De ce le e frică elevilor de examene – Cum să descurajăm anxietatea de performanță

Frica elevilor de examene

Când vine vorba de concursuri școlare și examene la clasele primare, sunt păreri conform cărora aceste testări sunt utile, iar altele, că stresează copiii și sunt ineficiente pentru elevi atât de mici.

Specialiștii Intuitext în educație oferă o perspectivă inedită pentru a nu induce anxietatea de performanță în acest punct al parcursului lor școlar.

Astfel, specialiștii Intuitext în educație și profesor pentru învățământul primar, declară că „e necesar să verificăm în ce măsură elevii care au parcurs ciclul achizițiilor fundamentale (adică prima etapă a școlarității, ce cuprinde clasele pregătitoare, I și a II-a) au dobândit instrumentele necesare pentru parcurgerea cu succes a perioadei școlare următoare.

De asemenea, se impune o evaluare a achizițiilor elevilor noștri după parcurgerea ciclului primar, achiziții de care au nevoie la gimnaziu.

Consider utile aceste evaluări, deoarece rezultatele obținute de elevi stau la baza realizării de planuri individuale de învățare, care au rolul de a îndrepta eventualele lacune constatate în urma testării. Evaluarea Națională nu stresează elevii mai mult decât o evaluare curentă. Am constatat în multe cazuri că părinții sunt mai stresați decât copiii.

Ce greșesc cadrele didactice și părinți atunci când elevii percep examenele  în mod negativ

Testările Naționale provoacă o oarecare neliniște în rândul unor elevi. Această neliniște derivă din presiunea constantă și de durată exercitată de unii părinți, care nu au înțeles rolul evaluării, ca parte integrantă a procesului de predare-învățare-evaluare. De asemenea, sunt părinți care, din dorința de a crea o motivație în plus pentru activitatea de învățare a copilului, îi prezintă acestuia evaluarea ca pe un fel de „sabie a lui Damocles' care planează zi de zi asupra micului școlar.

Pregătirea corectă pentru testări

Pregătirea de zi cu zi a elevilor constituie, în același timp, și o pregătire pentru Testarea Națională sau diverse concursuri școlare. Cunoștințele, competențele și capacitățile dobândite de micii școlari pe parcursul primelor clase primare constituie „materia primă' pentru conceperea itemilor de evaluare din cadrul testării.

Totodată, specialiștii Intuitext în educație sunt de părere că, pe lângă manuale și auxiliare, produsele educaționale moderne reprezintă un instrument util de învățare prin jocurile educaționale, animațiile explicative sau experimentele interactive de laborator. Acestea îi ajută pe cei mici să înțeleagă noțiunile predate la clasă și le satisfac plăcerea de a se juca în mediul digital.

În plus, aplicarea la clasă a unor teste, în care itemii de evaluare sunt formulați după modelul celor de la Testarea Națională, constituie o necesitate.

Percepția corectă în ce privește examenele

Specialiștii Intuitext susțin faptul că învățătorii ar trebui să transmită copiilor să nu se teamă de greșeală sau de rezultatele nemulțumitoare obținute la testări. Greșelile pot fi îndreptate, iar rezultatele școlare nesatisfăcătoare, obținute la un moment dat, pot fi îmbunătățite, prin efort propriu, în etapa următoare. Dacă aceasta va fi optica elevului, anxietatea de performanță a micului școlar va fi la nivel minimal.

În plus, părinții trebuie să fie totdeauna înțelegători, să arate afecțiune necondiționată copiilor și să admită că un scor (calificativ, punctaj sau notă) prea puțin mulțumitor este unul de moment, care poate fi îmbunătățit ulterior.

Atât cadrele didactice, cât și părinții trebuie să evite mustrarea sau etichetarea atunci când elevii obțin rezultate sub așteptări, atitudine foarte nocivă pentru cei mici. Este de dorit ca elevii să fie încurajați, ajutați, susținuți, iar cadrul didactic și părinții să formeze o echipă pe care copiii se pot sprijini constant.

 

Foto: PR

 

 

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Retete
Baby
Doctorul Zilei
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie