijire a copilului pana la doi ani reprezinta 85% din venitul mediu brut pe ultimele sase luni inainte de nastere). Avand un salariu foarte bun, Mirela lua mai multi bani ingrijind copilul, pe care nu voia sa-l lase pe mainile altcuiva. Asa ca a mai taraganat lucrurile si a mai stat un an cu baiatul. Luna viitoare insa trebuie sa inceapa serviciul. Au discutat in familie si, pentru ca Mirela lucreaza zece ore pe zi, Mihai va sta cu una dintre bunici pana dupa-amiaza, cand va fi preluat de cealalta bunica. Insa Mirela s-a obisnuit foarte mult cu Mihai si a devenit oarecum dependenta de el: "Pe de o parte, imi fac griji pentru copil, ma tem sa nu sufere ca voi lipsi atat de mult de acasa; pe de alta, imi fac griji pentru mine, fiindca am cam pierdut ritmul si nu stiu daca ma voi putea readapta.

Cred ca mintea imi va fi mereu acasa si voi incinge telefonul ca sa aflu ce face Mihaita. Dar sper sa trec peste hopul primelor saptamani, pentru ca nu ne putem permite sa mai stau acasa si, oricum, ajutorul celor doua bunici este nepretuit".

Ioana, 34 de ani: "Vreau sa-mi schimb serviciul ca sa pot sa stau cat mai mult cu fetita mea".

Pana sa o nasca pe Ana-Maria, Ioana a lucrat in domeniul publicitatii – timp de peste zece ore de munca zilnic, stres, lucru sub presiune, termene peste termene, clienti, fite, contracte, proiecte etc. Meseria i-a ocupat toata viata pana in momentul in care si-a dat seama ca i-a sunat ceasul biologic sa devina mama…

Prima sarcina, primul copil, concediu de ingrijire a micutului pana la doi ani. Foarte posibil, nu va mai putea reveni sa lucreze la vechiul loc de munca.

Se va gasi intotdeauna un motiv bine intemeiat: fie postul se transfera cine stie unde, fie se restructureaza etc.

Ioana este constienta de acest lucru, asa cum e constienta si de faptul ca nu va mai dori sa o uite Dumnezeu la serviciu: "Probabil ca imi voi schimba locul de munca, fiindca vreau sa stau cat mai mult timp cu fetita mea. Educatia din primii ani de viata este esentiala pentru un copil si cred ca nu exista nici un fel de compensatii banesti pentru asta. In plus, nebunia serviciului intr-o agentie de publicitate nu cred ca mi se mai potriveste. De cate ori ma duc sa-mi iau indemnizatia de mamica si ii vizitez si pe fostii mei colegi, chiar daca stau putin, ma apuca ameteala, din cauza ritmului de acolo, si plec cu dureri de cap. Acasa am alt program, nimeni nu-mi da termene de predat lucrari, avem o viata linistita si fericita".

CV-ul de care ai nevoie pentru a obtine slujba pe care o doresti

 

Nume, adresa, cod postal
Telefon de acasa: Daca vei trece numarul de telefon de acasa, instiinteaza-ti familia. Asa, vor fi politicosi cu strainii care suna si vor prelua mesajele pentru tine.
Mobil: Daca treci numarul celularului tau, nu uita ca vei putea fi sunata in timp ce copilul plange sau atunci cand esti la cumparaturi; esti pregatita pentru asta?
Data nasterii: Poti sa scrii acest detaliu, dar nu este obligatoriu.

Caracterizare
Aceasta trebuie sa accentueze capacitatile tale si dorinta de a invata.
Nu te concentra asupra perioadei in care n-ai lucrat, ci evidentiaza experienta avuta, chiar daca este vorba numai de munca voluntara.
Un CV n-ar trebui scris la persoana I, ci la persoana a III-a, ca si cand ar fi vorba de altcineva. Incearca sa-ti ?croiesti? CV-ul pentru slujba pe care o soliciti – fiecare CV trebuie sa fie individualizat, nu sa para ca si cand ar fi fost trimis mai multor companii.
Exemplu
O persoana preocupata, demna de incredere, organizata, care doreste sa munceasca mult, cu experienta dobandita in lucrul cu copiii la clasa. Stie sa comunice si sa-i asculte pe cei din jurul sau. Este decisa sa urmeze orice pregatire necesara pentru dobandirea mai multor cunostinte.
Calitati
Aceasta parte a CV-ului trebuie sa includa lista calitatilor care te recomanda pentru slujba solicitata (nu include insa informatii despre experienta profesionala, pentru ca va exista o sectiune speciala). Prezinta calitatile pe puncte si asigura-te ca sunt relevante pentru postul in discutie. De exemplu, daca soliciti un post de executive public relations intr-o companie, atunci vei specifica faptul ca ai putea sa te ocupi de relatiile cu clientii firmei. Apoi, lista cu calitatile tale personale va trebui sa arate conform modelului din coloana din dreapta…
Exemplu
– Capabila a se adapta oricaror circumstante.
– Abilitati in stabilirea intalnirilor: poate redacta procese-verbale, poate pregati o agenda de convorbiri, poate prezida intalniri ale comitetului de conducere.
– Capabila sa pastreze confidentialitatea telefoanelor.
– Capabila sa fie discreta in lucrul cu probleme confidentiale.
– Are abilitati bune pentru serviciul Clienti.
– Ramane calma in situatii de criza.
Abilitati
Sectiunea va cuprinde lista abilitatilor tale – atat cele practice, precum abilitatea de a lucra cu calculatorul, cat si experienta personala dobandita, relevanta pentru acest job.
Exemplu
– Abilitati organizatorice si de normare a timpului foarte bine dezvoltate
– Absolventa a unui curs de utilizare a computerelor (de exemplu, ECDL – European Computer Driving Licence)
– Capabila sa clasifice sarcinile in functie de prioritati.
Experienta profesionala
Daca esti ingrijorata de pauzele din activitatea ta profesionala, este O.K. sa spui ca ai fost "angajata" full-time ca mamica. Incepe enumerarea job-urilor pe care le-ai avut cu ultimul post ocupat si activitatea pe care ai prestat-o. Continua apoi cu celelalte servicii. Ar fi o idee buna ca la fiecare post sa scoti in evidenta principalele domenii de responsabilitate si indatoririle avute. Un CV nu trebuie sa aiba mai mult de doua pagini.
Exemplu
– 1994-1998 Romtelecom, unde a lucrat ca operator telefonic.
– 1990-1994 Romarta, unde a fost asistent de vanzari, cu experienta in special in relatiile cu clientii.
Educatie si calificari
De departe, este foarte indicat sa incepi cu cel mai inalt nivel al pregatirii tale; in acest caz, nu este nevoie sa intri in detalii. Mentioneaza insa daca pregatirea ta de baza este, spre exemplu, matematica sau limbile straine.
De asemenea, evidentiaza orice alta calificare dobandita ca urmare a efortutilor tale, care ar putea fi relevanta pentru postul in cauza.
Hobby-uri
Evita sa spui ca esti pasionata de lucruri comune, precum cititul, calatoriile sau petrecerea timpului liber impreuna cu prietenii. Daca nu ai nici o pasiune mai neobisnuita, e recomandabil sa nu mentionezi nimic.
Dar, daca printre hobby-urile tale se numara lucruri realmente interesante, precum bricolajul, croitoria, echitatia etc., atunci acestea te-ar putea distinge de ceilalti solicitanti.
Stare civila
Nu trebuie sa mentionezi daca esti maritata sau daca ai copii, in cazul in care aceste lucruri nu-ti afecteaza capacitatea de a face fata postului. Nu uita insa ca un angajator bun iti va aprecia abilitatile dobandite ca familista (devotament, toleranta, organizare etc). Daca ai si copii, ai putea sa apari ca o persoana de incredere, stabila, careia nu-i place sa-si schimbe usor locul de munca.
Referinte
Daca vei include detalii despre persoanele care ar putea da referinte despre tine, asigura-te ca acestea stiu ca ar putea fi contactate.
Sau, si mai bine, ca sa dispui de "acoperire" completa (in cazul in care, din motive care te depasesc, persoana sau persoanele in cauza nu sunt disponibile), mentioneaza in CV ca poti sa oferi referintele necesare la cerere.

De Adina Dragomir

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera