Invata sa pledezi pentru propria ta cauza!

Invata sa pledezi pentru propria ta cauza!

A te prezenta pregatit la un interviu de angajare, a sti sa-ti pregatesti temeinic o negociere au devenit cerinte de baza, mai ales in activitatea profesionala. Aceste lucruri nu se invata – din pacate! – nici la scoala, nici in familie, desi ar fi mare nevoie. Vestea buna este ca cei interesati pot invata si exersa arta oratoriei si a dezbaterii in institutii specializate din Romania.

Cum ii pregateste arta oratoriei si a dezbaterii pe tineri

  • Sa actioneze independent si sa participe inteligent la viata societatii, asumandu-si raspunderea in mod personal si adoptand decizii mature.
  • Sa-si formeze un set de abilitati de comunicare, gandire critica, capacitatea de a analiza si formula solutii.
  • Sa ajunga la niveluri avansate de cunoastere (universitare, academice).
  • Sa ocupe functii de conducere si sa-si construiasca o cariera in diverse domenii.

Practicate pentru prima data in Grecia Antica, dezbaterile erau modalitatea de luare a deciziilor in privinta unor probleme importante. Astfel, s-au pus bazele primului sistem democratic. Socrate considera dezbaterea o cale sigura a cunoasterii: "Prin cuvintele omului pe care-l ascultam, cunoastem interiorul sau, pe care nu-l vedem". Sofistii (profesorii de intelepciune) puneau accent pe dezbateri, retorica si oratorie. Arta succesului in Antichitate era bazata pe aceste trei elemente, care asigurau capacitatea de a convinge ratiunea si de a impresiona sufletul. In timp, dezbaterile si-au pierdut rolul in conducerea societatii, devenind un element de baza in sistemul de educatie actual, in vederea dezvoltarii aptitudinilor de comunicare ale tinerilor.

Daca vorbirea in public este o adevarata provocare pentru multi dintre noi, cu atat mai stresanta e dezbaterea unui subiect controversat; in timp ce unii nu se simt dispusi sa-si sustina punctul de vedere, altii tind sa devina dominatori, manifestand ireverenta fata de opiniile interlocutorilor.

Pentru multe persoane, un discurs in public e un lucru stresant, care cere o minima pregatire. De cate ori nu ni s-a intamplat sa criticam pe cineva ca nu stie sa vorbeasca ori ca nu e in stare sa-si sustina o parere cu argumente solide sau chiar sa spunem despre noi ca nu stim sa ne pledam cauza, sa ne prezentam in public. In Romania, programul de dezbateri al ARDOR (Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica) a fost initiat in 1994 prin intermediul Fundatiei Soros, fiind introdus la nivel de licee si universitati. In prezent, exista o retea de 65 de cluburi de dezbateri in peste 35 de orase din toata tara.

In timp, exersarea tehnicilor de oratorie iti poate aduce rezultate surprinzatoare. Practicantii metodei de dezbateri promovata de ARDOR sunt exemplul viu al reusitei, dovada ca oricine poate ajunge la un nivel inalt de performanta, prin perseverenta si rabdare. Iata cateva dintre marturiile unor tineri carora oratoria le-a fost de un real ajutor.

Structura unui discurs – repere de baza pentru tine
:: Introducere :: Este prezentarea succinta a temei si structura acesteia, ca sa poata fi usor de urmarit si sa dea imaginea de lucru clar, bine facut.
:: Continut :: Expunerea detaliata a subiectului, cu accent pe ideea de baza a discursului, la care te vei raporta permanent, sustinand-o cu exemple, argumente si dovezi.
:: Incheiere :: Mentioneaza cele mai importante elemente ale discursului, revino asupra ideii centrale si rezuma discursul astfel incat sa creezi o imagine unitara.

Adopta un ritm alert, convingator, un ton agreabil si fii atenta la gesturile tale. Trebuie sa fii doar convingatoare!

Ce aptitudini pot fi dobandite

  • O gandire critica, logica si independenta
  • O comunicare eficienta
  • Dezvoltarea autocontrolului
  • Curaj, siguranta de sine si incredere in fortele proprii
  • Intelegere si toleranta fata de punctele de vedere opuse
  • Capacitatea de a lucra in echipa, de a reprezenta o cauza comuna
  • O conduita personala adecvata intr-o manifestare publica

Silvia Suteu, anul I, Universitatea Harvard (SUA)
"Multi ma intreaba cum am reusit si prea putini inteleg ca e vorba de ceva mai mult decat de note bune si un dosar ‘perfect’. Sigur, e nevoie de performanta academica, in cazul meu insemnand olimpiade nationale, concursuri, diverse programe de pregatire, precum si un dosar bun (testele de rigoare: SAT-uri, Toefl, eseuri, recomandari). Dar asta nu era suficient. La fel de importanta este impresia pe care o faci. Ca sa ajung aici, m-a ajutat enorm programul de dezbateri, activitate in care am fost implicata timp de trei-patru ani in liceu. Trebuie sa demonstrezi ‘pe viu’ ca esti indeajuns de sigur pe tine, de articulat in opinii si increzator ca sa poti face fata regimului foarte solicitant de la Harvard. Stiu acum sa-mi structurez gandirea, sa-mi sustin argumentele cu dovezi clare si sa pot vorbi concis, dar convingator, pe aproape orice tema.

Dan Cristea, Universitatea Babes-Bolyai (Drept, Sectia Drept Comunitar) si FSNA (Facultatea de Comunicare si Relatii Publice)
"In SUA, precum si in cea mai mare parte a lumii occidentale, dezbaterile sunt una dintre cele mai populare activitati ale societatii. Mass-media se inghesuie sa transmita discutiile publice intre cei mai mari oratori contemporani. Marele meu regret este ca Romania nu (mai) cunoaste decat prea putin aceasta splendida forma de comunicare – si nici nu incurajeaza decat firav manifestarile ei. Dezbaterile mi-au oferit multe satisfactii. Acum sunt dublu campion national al Romaniei la dezbateri academice si am castigat sau am urcat pe podium la o serie de turnee internationale la care am reprezentat Romania, sprijinit de ARDOR si de Universitatea Babes- Bolyai din Cluj. Dezbaterile mi-au oferit unica sansa de a calatori prin toata lumea si de a cunoaste tineri din alte culturi."

Mihaela Pacurar, anul II, Universitatea Harvard din Cambridge, Massachussets (SUA; specializare: literatura rusa si franceza).
"Am inceput sa particip la dezbaterile din cadrul clubului fiindca m-a cucerit atmosfera plina de viata si energia participatilor, sentimentul de a fi gasit o comunitate in care se intampla ceva, unde nu exista loc pentru resemnare, blazare sau letargie. In colegii mei am descoperit indrazneala de a trece de suprafata lucrurilor, de a pune sub semnul intrebarii ideile preconcepute din sanul societatii, de a nu te multumi cu propriile obisnuinte de gandire.

In dezbateri am exersat cu totii metoda lui Descartes: pui totul sub semnul intrebarii si reconstruiesti apoi argument cu argument, folosindu-te de spiritul critic castigat prin documentare serioasa si prin discutiile cu partenerii de echipa. Initiativele ARDOR mi-au confirmat faptul ca si in Romania lucrurile pot fi schimbate daca am renunta la obisnuinta de a fi plictisiti si resemnati. ARDOR ne-a oferit un mediu pentru a ne dezvolta spiritul critic, inteligenta practica si, mai ales, o confirmare a sperantei de a trai intr-o societate libera, deschisa, in care cetatenii isi redescopera constiinta critica si o inteleg ca pe un exercitiu care trebuie practicat zilnic. Pot spune ca programul de dezbateri initiat de ARDOR a fost o etapa esentiala in formarea mea si pregatirea pentru Harvard."

Ioana Cionea, studenta la Facultatea de Drept a Universitatii "Dimitrie Cantemir" (Cluj)
In 1994 a inceput dezbaterile ca simplu participant. Dupa terminarea liceului, a devenit instructorul clubului de dezbateri "Tandem". In 2001, echipa Ioanei a castigat Campionatul pe natiuni din cadrul Forumului International de Dezbateri, aducand Romaniei locul I la trei dintre cele patru categorii de premiere. In 2002 si 2003, echipele sale au devenit campioane nationale de dezbateri, la care se adauga locurile de top castigate in cadrul mai multor turnee regionale sau internationale din Europa sau SUA. E coordonator national de proiecte in cadrul ARDOR si lucreaza cu alti colegi la dezvoltarea programului de dezbateri.

Andreea Militaru, clasa a X-a, Colegiul National "Mihai Viteazul" (Ploiesti), membra a Clubului de dezbateri academice "Argonautii"
Lumea aceasta a cucerit-o ireversibil, schimbandu-i viata. "Increderea de a vorbi in public si flexibilitatea opiniilor sunt doar doua dintre avantajele acestui program. Acum stiu cum sa-mi sustin o opinie in mod convingator si logic." Lumea dezbaterilor (desfasurate in cadrul clubului, in public sau la competitii internationale) i-a adus multe satisfactii. "Am invatat sa colaborez in echipa si mi-am facut buni prieteni."

Simona Anca Mazilu, profesor de engleza la Colegiul National "Mihai Viteazul" (Ploiesti), instructor in dezbateri
Este unul dintre primii profesori implicati in programul de dezbateri, contribuind la extinderea si dezvoltarea acestuia. De zece ani, Simona conduce cluburi de dezbateri, organizeaza competitii locale si regionale, antreneaza tineri pentru campionate la diferite niveluri (local, regional, national si international), fiind in acelasi timp instructor, antrenor si arbitru la competitii organizate atat in tara, cat si peste hotare.

De cate ori nu ni s-a intamplat sa criticam pe cineva ca nu stie sa vorbeasca sau chiar sa spunem despre noi ca nu stim cum sa ne pledam cauza, sa ne prezentam in public?

Cine sunt specialistii in arta oratoriei

Dezbaterile si-au gasit locul si in mediul universitar, ca modalitate de pregatire practica a tinerilor.

Astfel, in 2002, lectorul Florin Alin Sava (Universitatea de Vest, Timisoara) a introdus in planul de invatamant pentru Psihologie disciplina (facultativa) "Tehnici de argumentare si retorica", care se bucura de un real succes. "Dezbaterile m-au invatat sa formulez mesaje care sa fie ascultate de ceilalti, sa gasesc argumente care sa dea tarie celor spuse, sa aduc dovezi, pentru a nu cadea in derizoriul unui discurs demagogic. Cea mai mare multumire personala este legata de progresele realizate de oamenii care au imbratisat ideea dezbaterilor. Am vazut astfel, cum tineri timizi isi inving temerile prin discursuri curajoase, cum persoane care intampinau dificultati in a fi intelese au sfarsit prin a transmite mesaje clare si bine structurate sau cum indivizi scrupulosi si rigizi in idei au ajuns sa inteleaga si sa respecte perspectiva oponentilor in dialog."

Forum international "Idea" Estonia 2004
Cele mai importante "testari" le reprezinta competitiile internationale unde, pe langa abilitatile excelente de a dezbate, participantii dovedesc si stapanirea limbii engleze, discutiile purtandu-se in aceasta limba. Romania a participat consecutiv la Forumul International IDEA, devenind de doua ori (1999, 2001) campioana mondiala.

Organizat anul acesta in Estonia (23 iulie-5 august), forumul va reuni participanti din toata lumea. Pe langa valoarea educativa, forumul da posibilitatea testarii cunostintelor si pregatirii echipelor participante.

Romania si-a desemnat participantii in urma unei selectii nationale. Echipa Romaniei va fi compusa din: Nicoleta Lupea (clasa a XII-a, Liceul Teoretic "Gheorghe Sincai" din Cluj-Napoca), cu o experienta de peste trei ani in dezbateri, de doua ori campioana nationala (cu echipa) si campioana internationala; Raluca Bogdan (clasa a XII-a, Colegiul National "B.P. Hasdeu" din Buzau) participa la programul de dezbateri de doi ani, ii place foarte mult sa citeasca, este foarte inventiva in dezbateri, originala si are o mare capacitate de sinteza.

Natalia Buier (clasa a XI-a, Liceul "Gheorghe Sincai" din Cluj-Napoca) a "crescut" cu ARDOR-ul si alaturi de oamenii sai, devenind campioana nationala in 2003. Acum este instructor al unor colegi "noi intr-ale dezbaterilor".

 

Despre acesti tineri minunati, merituosi se vorbeste, din pacate, prea putin. Desi au multe lucruri interesante de spus si pot fi mesageri straluciti ai imaginii Romaniei in lume, presa nu-i baga in seama. Seriozitatea si maturitatea cu care isi sustin cauza nu prea rimeaza cu imaginea pe care o avem despre generatia careia ii apartin si tocmai de accea efortul lor este cu atat mai laudabil.

Daca pledoaria lor v-a convins ca merita investit in ei, ARDOR si revista avantaje va invita sa deveniti partenerii nostri si sa sustineti participarea Romaniei la Forumul din Estonia, prin sponsorizarea cheltuielilor de inregistrare si transport. Pentru cei interesati, datele de contact ale ARDOR sunt: tel. 021/250.65.43, fax 021/250.90.35 sau e-mail: contact@ardor-deb.ro.

De asemenea, toti cei care doresc sa participe la programul de dezbateri intiat de ARDOR o pot face la sesiunile demonstrative de dezbateri, la cluburile din licee si facultati sau la evenimentele publice organizate de ARDOR.

 

De Lidia Stoichici

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera