Iată întrebarea pe care nu ar trebui să o punem niciodată unui copil
Este o frază aparent inocentă, dar poate avea consecințe asupra modului în care un copil se raportează la ceilalți.
Când un adult pune întrebări mai puțin confortabile unui copil, acesta din urmă se poate jena și ulterior poate manifesta comportamente nocive pentru psihicul lui. Întrebarea, aparent naivă, „ai un/o iubită' poate avea consecințe în modul în care copilul se raportează la ceilalți.
Interacțiunea cu semenii este un mijloc foarte puternic de învățare. Conceptul de prietenie evoluează de-a lungul etapelor de dezvoltare și diferă, așadar, în funcție de vârsta copilului. Robert Selman, profesor la Universitatea Harvard, a propus una dintre cele mai cunoscute teorii despre evoluția prieteniei.
Expertul a sugerat că, în timp ce preșcolarii mențin o viziune egocentrică asupra prieteniei și consideră un prieten ca fiind cineva cu care împart jocuri și același spațiu fizic, pentru copiii de vârstă școlară preferințele comune și cooperarea devin mai importante. În adolescență, sprijinul reciproc este mai apreciat.
Relațiile cu semenii contribuie la dezvoltarea emoțională și socială, favorizând sentimentul de apartenență la grup. În copilărie, curiozitatea față de propriul corp și corpul altora este normală, în timp ce comportamentele de explorare sexuală sunt frecvente în preadolescență.
Schimbarea naturii relațiilor cu semenii are loc în adolescență, odată cu creșterea interesului sexual. Abia în acel moment relațiile de prietenie evoluează într-o legătură afectivă mai mare, scrie El Pais.
Cum influențează adulții un copil
De la o vârstă fragedă există o preferință pentru relaționarea cu semeni de același gen care se menține până la adolescență. Deși este obișnuit ca micuții să prefere să se joace cu semeni de genul lor, această segregare influențează modul în care se relaționează cu ceilalți.
Ca adulți, cu comentariile noastre, aprobăm sau dezaprobăm relațiile pe care copiii le au cu semenii lor, condiționându-i. Influențam, eventual naiv și nu rău intenționat, modul în care băieții și fetele se relaționează între ei.
Deși există o preferință documentată pentru prieteniile între persoane de același sex, la o vârstă fragedă copiii nu își atribuie relațiile cu ceilalți altceva decât prieteniei. De fapt, un copil de patru ani poate explica cu greu ce este un iubit sau iubita. În orice caz, îl poate asimila cu a fi cei mai buni prieteni. Atunci când un adult folosește termenul de „iubit' sau „iubită' când se referă la un bun prieten al copilului, generează confuzie în copil, care la vârsta sa fragedă abia învață să-și identifice emoțiile și pe cele ale celorlalți.
A-i întreba pe copii dacă au un iubit sau o iubită poate influența modul în care se relaționează cu prietenii lor. Prin aceste întrebări transmitem ideea că băieții și fetele nu pot avea o relație de prietenie, ci că jucându-se cu egalii de celălalt gen, relația devine altceva. În acest fel, îi încurajăm să relaționeze doar cu cei de același gen, marcând diferențele între cei doi.
În plus, îi încurajăm să evite prietenii de diferite genuri pentru a evita comentariile glumețe din partea restului grupului. Întrebarea nevinovată, „cine este iubita ta?', poate genera respingere la un băiețel de opt ani față de prietenul cu care împarte jocuri, întrucât nu vrea să fie remarcat de grup pentru că are o relație de prietenie.
Întrebând copiii dacă au iubit sau iubită, îi avertizăm că există un alt mod de a se comporta în funcție de cine sunt, așa că încurajăm o schimbare în modul în care se relaționează cu prietenii lor.
Hipersexualizare inutilă
Când îi întrebăm pe copii ce băiat/fată le place sau cine le este iubit/ă, normalizăm că la vârsta lor pot avea un prieten apropiat ca adulții, promovând hipersexualizarea copilăriei. Precipităm comportamente care nu sunt tipice copilăriei, aprobându-le cu comentariile noastre. Deși nu este intenția noastră, încurajăm copiii să ducă la îndeplinire comportamente tipice adulților și să-și asume roluri care nu corespund stadiului lor de dezvoltare.
În concluzie, adulții ar trebui să încurajeze relațiile de prietenie între copii, deoarece sprijinul social a fost identificat drept unul dintre cei mai puternici factori de protecție pentru bunăstarea psihologică.
Foto: 123RF