Ce mă fac când o să fiu mare? Iată cum și unde afli care este vocația copilului tău

Ce mă fac când o să fiu mare? Iată cum și unde afli care este vocația copilului tău

De peste 11 ani Yourway Counseling este locul unde copiii și tinerii pot deveni conștienți de valoarea lor și unde își pot descoperi vocația. Preșcolarii, școlarii și tinerii pot fi evaluați cu ajutorul instrumentelor recunoscute internațional și formatate pe populația din România.

Începând cu vârsta de 3 ani, la Yourway Counseling se poate afla, pentru toate categoriile de vârstă, care este coeficientul de inteligență cognitivă. Stadiul de pregătire pentru intrarea în școală poate fi aflat la vârsta de 6 ani, iar gândirea creativă poate fi măsurată începând cu vârsta de 5 ani, iar cei aflați la școală sau liceu pot fi susținuți prin aflarea rezultatelor la evaluările de maximizare a potențialului (de la 8 ani). Pentru tinerii care au împlinit 14 ani este disponibilă evaluarea vocațională, al cărei scop este să îi ajute în luarea deciziilor legate de carieră, iar tânărul care are peste 16 ani poate avea o perspectivă mai amplă asupra propriei persoane cu ajutorul evaluării de inteligență emoțională.

Adriana Popa, psiholog clinician, terapeut ABA

Adriana Popa, psiholog clinician, terapeut ABA

Cum afli care este vocația copilului tău?

Este extrem de important procesul prin care un tânăr își găsește vocația. Acest proces trebuie să începă încă din copilărie, prin explorarea, educarea și formarea de abilități specifice vârstei.
Pe măsură ce se apropie adolescența explorarea devine mai țintită, atunci când tânărul are interese mai conturate și ia decizii legate de alegerea unei profesii, pentru ca apoi, în perioada adultă, să aibă satisfacția că efortul de căutare, creștere și implicare profesională nu a fost în zadar.
Un aspect însemnat, pentru ca tânărul să poată lua o decizie informată când va fi cazul, este să exploreze mediul cât mai mult. Copilul are nevoie de experiențe conforme vârstei lui, să participe la evenimente și activități, să stea în preajma celor de vârstă apropiată lui, să se joace, să aibă acces la informații. O evaluare vocațională, care poate fi făcută de la 14 ani, este ceea ce poate sprijini tânărul să facă o alegere cât mai obiectivă pentru viitoarea facultate sau chiar liceu. La Yourway Counseling, testele sunt avizate de Colegiul Psihologilor din România și presupun parcurgerea mai multor etape: un interviu preliminar (de cca. 1,5 ore) între psihologul Yourway Counseling, copil și părinte; evaluarea pe suport hârtie în prezența psihologului sau online pe baza instrucțiunilor și a codului de acces primit de la psiholog prin email; interpretarea și redactarea raportului de către psiholog și întâlnirea de feedback, prezentarea raportului, concluzii și consiliere.
Experiențele trăite până atunci, îl vor ajuta pe tânăr să facă alegeri cu mai mare ușurință în cadrul testului, iar rezultatele testării oferă variante de ocupații potrivite lui și i se pot oferi indicații cu privire la aspectele ce pot fi îmbunătățite pentru a susține în totalitate demersurile ce vor urma a fi făcute pentru a alege o facultate.

Prea multă grijă din partea părinților poate avea rezultate negative în procesul educațional al copilului

Uneori, părinții au tentația să protejeze excesiv copiii și să acționeze în numele lor: vorbesc, iau decizii și caută informații în locul lor. Toate acestea îl împiedică pe copil să devină responsabil și încrezător în sine sau să se folosească de toate capacitățile sale, ce pot rămâne latente dacă nu sunt exersate. Copiii au mare nevoie de cunoaștere, de acumulare de informații, iar părinții pot profita de această perioadă prin expunerea la diferite activități și medii, fără a pune presiune pe copil sau să încarce excesiv programul acestuia.

Adultul care nu a dezvoltat capacitatea de a pune întrebări, de a încerca să găsească răspunsuri și soluții noi la problemele ivite, va avea dificultăți să performeze.Tendința naturală de curiozitate poate fi întreținută prin explorare și exercițiu.
Copilul trebuie lăsat și încurajat să experimenteze, să facă greșeli și să învețe din ele.
Intervenția adultului trebuie să fie cât mai puțin intruzivă și este recomandat să învețe să accepte faptul că un copil poate să aleagă ce să facă, pentru că, uneori, chiar știe ce e mai bine pentru el.
Pentru o dezvoltare armonioasă și un mediu perceput ca fiind sigur de copil, părintele trebuie să-i asigure reguli și limite clare, în special de tipul celor care nu se negociază, ce țin de siguranță, sănătate, igienă personală.
Educația nu începe la grădiniță și se continuă la școală. Ea începe într-o viață de familie în care părinții au timp de copilul lor, se joacă cu el, îi citesc povești, împart cu el sentimentele și experiențele. În perioada de vârstă de 1 până la 3 ani, capacitatea de asimilare a informațiilor este mult mai mare decât a unui adult, iar dacă cel mic nu este expus la experiențe cât mai diversificate și este ignorat, el își pierde această capacitate de achiziție pentru că nu îi este antrenată.

Ce mă fac când o să fiu mare?

Deseori, părinții sunt cei care decid în numele copiilor și asta, știm cu toții, nu este cea mai potrivită metodă. Pentru a-i ajuta pe tineri să hotărască singuri asupra viitorului educațional sau profesional, există testele de evaluare vocațională care joacă un rol extrem de important în luarea acestor decizii. Dacă evaluarea nu este suficient de clară, se poate face o analiză mai amănunțită a fiecărui profil de interese pentru a-l ajuta pe tânăr să creioneze un traseu cât mai potrivit pentru el. Din experiența celor de la Yourway Counseling, astfel de circumstanțe apar din ce în ce mai rar, deoarece tinerii par a fi tot mai hotărâți în ceea ce privește domeniul în care vor să activeze.

Sfatul psihologilor de la Yourway Counseling: observați copilul, încurajați-l să experi­menteze și oferiți-i direcții de dezvoltare potrivite lor

Până la o vârstă, familia are cel mai important rol în viața unui copil. Ar fi minunat ca părinții să-și susțină copiii în deciziile pe care le iau, să îi încurajeze de fiecare dată când se arată interesați de o activitate care nu le amenință integritatea fizică sau emoțională. Întâlnim cazuri în care părinții refuză să ducă copilul la lecțiile de dans, desen, canto, teatru, sport etc. pentru că nu consideră că pot face o carieră din asta. Doar că, orice activitate care presupune participare constantă și, mai ales, care necesită exercițiu, disciplinează foarte mult, iar abilitățile exersate acolo pot aduce beneficii la un moment dat în viață. Un mod mai potrivit de abordare este de a observa copilul, de a-i oferi direcții potrivite lui, de a-l încuraja să vadă ce presupune fiecare meserie de care este interesat, iar dacă există îndoieli să apeleze la un specialist, la cineva obiectiv, care poate oferi uneori o nouă perspectivă.

Foto: 123rf

Citeste și:

Modele de teste PISA. Cum arată testele care au indicat faptul că 44% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional

2 din 5 elevi nu înțeleg ce citesc și nu pot rezolva probleme de logică. Care este motivul?

 

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Recomandari
Libertatea
Shtiu.ro
Diva Hair
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie