A învăța bine nu e totul! Care sunt suferințele copiilor cu note mari

E un articol în care tu ca părinte, vei afla despre tine ca fost școlar. Cât de mult te-a influențat presiunea părinților pusă pe tine ca să ai note bune la școală și cât de mult din scenariul copilăriei tale se reflectă în așteptările pe care le ai de la copiii tăi?

Am povestit despre suferințele copiilor cu note mici. Si v-am promis ca azi vă spun despre cele ale copiilor cu note mari…

A învăța “bine” nu e totul

Nu toți copiii care au învățat bine au crescut pregătiți pentru a avea succes și a fi fericiți. De fapt, am întâlnit mulți oameni cu diplome, nefericiți. Dacă și voi ați întâlnit, s-ar putea să vă fi convins deja că a învăța “bine” nu e totul. Nu garantează o viață bună; nu garantează fericire, sănătate, dragoste, relații împlinite. Este, într-adevăr, o cărămidă importantă în formarea copilului, dar nu e singura. Și ce trist atunci când, de dragul acestei cărămizi, sunt sfărâmate multe altele, cel puțin la fel de importante…

De exemplu:

– punând presiune pe copii pentru a obține note mari, părinții le transmit copiilor ideea ca, pentru a reuși, trebuie sa pună presiune pe ei înșiși. La un moment dat, după ani, aceasta presiune se transferă in corp: la nivelul coloanei (de aceea, întâlnim poate mai mulți intelectuali cu probleme de coloană decât oameni care cară greutăți), tensiune arterială sau alte somatizări.

Copiii care obțin note mari simt mai puțin decât cei cu note mici

– și copiii care au luat note mici si cei cu note mari, daca întâmpină des țipetele și/sau dezaprobarea părinților, sunt nevoiți să se deconecteze de ei înșiși pentru a simți mai puțină durere. Copiii care iau note mari, fiind validați pentru gândire, învață să-și ducă mai toată energia in cap, în detrimentul simțirii. Simțind mai puțin, au mai puține șanse de a relaționa sănătos și in general, de a fi fericiți.

– fiind mereu in competiție, ei se uită in permanență in jur. Astfel, reperele despre “succes”, “bine”, despre cine sunt ei si chiar despre fericire, sunt în afara lor, nu în interiorul lor. Maturizarea emoțională înseamnă, printre altele, mutarea reperelor in interior (Știu că sunt fericit pentru că simt asta în corp, nu pentru că aşa cred că se vede din afară…)

– copiii cu note bune și medalii adesea cred despre ei că sunt iubiți pentru că sunt deștepți și capabili. Prin urmare, ei trebuie să fie mereu deștepți și capabili. Numai că nota 10 de la școală devine o notă nedefinită mai târziu. Așa că își vor cere mereu și mai mult și rareori mai simt satisfacție chiar și pentru realizari, dar pentru lucrurile mărunte…

Copiii silitori își construiesc un tipar greșit în viață

– copiii care au acceptat presiunea părinților de a învăța și a lua note bune, sunt “copii cuminți”. Sunt copiii care se străduie să le facă pe plac celor mari. Aceasta fiind “rețeta” lor pentru viață, vor gasi mereu “mai mari” cărora să le facă pe plac. Se vor strădui probabil mereu să-i mulțumească pe ceilalți.

– sau poate își vor descărca, în sfârșit, furia înăbușită atâta timp (poate pe partener sau pe copii), ca să nu o mai țină în corp. Ei, și câte și mai câte emoții…

Aceste posibile scenarii se bazează, în mare parte, pe experiența mea de-a lungul anilor din cabinet. Si cele despre note mici, si cele despre note mari se referă la copiii cărora li se creează o tensiune psihică mare legată de a învăța și de note. Pentru că, sigur v-ați prins, am vrut să demonstrez că nu notele sunt premisa pentru fericire, ci liniștea psihică a copilului, dată de siguranța că este iubit de părinții lui ORICUM.

*Aceasta siguranță nu i-o dăm prin cuvinte. Mesaje explicite sau implicite de genul “Te cert să înveți pentru că te iubesc” produc în mintea și sufletul copilului o mare confuzie. Și-n ale noastre la fel. O să vă explic data viitoare de ce.

Vistiana Long

Vistiana Long

Psihoterapeut

Sursa foto: shutterstock.com

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie