Ce cere școala de la copilul tău?

elevi in clasa

Procesul educaţional al secolului XXI se sprijină pe patru piloni importanţi: a învăţa să ştii, a învăţa să faci, a învăţa să fii şi a învăţa să trăieşti împreună cu alţii. Înainte de a cere totul de la școală și educatori, gândește-te ce oferi tu ca părinte, primul educator al copilului tău.

Cum arată un educator modern?

Îndeplinește roluri dinamice: creatori de situaţii de învăţare, mediatori în procesul cunoaşterii, consilieri, agenți ai schimbării. La orice nivel, discipolul are nevoie de mentor și mentorul are nevoie de discipol pentru a putea crea o relație de creștere reciprocă, iar cunoștințele au nevoie de forță, energie, motivație, putere, viteză de implementare, feed-back.

Învăţarea modernă solicită educatorilor competențe pentru: stabilirea obiectivelor educative; adaptare la diversitatea elevilor; încurajarea interacțiunii sociale; ofertarea de structuri de lucru de natură să ghideze activitatea de învățare; utilizarea sarcinilor de lucru provocatoare și interesante de natură să stimuleze dezvoltarea intelectuală și de abordare a activităților performante complexe; monitorizarea continuă a progresului.

Elevul este competent sau performant?

PERFORMANȚĂ = rezultat deosebit obtinut într-un anumit domeniu

COMPETENȚĂ = capacitatea cuiva de a se pronunța într-un domeniu, fiindcă are o parere întemeiată pe cunoașterea lucrurilor

Care sunt limitele în evaluarea școlarilor?

Fără evaluare, nici părintele, nici copilul, nici profesorul  nu au un punct de referință. În același timp participarea la prea multe evaluări poate îndepărta copilul tocmai de talentul pe care l-ar putea dezvolta prin perseverență și creativitate dacă i-ar acorda timp de calitate și i-ar da prioritate.

Adevărul e că părinții caută ceea ce e mai bun pentru copiii lor, de aceea, ca profesor, consider că e important sa fie atenți la înclinațiile lor. De aceea e bine să fie împreună cu ei în situații diverse, în locuri în care copilul se exprimă liber sau la concursuri, competiții, olimpiade școlare, dar să și să evalueze câtă libertate, pasiune, voință, inspirație și dragoste pentru ceea ce face are copilul, să discute cu educatorii care cunosc tipul lui de inteligență și progresele făcute și sa ia decizii cumpănite referitor la participarea la diverse tipuri de activități.

Competențele personale dau forță  celor profesionale, conturând din copilărie și adolescență o viziune personală despre succes.

Cred că rezultatele cele mai bune apar atunci când copilul este lăsat să decidă unde ar vrea să continue consecvent.

Care sunt competențele-cheie din educație după care e evaluat copilul?

1. aptitudini și competențe lingvistice (în limba maternă)

  • capacitatea de a comunica în scris și verbal, de a înțelege și a-i face pe alții să înțeleagă diferite mesaje în situații variate;
  • capacitatea de a scrie texte pentru o varietate de scopuri;
  • capacitatea de a distinge informația relevantă de cea nerelevantă;
  • capacitatea de a-ti formula propriile argumente într-o manieră convingătoare și de a lua în considerație alte puncte de vedere experimate atât verbal cât și în scris.

2. aptitudini si competențe lingvistice (în limbi străine) – la fel ca la limba maternă, plus:

  • capacitatea de a iniția si de a susține conversații pe subiecte familiare;
  • capacitatea de a citi și înțelege texte scrise de nespecialiști într-o gamă variată de subiecte sau texte specializate într-un domeniu familiar;
  • capacitatea de a utiliza elemente ajutătoare (diagrame, hărți, notițe) pentru a înțelege sau produce texte scrise sau mesaje verbale (conversații, instrucțiuni, interviuri, discursuri).

3. aptitudini și competențe matematice

  • capacitatea de a urmari si evalua argumentele oferite de ceilalți și de a descoperi ideile de bază în aceste argumente;
  • capacitatea de a gândi si raționa matematic, de a înțelege si utiliza diferite reprezentări ale obiectelor, fenomenelor si situațiilor matematice;
  • capacitatea de a distinge între concepte matematice (de exemplu: disticția între afirmatie si supoziție);
  • capacitatea de a utiliza elemente și instrumente ajutatoare (inclusiv tehnologii informaționale).

4. aptitudini și competente stiințifice și tehnologice

  • capacitatea de a utiliza si manipula instrumente tehnologice;
  • capacitatea de a recunoaste trăsăturile esențiale ale fenomenelor studiate;
  • capacitatea de a comunica concluziile si raționamentele care au stat la baza acestora.

5. aptitudini și competențe de învățare (learning to learn)

  • capacitatea de a aloca timp învățatului;
  • autonomie, disciplină, perseverență în procesul de învățare;
  • capacitatea de concentrare pe termen scurt și pe termen lung;
  • capacitatea de a reflecta critic asupra obiectului și scopului învățării;
  • capacitatea de a comunica, ca parte de procesului de învățare, utilizand mijloacele potrivite (intonație, gestic, mimica etc).

6. aptitudini și competente civice, interpersonale, interculturale si sociale

  • capacitatea de a manifesta solidaritate în a rezolva problemele care afectează comunitatea locală sau comunitatea largă;
  • capacitatea de a relaționa eficient cu institutii din domeniul public;
  • capacitatea de a profita de oportunitatile oferite de UE;
  • capacitatea de a comunica constructiv în situații sociale diferite (a tolera alte puncte de vedere, a conștientiza responsabilitatea individuala și colectivă);
  • capacitatea de a crea încredere și empatie în alti indivizi;
  • capacitatea de a separa viața personala de cea profesionala;
  • capacitatea de a conștientiza și înțelege identitatea culturală națională în interacțiune cu identitatea culturală a Europei și a restului lumii;
  • capacitatea de a observa și înțelege puncte de vedere care țin de contexte culturale diferite.

7. aptitudini și competențe antreprenoriale

  • capacitatea de a elabora si implementa un proiect;
  • capacitatea de a lucra în mod cooperant si flexibil în cadrul unei echipe;
  • capacitatea de inițiativă si de a raspunde pozitiv la schimbări;
  • abilitatea de a-ți identifica punctele slabe și punctele forte;
  • capacitatea de a evalua si a-ți asuma riscuri în diverse situații.

8. aptitudini și competențe de exprimare culturală

  • capacitatea de a te exprima artistic printr-o gama variata de mijloace media, în concordanță cu abilitățile individuale;
  • capacitatea de a aprecia și a te bucura de arta diferitelor culturi;
  • capacitatea de a-ți manifesta creativitatea si a-ți exprima punctele de vedere față de ceilalți.

Elena-Manuela David

Profesor de matematică

Colegiul Național Petru  Rareș Suceava

Director Casa Corpului Didactic Suceava

Sursa foto: 123rf.com

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro
Loading...

EVA.RO
Recomandari
Doctorul Zilei
Baby
Sfatul parintilor
Mai multe din Educatie