Elevii care de patru ani învață fără manuale au dat examenul de evaluare la final de clasa a IV-a

examenul de evaluare la final de clasa a IV-a

Prima generație care a început cu clasa pregătitoare a dat examenul de evaluare la final de clasa a IV-a. E generația elevilor-cobai care a învățat fără manuale. Cum a fost pentru ei evaluarea? Cum a fost pentru părinți și educatori?

Fiica mea de 11 ani face parte din prima generație de elevi care au făcut clasa pregătitoare la școală. În fiecare an acești elevi au avut o problemă majoră cu manualele, în sensul că nu le-au primit la timp sau deloc. Aventura manualelor a devenit ”brandul”primei generații de clase pregătitoare, prima probă de rezistență la frustrare.

Aventura manualelor a devenit ”emblema”primei generații de clase pregătitoare

Copiii au lucrat destul de haotic, după o programă strcturată pe ”repede-înainte”. Culmea e că, deși copiii nu au prea au avut manuale, examenele de evaluare de la sfârșitul clasei a II-a și a IV-a au exact aceleași rigori ca întotdeauna, ca și cum toate lucrurile sunt în ordine și școala merge ca pe roate.

Subiectele au avut un grad mediu de dificultate, copiii au dat testul în sala lor de clasă, sub supravegherea unui alt cadru didactic decât învățătoarea lor. Am remarcat plăcut că la matematică, unul dintre subiecte făcea trimitere la două dintre jocurile preferate ale copiilor la această vârstă – kendama (acea bilă, legată cu un fir de o cupă de lemn, cu care se joacă mai toți băieții) și Lego. Mi-a plăcut ideea că subiectele au fost inspirate din realitatea imediată a elevilor, care s-au regăsit în problemele de matematică.

Pro sau contra meditațiilor pentru evaluare?

Cu riscul de a-mi ridica mulți părinți în cap și de a sabota sistemul de meditații paralel cu școala, voi spune că nu am dus copilul la meditații. Am avut încredere în competențele doamnei învățătoare, în echilibrul pe care ea l-a creat cu mult tact, fără să sufoce copiii cu teme, am încredere în responsablitatea copilului meu care ia școala în serios, fără însă a-i pune o presiune uriașă pe umeri, mai grea decât e cazul. Nu am forțat nimic și nu am dat evenimentului mai multă importanță decât era cazul. Nu am tremurat pe la poarta școlii și nici nu mi-am frânt mâinile de emoție că ”vai, ce va face copilul meu dacă nu va fi primul din clasă?” Nu cred în aceste evaluări mai mult decât în niște simple teste care să fie doar un reper orientativ în evaluarea școlarilor și nu un capăt de lume pentru familia care investește major în meditații, timp prelungit de studiu, sau, mai rău, amenință cu anularea taberei sau a vreunui gadget promis în schimbul celui mai mare punctaj la evaluare, care să propulseze familia în topul celor mai educate, meditate, recompensate familii din cartier, bloc, oraș etc. Nu cred în note și calificative goale de conținut, ci mai degrabă în plăcerea copilului de a studia, de a descoperi ce îi place, ce îl motivează, de a contrui relații sănătoase de prietenie, de mentorat cu dascălii lui. Fără încrâncenare, fără a goni după forme fără fond, fără constrângeri care nu duc la nimic bun.

De Daniela Palade Teodorescu

Foto: 123rf.com

Citește și:

 http://www.avantaje.ro/articol/elevii-invata-fara-manuale

http://www.avantaje.ro/articol/de-cine-depinde-educatia-copiilor-nostri-820770

Manualele școlare se schimbă din nou și este posibil să dispară Evaluarea Națională

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie