Cum sa faci fata criticilor de la serviciu

Cum sa faci fata criticilor de la serviciu

Unul dintre momentele in care ne simtim vulnerabile este atunci cand suntem criticate, mai ales de catre colegi sau sefi. Cum primesti aceste critici si, mai ales, cum sa le raspunzi cu tact?

Critica este, de fapt, o oglinda cu doua fete, pentru ca, impreuna cu lauda, este modalitatea care dezvaluie cel mai bine personalitatea celui care o face. Specialistii sustin ca, in general, laudam la ceilalti comportamentele pe care le apreciem la noi insi-ne si criticam acele lucruri pe care le res-pingem la noi.

Recunoaste ca te simti atacata, dar pastreaza-ti calmul
Indiferent daca esti cu o persoana pe care o apreciezi sau o detesti, o cunosti de mult sau de putin timp, vei reactiona la fel atunci cand esti criticata. Inima incepe sa-ti bata mai repede, te trec fiori reci sau, dimpotriva, simti ca iei foc si uneori chiar ai senzatia ca iti slabeste vederea sau vezi negru in fata ochilor. Cum te simti atacata, primul impuls este sa te concentrezi asupra acestei emotii, fa-cand-o astfel mai intensa.

In situatia data, nu vezi decat doua alternative: atacul sau retragerea.

La serviciu, toate aceste senzatii sunt resimtite si mai intens, in conditiile in care esti constransa sa actionezi cat mai diplomat, mai ales atunci cand seful este cel care te critica.

Continutul propriu-zis al unei cri-tici este mai putin important cand te concentrezi asupra a ceea ce simti. Mai degraba vei reactiona instinctiv, in loc sa actionezi. Cel mai probabil, vei incepe imediat sa te certi cu un coleg sau vei incerca sa te dezvinovatesti in fata unui sef. Calea cea mai buna de a evita astfel de atitudini paguboase e sa transformi un conflict intr-o discutie. O discutie civilizata, pe un ton adecvat si cu argumente solide.

Apreciaza critica constructiva
Cel mai usor poti sa dezarmezi o persoana care te critica multumindu-i ca si-a facut timp sa-ti analizeze activitatea. Pur si simplu ii vei taia tot elanul cu care a pornit atacul – ba chiar e posibil sa incheie orice discutie. Nu e de mirare daca atitudinea ti se pare deplasata la prima vedere – instinctul ne spune sa demonstram ca noi avem intotdeauna dreptate, iar altii, nu. Explicatia?

Ca raspuns la critica, adica la un atac verbal, psihicul construieste repede un mecanism de aparare. Atunci cand ni se comunica defecte sau activitati pe care nu le-am rezolvat bine, mecanismul de autoaparare aduce in prim plan toate lucrurile frumoase pe care le-am facut si toate calitatile cu care suntem inzestrati. Astfel, adoptam urgent o pozitie de superioritate, ne simtim jigniti si ascultam din ce in ce mai putin ceea ce interlocutorul are de spus.

Nimanui nu ii place sa fie criticat, dar aceasta neplacere poate fi suportata mult mai usor daca te straduiesti sa tii cont de urmatoarele sugestii.

Cum sa te faci ascultata
:: Fii directa :: Un exemplu sau un detaliu specific face mai mult decat o mie de cuvinte care descriu generalitati. Un exemplu este mai usor de tinut minte, in timp ce o afirmatie cu caracter general e mai putin credibila si mai usor de uitat. In mod ironic, majoritatea conversatiilor intre adulti sunt generale, spre deosebire de limbajul copiilor. Daca vrei sa te faci ascultata, in orice afirmatie include exemple sau descrieri de situatii.

:: Fii clara. :: Vei fi cu atat mai apreciata, cu cat colegii tai vor intelege de la bun inceput ce te intereseaza sau cum te pot ajuta. Ca sa nu mai vorbim de timpul economisit si de rezultatele bune, care nu vor intarzia sa apara.

:: Asigura-te ca sunt implicati. :: Daca vrei sa ceri o favoare legata de un proiect, asteapta pana ce colegii tai se vor implica mai mult. Cu cat vor investi mai mult intr-un proiect, cu atat mai greu le va fi sa delege altcuiva raspunderea.

:: Descopera calitatile interlocutorului. :: Atunci cand o persoana se simte bine in preajma ta, inseamna ca tu ai niste calitati pe care ti le admira. Dimpotriva, daca vezi ca cineva nu se simte bine in prezenta ta, cu siguranta a descoperit la tine lucruri pe care le detesta. Asta inseamna doar ca are alt sistem de valori. Pentru a dezvolta o relatie, trebuie sa afli care sunt valorile persoanei respective si cum te poti comporta pentru ca relatia voastra sa evolueze.

:: Invata sa-l asculti pe celalalt. :: Atunci cand vrei ca cineva sa te asculte, arata nu numai ca l-ai ascultat, dar si ca ai inteles punctul sau de vedere, indiferent daca esti sau nu de acord cu el.

Pasul 1: Arata interes
Arata-i persoanei in cauza ca ai ascultat-o, fie spunandu-i acest lucru, dand din cap sau facand o pauza dupa ce a terminat de vorbit (vei castiga timp pentru a te calma). Oricat de putin corecta ti s-ar parea o critica, nu lasa situatia in aer.

Nu ataca sau afirma din start ca nu esti de acord cu cele spuse. Alege cea mai buna formula de exprimare, care sa lucreze in avantajul tau; astfel, ii vei da de inteles celui de lan-ga tine ca l-ai ascultat si il vei face sa te asculte la randul lui si sa inteleaga punctul tau de vedere. De exemplu, spune: "Inteleg ca te deranjeaza acest lucru", in loc de: "Nu vad de ce te deranjeaza acest lucru". Evita orice formula de jignire ("E o minciuna!" sau "Nu stii despre ce vorbesti!), pentru ca acest fapt nu va face decat sa blocheze comunicarea.

Pasul 2: Cere mai multe informatii
Procedand astfel, vei ramane concentrata pe subiectul discutiei, nu pe ceea ce simti. Important este sa inveti din fiecare critica ceva din felul in care te privesc ceilalti. Daca ti se pare ca persoana care te critica nu merita sa fie ascultata, incearca – oricat de greu ar parea – sa te gandesti la calitatile pe care le admiri la ea.

Pasul 3: Fii sigura pe tine
Prezinta, in mod calm, felul in care vezi tu lucrurile, cerand mai intai permisiunea. Daca e cazul sa-ti ceri scuze, nu ezita.

Daca acea critica are un sambure de adevar, cu cat mai repede iti recunosti greseala, cu atat mai repede vei castiga respectul celuilalt. Mai mult, acceptarea degajata a unei greseli denota siguranta de sine. Dimpotriva, cand te enervezi, pari o persoana slaba, fiindca dai dovada de lipsa de control. Si nu uita de principiul reciprocitatii: daca tu iti pastrezi calmul, acest lucru se va transmite si partenerului tau de discutie.

Daca informatiile nu sunt corecte, ia atitudine si spune cum stau lucrurile in realitate. Mai ales atunci cand e vorba despre un fapt interpretabil: alege cea mai buna modalitate de a prezenta varianta ta. Iata cum ai putea incepe: "Pot sa spun cum vad eu lucrurile"? Adu conversatia pe un teritoriu comun. Cand cineva este nemultumit de tine, cea mai buna solutie este sa-ti reamintesti experientele comune, cum ar fi proiectele la care ati lucrat impreuna.

O astfel de atitudine ii poate confirma celuilalt ca situatia din momentul de fata este doar un accident…

Pasul 4: Cere solutii
Cel mai bun lucru pe care poti sa-l faci, mai ales in fata sefului, este sa ceri o solutie. "Cum as putea sa fac totul mai bine"? sunt cuvinte magice care il transforma pe sef in expert. Daca reprosul e facut de un coleg, poti recurge la formula eficienta: "Cum am putea face ca sa fie bine pentru amandoi"?

Daca ai in fata o persoana pornita impotriva ta, iar criticile si acuzatiile curg, nu-ti ramane decat sa aplici tehnica "discului stricat": "Am inteles care e parerea ta. Ce putem face ca sa fie bine pentru amandoi"?. Daca celalalt continua, tu adauga: "Vreau sa gasim un mod de rezolvare a acestui conflict. Cand vrei sa discutam"?. Astfel vei reusi sa te indrepti spre o solutie.

de Psiholog Iulia Firanescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera