Cum te poti relaxa la serviciu

Cum te poti relaxa la serviciu

Nu uita sa iei o pauza! Astfel, ii dai creierului ocazia binemeritata sa se odihneasca si iti oferi timp pentru a-ti reincarca bateriile.

Un calcul foarte simplu arata ca oamenii petrec la serviciu aproximativ o treime din viata. Iar cei care lucreaza astazi doar opt ore zilnic se pot considera norocosi. Efortul continuu de a lucra are ca efecte oboseala fizica si psihica, dureri, tulburari digestive, metabolice si ale somnului. De aceea, pauzele din timpul orelor de serviciu sunt absolut necesare.

 

Cand?
Ori de cate ori organismul tau o cere, in limitele unui interval de timp care sa nu afecteze realizarea sarcinilor de lucru si sa nu contravina regulamentului de ordine interioara. Exista trei tipuri de pauze:

  • Pauzele "micro" dureaza circa zece secunde si ar trebui luate din zece in zece minute – atunci cand munca ta este foarte solicitanta si necesita o concentrare sustinuta.
  • Pauzele "mini" dureaza circa cinci minute si trebuie luate din ora in ora – indiferent de profesie, in medie, un adult nu-si poate mentine atentia focalizata mai mult de 50 de minute. In timpul acestei pauze, nu e obligatoriu sa te ridici de la birou, dar poti face cateva exercitii de intindere.
  • Pauzele "maxi" sau de masa presupun iesirea din birou si nu trebuie sa fie mai scurte de 30 de minute.

 

In ce consta relaxarea
FA O PLIMBARE.

Iesi din birou, cel putin pentru cateva minute. Acest lucru presupune miscare – cel mai important mod de a-ti revitaliza sistemele muscular si circulator.

DACA TE PLIMBI PE AFARA
Avantaje

  • Iti oxigenezi creierul. Aerul curat e esential in functionarea celulelor nervoase, diminuand totodata eventualele dureri de cap. Daca nu iesi afara in timpul pauzelor, deschide macar fereastra, pentru a lua o gura de aer.
  • Schimbi mediul. Sa vezi mereu aceeasi incapere si aceiasi oameni poate deveni apasator. Daca atmosfera din birou mai e si tensionata, o iesire te poate ajuta sa te detasezi de probleme si sa te linistesti.
  • Te pui la curent cu noutatile din magazine. Nu e moment mai bun pentru a face asta decat intr-o pauza, cand poti lua si cateva colege, pentru a schimba impresii. Nu e nevoie sa cumperi ceva, doar simplul privit in vitrine poate fi relaxant.

 

Dezavantaje

  • Desi colindatul prin magazine te poate destinde psihic, faptul ca vrei sa vezi cat mai mult intr-un timp atat de scurt te poate seca de energie. Pacat ca un lucru atat de placut poate deveni obositor!

DACA TE PLIMBI PRIN FIRMA
Avantaje

  • Mentii relatii de prietenie sau de serviciu care se vor dovedi benefice.
  • Afli informatii importante atat in plan oficial (ce decizii vor sa ia sefii, ponturi despre cum sa finalizezi un proiect), cat si neoficial (cine mai e cu cine, cine ce si-a mai cumparat).

Dezavantaje

  • Daca firma e mica, efortul fizic pe care il faci nu este suficient pentru refacerea organismului dupa multe ore de stat pe scaun.

JOACA-TE PE CALCULATOR
Avantaje

  • Te deconectezi intr-un mod placut si amuzant.
  • Stimuleaza activitatea intelectuala, datorita jocurilor de strategie.
  • Te poti elibera de anumite impulsuri agresive sau tensiuni acumulate pe parcursul zilei.

Dezavantaje

  • Faptul ca petreci si pauza in fata monitorului dauneaza ochilor, accentuand starea de oboseala.
  • Nu-i dai corpului posibilitatea sa-si corecteze pozitia sau sa-si relaxeze zonele tensionate.

Orice ai face, nu uita sa razi! Rasul e cel mai sanatos mod de eliminare a stresului si de declansare a bunei dispozitii.

VISEAZA CU OCHII DESCHISI
Toti avem momente in care ne dam seama ca mintea noastra e departe de locul in care ne aflam.

 

Avantaje

  • Reveria e unul dintre cele mai eficiente moduri de relaxare si reducere a stresului. De exemplu, visand la persoana iubita, reusesti sa-ti potolesti dorul de ea. Sau, de ce nu, te poti gandi la toate activitatile placute pe care urmeaza sa le faci dupa terminarea serviciului. Asa poti lucra in continuare mai cu spor.
  • E un prilej de evadare din cotidian si un excelent mod de protejare a sistemului nervos, prin iesirea dintr-o atmosfera tensionata. Viseza mai degraba la lucruri care nu se pot realiza in viitorul apropiat, cum ar fi vizitarea unui loc indepartat.

Dezavantaje

  • Reveria e recomandata de psihologi cu conditia sa nu inlocuiasca activitatea reala. In cazul in care esti o persoana timida si ai un sef care te exploateaza, degeaba iti imaginezi cum sa-ti exprimi revolta fata de el daca nu actionezi concret.
    Mai mult, timiditatea ta nu va cunoaste vreo ameliorare, fiindca te vei obisnui sa-ti rezolvi problemele in plan mental, nu si in realitate.

 

BARFESTE
Oamenii au o reactie negativa la auzul cuvantului "barfa", desi toata lumea o practica, mai ales la serviciu.

 

Avantaje

  • Are rol terapeutic. Cuvantul barfa are nu numai conotatii negative (a vorbi de rau pe cineva), ci implica si sensul de discutie normala despre anumite persoane. Barfa presupune exteriorizarea unor opinii, sentimente, emotii care au drept rezultat diminuarea unor tensiuni psihice.
  • Creeaza apropiere, intimitate. Cand mai multe persoane discuta, intre ele apare o legatura mai stransa. {ansa apropierii creste mai mult cand subiectele dezbatute sunt mai banale, mai apropiate de cotidian. Problemele oficiale sau de interes public sunt abordate mai mult din datorie, pe cand celelalte confirma placerea oamenilor de a discuta.
  • Barfa e un factor de socializare. Exprimarea atitudinii fata de cineva sau ceva te situeaza intr-un anumit curent de opinie in cadrul biroului.

 

Dezavantaje

  • Multa barfa strica. Daca acest gen de discutii iti ocupa majoritatea timpului de pauze, risti sa fii privita ca o persoana bagacioasa, care nu are o viata personala prea interesanta si de aceea urmareste avid vietile altora.
  • Fereste-te sa-ti exprimi prea repede punctul de vedere atunci cand esti nou-venita. Asteapta mai intai sa vezi care e atitudinea celorlalti colegi, asa incat sa nu deranjezi pe nimeni.

 

ASCULTA MUZICA
Avantaje

  • Te destinde psihic. Cand asculti muzica relaxanta, organismul elibereaza endorfina, care produce efecte asemanatoare morfinei (analgezic si euforizant). Aceste efecte scad in mod spectaculos tensiunea psihica si iti sporesc increderea in tine.
  • Creste capacitatea de memorare si imaginatia si stimuleaza vointa si initiativa. In functie de specificul muncii, poti asculta o muzica mai antrenanta, care sa te stimuleze intelectual.

Dezavantaje

  • Iti poti deranja colegii daca nu ai un dispozitiv cu casti.
  • Muzica foarte antrenanta te poate agita, impiedicandu-te sa te apuci de lucru imediat dupa pauza.

 

CITESTE ZIARELE, O REVISTA, O CARTE
Avantaje

  • Te pui la curent cu ultimele noutati.
  • Pentru persoanele energice, odihna activa este cea mai buna modalitate de reincarcare a bateriilor.

Dezavantaje

  • Daca profiti de pauze ca sa inveti pentru vreun examen, te poti intoarce la birou mai obosita ca inainte.
  • Daca iti petreci toate pauzele citind, acest lucru poate dauna contactelor sociale.

FA SCHIMBARI IN BIROU SI PE BIROU
Avantaje

  • Alunga monotonia. Ai senzatia de control. Nimic nu te poate indemna mai mult la munca decat vederea unui birou pe care fiecare lucru sta exact acolo unde trebuie.

Dezavantaje

  • Daca propui schimbari majore, ai putea fi considerata egoista. Cand vii cu o astfel de idee, prezinta avantajele pe care le va avea toata lumea prin acest nou aranjament al spatiului comun.

Mici trucuri care ajuta

  • Tine o poza cu cei dragi pe birou. Ori de cate ori munca devine apasatoare, zambetul copilului sau al sotului tau poate face minuni.
  • Infrumuseteaza-ti biroul cu flori! Ele asigura oxigenarea aerului din incapere si atenueaza senzatia de spatiu inchis. Daca bugetul si conducerea permit procurarea unui acvariu, nimic nu poate fi mai relaxant decat privitul pestisorilor in apa.
  • Mananca la inceputul pauzei, ca sa fie destul timp pentru realizarea digestiei.

Psiholog Iulia Firanescu

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera