Draga jurnalule…
Cate dintre noi ne putem permite ca 900.000.000 de persoane sa ne citeasca jurnalul? Aceasta este, totusi, cea mai noua tendinta pe Internet. Dar cat e de benefica? Afla argumente pro si contra pentru inceperea blogului tau.
Un blog este o pagina de Internet, actualizata foarte des, cu articole ordonate cronologic – asemeni unui jurnal online. Termenul blog sau web- log provine de la „web” + „log” („Internet” + „jurnal”).
Oricine are la dispozitie un calculator si o conexiune la Internet poate crea un blog – si foarte multi oameni din intreaga lume au facut-o deja.
Conform statisticilor Technorati – compania de monitorizare in domeniul blogurilor -, la fiecare secunda este creat cate un blog, astfel incat numarul bloggeri-lor din lume a crescut de la 7,8 milioane in martie 2005 la 14,2 milioane in luna august.
„Atunci cand m-am hotarat sa-mi incep propriul blog, mi-am pus intrebarea daca vreau sa-mi impartasesc gandurile si trairile personale cu cei 900.000.000 de potentiali cititori. Apoi m-am intrebat ce ar trebui sa scriu si ce sa nu scriu in noul meu jurnal si care sunt motivele care mi-ar influenta alegerea…”
Totalitatea blogurilor existente sau a paginilor de Internet care au legatura cu blogurile se numeste blogosfera.
Blogurile prezinta diferite tipuri de informatii – de la jurnale personale pana la programe media, prezentari ale unor companii si chiar mijloace de a face campanie politica. Autorii unor astfel de jurnale pot fi persoane individuale sau chiar comunitati de scriitori care colaboreaza pentru mentinerea si actualizarea blogului lor.
Studii recente arata ca 56% dintre bloggeri sunt femei. Dar de ce am dezvalui detaliile cele mai intime ale vietii noastre pe Internet, unde pot fi citite de catre straini?
Mark Griffiths, doctor in psihologie la Universitatea Nottingham Trent, recunoaste ca spera ca jurnalele sale sa fie publicate si citite dupa ce va fi incetat din viata. El recunoaste ca tinerea unui astfel de jurnal are un „rol purificator si terapeutic”, iar citirea blogurilor este „o modalitate de a intelege mai bine situatiile si problemele vietii si de a ne da seama ca suntem la fel ca si ceilalti oameni”.
Blogurile sunt un mediu dinamic, mult mai apropiat de conceptul de „conversatie” decat de cel de „biblioteca” – asa cum a fost considerat Internetul in trecut. O data cu cresterea numarului de oameni care citesc, scriu si comenteaza in bloguri, modul in care utilizam Internetul sufera o transformare fundamentala: in loc sa fie in continuare consumatori pasivi de informatie, din ce in ce mai multi utilizatori de Internet aleg sa devina participanti activi in acest mediu.
Cum numarul blogurilor se dubleaza la fiecare cinci luni, a avea propriul tau blog ar putea deveni foarte curand un lucru la fel de obisnuit ca si detinerea unui telefon mobil.
Pe de alta parte, fenomenul de blogging poate reprezenta simptomul tendintei tot mai evidente de voyeurism in societatea actuala, intrucat cititorii de bloguri pot avea senzatii asemanatoare ca si atunci cand urmaresc emisiuni de genul „Big Brother”: spectatorii ajung sa-i cunoasca in detaliu pe cei care accepta sa se expuna (asa-zisele staruri), fara ca ei sa ofere ceva (detalii despre ei) in schimbul acestei experiente.
Bloggingul poate constitui si o cale spre cunoasterea mai aprofundata de sine. Scriind intr-un blog, poti sa iti descoperi pasiuni noi, de care nu stiai inainte de a le nota in jurnal, dar, mai ales, poti sa acorzi importanta cuvenita propriilor tale opinii.
Pentru unii bloggeri, comentariile facute de cititori sunt cele mai importante. Multe bloguri ofera vizitatorilor posibilitatea sa faca comentarii publice, care pot fi incurajatoare si pot exprima sprijinul (exista, desigur, si situatii neplacute).
Pentru altii, este important sa-si poata exprima sentimentele in cel mai public mod cu putinta – ceea ce nu este rau, fiindca studiile efectuate au demonstrat ca oamenii care scriu despre viata lor personala sunt mai sanatosi. Exprimarea sentimentelor poate imbunatati sistemul imunitar, poate diminua durerea si nivelurile de depresie.
Atunci cand in blogosfera apare brusc o cantitate foarte mare de activitati, informatii sau opinii in jurul unui anumit subiect, fenomenul este numit blogstorm sau blog swarm (furtuna in bloguri). Mai ales in aceste momente poti participa in mod deosebit si te poti implica in multe discutii sau activitati, ceea ce-ti da un sentiment de mandrie, de genul „voi avea ce sa povestesc, ca am luat si eu parte la asta!”
Astfel de „furtuni” au aparutimediat dupa producerea unor evenimente deosebite – de exemplu, dupa atacurile din 11 septembrie 2001 s-au dezvoltat mai ales blogurile cu subiecte politice. La inceputul razboiului din Irak, in 2003, bloguri scrise in Bagdad au ajuns sa aiba zeci de mii de vizitatori pe zi, dar si soldatii americani au scris in blogurile lor, oferind astfel o noua perspectiva asupra realitatilor razboiului. La cateva ore dupa producerea atentatelor teroriste in metroul londonez aparusera deja mii de articole referitoare la aceasta tragedie, continand inclusiv fotografii realizate cu telefoane mobile in locuri unde presa nu ajunsese. Un alt caz este cel al uraganului Katrina, care a lovit recent Statele Unite, cand in regiunile afectate au fost blocate toate mijloacele de comunicare, cu exceptia Internetului.
Blogurile pot influenta pozitiv minoritatile nationale, de exemplu, reunindu-i pe vorbitorii acestor limbi si pe cei care doresc sa le invete. Cel mai cunoscut caz de acest fel este cel al blogurilor Scottish Gaelic, ai caror autori se afla departe de zonele galice traditionale, ei locuind chiar si in Kazakhstan si Alaska. Publicatiile in limbile minoritatilor nationale sunt foarte costisitoare si au un numar relativ restrans de cititori, iar blogurile compenseaza aceste neajunsuri prin accesibilitatea lor.
Oricat de interesant sau de placut ar fi, ni se recomanda ca timpul petrecut in fata calculatorului sa fie limitat. Unele persoane pot dezvolta o adevarata obsesie pentru blog, intrucat aspectul social poate face ca aceasta activitate sa fie mai captivanta decat simpla navigare pe Internet. Insa nu este deloc sanatos sa-ti petreci tot timpul asezata in fata calculatorului, cu ochii atintiti pe monitor.
Evident, libertatea de exprimare din blogosfera poate avea un impact social important – unii bloggeri chiar au incheiat contracte cu edituri. In acelasi timp insa, exista si unele companii importante care si-au concediat membri ai personalului pentru comentariile facute in blogurile lor.
De aceea, inainte de a incepe un blog trebuie sa decidem ce anume scriem si cat din respectivele subiecte suntem dispuse sa dezvaluim intr-un astfel de jurnal online.
Poti vizita…
Daca vrei sa citesti bloguri din Romania sau in limba romana, iata cateva exemple de adrese si titluri:
– http://www.cafeneaua.com/blog – „Clubul de conversatie. Te face sa gandesti.”
– http://romanian-news.blogspot.com – „Romanian Alternative News”
– http://business-romania.blogspot.com – „Business Romania Blog”
– http://ro.altermedia.info – „World Wide News for People of European Descent”
Daca vrei sa-ti deschizi un blog propriu, o poti face la una dintre adresele de mai jos. Pentru pagini in limba romana sau realizate de romani:
– http://www.weblog.ro
– http://www.jurnale.ro
Pentru pagini internationale:
– http://www.blogger.com
– http://spaces.msn.com
– http://myspace.com
Poti utiliza si alte facilitati oferite de unele site-uri de acest fel – de exemplu, realizarea de albume cu fotografii la care pot avea acces si prietenii tai.
De Ioana Coman