Alege coaching-ul, o profesie de viitor

Alege coaching-ul, o profesie de viitor

In cele mai multe definitii, se scrie si se vorbeste despre coaching ca despre un parteneriat incheiat intre client si antrenorul lui. Poate fi o definitie suficient de buna pentru intelegerea relatiei pe care se bazeaza un proces de coaching. Dintr-o alta perspectiva, a tipului de activitate profesionala, coaching-ul este un serviciu oferit organizatiilor si indivizilor, iar din perspectiva organizatiilor, coaching-ul ar putea fi definit ca un instrument de optimizare a performantelor angajatilor.

Ca modalitate de desfasurare, coaching-ul este un proces sistemic, pentru ca are in vedere schimbarea in planuri multiple si complexe ale persoanei-client.

Ai observat, poate, ca atunci cand arunci o piatra in apa, efectele devin vizibile prin formarea la suprafata apei a unor unde circulare din ce in ce mai ample. Aceasta imagine ar putea fi o buna metafora pentru intelegerea faptului ca, dincolo de a fi un parteneriat, procesul de coaching este unul transformational si efectele lui sunt perceptibile de catre intregul sistem in care se „misca“ si traieste persoana aflata in postura clientului, indiferent ca este vorba de viata personala sau de viata intr-o organizatie.

Pentru ca am folosit cuvantul „transformare“, ar putea fi pusa – si pe buna dreptate – intrebarea: Cine are nevoie si cine isi doreste transformarea? Raspunsul este in fiecare dintre noi, in anumite etape si perioade din viata, si ar putea sa sune astfel: „simt nevoia sa fac o schimbare in viata mea…“ ori „relatia asta nu mai merge, trebuie sa fac ceva, altfel…“, „nu stiu ce se intampla, dar sunt nemultumit de felul in care… si vreau sa schimb asta…“ ori „vreau mai mult, simt ca pot mai mult decat atat“.

Nu stiu care sunt raspunsurile voastre, le stiu pe ale clientilor mei si pe ale mele. Pentru ca fiecare dintre noi este unic si irepetabil si pentru ca avem reprezentari si trairi cu totul subiective si individuale ale lumii in care traim, cu siguranta ca raspunsurile vor fi diferite, nuantate si particulare. Dincolo de aceste diferente firesti ale unor potentiale nevoi de schimbare, exista procesele la scara mare, acele schimbari care au loc intr-un ritm din ce in ce mai alert, la scara unor comunitati mari si chiar la nivel global.

Avem nevoie sa intelegem ca traim intr-un context mai larg decat acela oferit de comunitatea cartierului in care locuim si a organizatiei in care muncim. Pentru ca acele schimbari din cultura, tehnologie, societate care au loc peste tot in jurul nostru, ne afecteaza direct sau indirect pe toti, atata timp cat alegem sa traim in lume si nu ne retragem undeva in sihastrie.

Adaptarea la schimbare este una dintre cerintele vitale pentru supravietuire si, cu toate acestea, observam cat de dificil este uneori sa facem fata avalansei informationale din jur, sa schimbam comportamente cu care ne-am obisnuit. Iar in viata privata, observam cum totul in jurul nostru se schimba: oamenii pe care-i stiam si pe care ne puteam baza, dintr-o data parca, sunt „altii“, relatiile pe care le aveam si functionau bine candva acum sunt diferite, uneori ne simtim in conflict chiar cu noi insine.

Nemaivorbind despre viata profesionala – aici poate este si mai evidenta nevoia de adaptare la schimbare – intr-un mediu extrem de competitiv, cu cerinte si asteptari care uneori ne depasesc, in conditiile fenomenelor complexe generate de globalizare sau, mai nou, de criza economica.
 

Ce faci in aceste situatii?
In primul rand, iti spui ca maine o sa fie ceva mai bine, apoi iti propui si iti promiti ca, dupa acest weekend – cand te vei odihni – o sa faci fata mai eficient problemelor de la birou sau celor din relatiile dificile.

Dar imediat dupa weekend reiei ciclul nemultumirilor, frustrarilor, enervarilor, certurilor. Si vine iarasi weekend-ul, in care, in loc sa dai atentie propriilor nevoi, in loc sa stai de vorba cu tine insati si sa descoperi ce ai nevoie sa schimbi la tine ca sa traiesti mai implinita si mai fericita, care sunt resursele de care ai nevoie, faci ce ai mai facut si in weekend-urile trecute… Adica amani. Si tot asa, pana cand ajungi sa iti spui: „asa nu mai pot, trebuie sa fac ceva!“.

Dincolo de acest scenariu imaginar, poti percepe in felul propriu problemele cotidiene din viata personala si profesionala, iar acestea sunt conectacte intr-un fel foarte profund si aproape inseparabil. De aceea, uneori, pentru ca intelegi care sunt nevoile tale – poate aceea de a fi mai constienta de tine insati si de lumea in care traiesti, poate nevoia de adaptare la un rol nou si/sau dorit –, apelezi la un profesionist in coaching.

Tipuri de coaching
Pe piata de coaching din Bucuresti exista oferte ale serviciilor pentru „Corporate Coaching“, „Executive Coaching“, „Business Coaching“ si, nu in ultimul rand, „Life sau Personal Coaching“. Pe langa acestea, mai pot fi derivate ca „Team Coaching“ ori „Coaching de Intreprindere“ si „Coaching de Director“.

Ce inseamna toate aceste denumiri care suna atat de „trendy“?
Care sunt asemanarile si deosebirile dintre ele? Este important sa stii ca ele sunt in primul rand denumiri conventionale ale unui proces numit coaching, deci toate aceste orientari sunt determinate de segmentul de piata catre care se va adresa profesionistul din domeniu.

Iar aceasta alegere va depinde in ultima instanta de resursele profesionale de care dispune, de „instrumentele-unelte“ profesionale pe care le stapaneste si, uneori, de pregatirea profesionala pe care o are coach-ul, acesta din urma nefiind decat un criteriu subiectiv.

De exemplu, un manager care intre timp a urmat un program de formare in coaching s-ar presupune ca va oferi servicii de coaching in domenii conexe cu ceea ce ii este mai familiar – adica Business Coaching ori Executive Coaching sau altceva pe aproape. Un psiholog cu formare in coaching se va simti mai stapan pe el si va avea mai multe de oferit in domeniul Personal sau Life Coaching. Iar atunci cand vezi si auzi despre diversitatea de oferte de coaching de pe piata, din Romania si mai ales din alte tari, la ce anume sa apelezi? De cine ai nevoie ca sa obtii exact ceea ce iti trebuie?

In coaching exista cateva procese fundamentale: relatia creata in timpul sesiunilor, obiectivele stabilite, responsabilitate, con­sti­en­­tizare si schimbare. Pentru felul in care decurg aceste procese sunt responsabili toti membrii „parteneriatului“, indiferent ca acestia sunt doi – in cazul sesiunilor de coaching personal (Life-Coaching, Executive Coaching) – ori mai multi, in cazul coaching-ului cu echipe (Team-Coaching, Coaching cu echipe de Manageri). Fiecare este responsabil pentru rolul pe care il are in parteneriat. Evident, rolul de ghid care orienteaza spre schimbare/constientizare/obiective il are coach-ul.
 

Ce poate face un coach pentru tine?
Resursele unui coach sunt inainte de orice altceva interioare. Si cand spun asta ma refer la toate cunostintele pe care le-a dobandit in procesul prin care el s-a format, la toate abilitatile si, mai mult decat atat, la valorile pe care le are si la rolul si misiunea pe care le are ca profesionist in acest domeniu.

Am intrebat o prietena in urma cu cateva zile cum si-ar alege un coach daca ar decide vreodata sa apeleze la unul. Mi-a cerut catva timp sa se gandeasca, iar dupa cateva ore mi-a trimis raspunsul prin e-mail: „atunci cand ma urc in avion am nevoie sa stiu ca pot sa am incredere in ex­pe­ri­en­ta si profesionalismul pilotului care il conduce. Daca as sti ca pilotul acela si-a luat licenta de zbor urmand niste cursuri prin corespondenta, cu siguranta nu m-as urca in avionul lui. Eventual, as cauta sa aflu cum a devenit el pilot, ce scoala a urmat, ce experienta are si doar dupa aceea m-as urca in avion“.

Poti sa iti alegi profesionistul in coaching asa cum crezi de cuviinta, pe baza propriilor criterii de selectie, in functie de nevoile personale. De aceea, iti recomand sa dai atentie in primul rand nevoilor pe care le ai.

Daca nevoile tale de dezvoltare si schimbare se afla in zona Business, Management sau Corporate, vei alege un coach dedicat acestui domeniu. Iar in cazul in care iti doresti sa devii o persoana mai implinita, cu relatii armoniase si mai multumita de sine in viata personala, vei apela mai degraba la un coach dedicat domeniului Personal-Life.

Lucrand cu executivi, manageri si/sau directori din companii, care declarasera initial obiective si nevoi de dezvoltare din aria profesionala, ei au descoperit pe parcursul sesiunilor de lucru ca au nevoie sa lucreze si sa dea atentie unor domenii din sfera vietii personale – cum ar fi comunicare, relatii personale –, tocmai pentru a-si putea atinge obiectivele profesionale.

Asta ma face sa cred ca, pentru a avea succes in business ori intr-o organizatie, ai nevoie sa rezolvi mai intai acele aspecte ale vietii personale pe care de multe ori le neglijezi si care in acest fel pot deveni praguri sau obstacole temporare pentru dezvoltarea profesionala sau de business. De fapt, asa cum spuneam la inceput, coachingul este un proces sistemic si nu poti delimita viata personala de cea profesionala. Oricat vei incerca sa le separi, vei descoperi ca sunt indisolubil conectate, pentru ca fiinta umana este un tot.

Costuri necesare
Daca te hotarasti sa urmezi un program de formare, tine cont si de costurile necesare practicarii acestei profesii (deschiderea unui cabinet sau birou, promovarea acti­vi­ta­tii, angajarea unui asistent).

Reperul pe care il pot oferi vine din experienta personala si reprezinta un cuantum de circa 20.000 euro necesari pentru functionarea in primele 6 luni. Capacitatea de recuperare a acestei in­ves­ti­tii depinde numai de abilitatea de a atrage clienti, individuali sau corporatii. Preturile unei sesiuni de coaching difera de la un profesionist la altul. Astfel: o sesiune Life poate fi contractata acum, in Bucuresti, la preturi intre 30 si 100 euro. O sesiune de Executive Coaching ar putea costa intre 50 si 500 euro, in functie de durata, obiective, locatie.
 

Care sunt institu|iile de formare a unui coach?
ECI – European Coaching Institute, al carei reprezentant si membru fondator anunta ca, la sfarsitul unui seminar de o zi de „formare“ in coaching, participantii „vor fi capabili sa creeze o experienta de coaching si vor castiga mai mult decat experienta“. Programul pro­­pus ar putea fi unul potrivit pentru cei care au foarte putine resurse de timp disponibile pentru formarea lor in coaching, deoarece presupune mai mult studiu individual si mai putin (doar cateva zile) de training efectiv. Informatii pe www.noble-manhattan.com.

ICF – International Coach Federation, ale carei standarde de formare profesionala sunt prezente si in Romania prin „Metasysteme Coach Academy“. Programele oferite de Alain Cardon – reprezentantul acestei scoli in Romania – sunt orientate catre companii, intreprinderi si organizatii, adica pe formarea abilitatilor necesare in coaching pentru directorii si managerii intreprinderilor. Detalii pe http://metasysteme-coaching.ro/romana/acaset259/

EuCF – European Coaching Federation, ale carei standarde sunt prezente in Romania prin programul de formare „Coaching & NLP Professional“ conform standardelor „Master in Science for Coaching & Mediation“ al Austrian Training Center for NLP (programare neuro-lingvistica). In cadrul acestui program, o echipa interna-
tionala asigura resurse tehnologice, informationale si psihologice necesare in utlizarea NLP ca „set de instrumente“ valoroase pentru formarea in Coaching, alaturi de o dezvoltare personala sistemica a tuturor participantilor. Acest program dureaza trei ani si are o struc­tura pe mai multe niveluri de pregatire. 80 de zile de training si formare efectiva (100 euro/ziua de training), impreuna cu alte sute de ore pentru supervizare si lucru in grup reprezinta o investitie serioasa de timp si efort personal. Detalii pe www.mindmaster.ro.

Despre autor
O formare in coaching presupune, dincolo de orele de instruire si training, o serie de experiente de referinta legate de modul in care functioneaza oamenii (ore de dezvoltare personala a viitorului coach, ore de psihoterapie sistemica si ore de supervizare).

In ce priveste cariera mea de coach, faptul ca am absovit  Facultatea de Psihologie impreuna cu experienta de manager al propriei companii si cu cea de Consultant in HR m-au facut sa aleg programul cel mai complet de formare profesionala in coaching si NLP, conform standardelor EuCF. In cei trei ani de formare am inteles ca NLP si psihologia adauga valoare reala oricarei sesiuni de lucru cu clientii mei, indiferent ca ei aleg programe de Life sau Executive Coaching.

 

 

 

Carmen Demi; Shutterstock
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe avantaje.ro

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4

Recomandari
Libertatea
Publicitate
Huff
VIVA!
Retete
Baby
TV Mania
Sfatul parintilor
Mai multe din Cariera